Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ سایت رسمی سازمان فضایی ناسا تصویر جدیدی که تلسکوپ فضایی هابل آن را ثبت کرده، منتشر کرد. مرکز این تصویر که هابل پس از راه اندازی مجدد آن را ثبت کرده توسط کمان‌هایی نشات گرفته از پدیده همگرایی گرانشی احاطه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک پدیده برجسته نجومی است که می‌تواند ظاهر کهکشان‌های دور را تار، بزرگ یا حتی تکراری کند.

بیشتر بخوانید

هابل اولین تصاویرش را پس از راه اندازی مجدد به زمین فرستاد ابزار پیشرفته هابل، کمکی برای رصد بهتر فضا

همگرایی گرانشی هنگامی اتفاق می‌افتد که گرانش یک جسم که در اینجا خوشه‌ای کهکشانی است قبل از رسیدن نور به آن، نور کهکشان پس زمینه را تحریف می‌کند. در این حالت، خوشه کهکشانی نسبتاً نزدیک MACSJ0138.0-2155 یک کهکشان غیرفعال و بزرگ به مراتب دورتر را معروف به MRG-M0138 است را تحت تاثیر همگرایی گرانشی خودش قرار داده است. ستاره شناسان می‌توانند از همگرایی گرانشی به عنوان ذره بین طبیعی استفاده کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد اجرامی مانند کهکشان‌های خفته را از راه دور بازرسی کنند که رصد آن‌ها حتی برای هابل نیز بسیار دشوار است.

این تصویر با استفاده از مشاهدات هشت فیلتر مادون قرمز مختلف که در دو ابزار پشرفته نجومی هابل استفاده شده اند، ثبت شده است. دوربین پیشرفته برای نظرسنجی‌ها و دوربین عریض. این ابزار‌ها توسط فضانوردان در طی دو مأموریت نهایی سرویس دهی به هابل نصب شده اند و با استفاده از آن‌ها اطلاعات بیشتری از کهکشان و فضا در اختیار اخترشناسان قرار می‌گیرد. هابل می‌تواند با استفاده از این ابزار که پیشرفته‌ترین ابزار ناسا هستند مشاهدات فوق العاده دقیق در یک منطقه بزرگ از آسمان و طیف گسترده‌ای از طول موج‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی تلسکوپ هابل کهکشان راه شیری کیهان شناس همگرایی گرانشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، سازمان فضایی ژاپن(JAXA) روز چهارشنبه(دیروز، ۲۳ آوریل) پس از دریافت عکسی از سطح ماه اعلام کرد SLIM سومین شب ماه را دوام آورده است. سازمان فضایی ژاپن تصویر ثبت شده را در پلتفرم ایکس منتشر کرد.

در پیام این سازمان آمده است: شب گذشته ما توانستیم به طور موفقیت آمیز با SLIM ارتباط برقرار کنیم که دوباره فعال شده و زنده ماندن کاوشگر تایید شد. این تصویری از ماه است که شب گذشته دوربین ناوبری ابزار ثبت کرده است.

لندر ماه در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی روی ماه فرود آمد، وظیفه این لندر آزمایش فناوری فرود و جمع آوری داده درباره زمین شناسی قمر است. پس از فرود لندر اپراتورهای JAXAمتوجه شدند این ابزار روی دماغه اش قرار دارد و به این ترتیب پنل های خورشیدی در جهت صحیح برای دریافت آفتاب قرار نداشتند. بنابراین زنده ماندن ابزار روی ماه رویدادی خارق العاده بود.

کد خبر 6088231 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد
  • دستگیری فروشندگان سوالات و ابزار تقلب کنکور
  • ابزار کشنده زورگیران دهه هشتادی پارک چیتگر تهران را ببینید | تصویر
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • خاندوزی: امروز دومین جلسه همگرایی سیاست‌های ارزی برگزار خواهد شد + فیلم
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد