Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

خبرگزاری آریا-وزارت امور خارجه روسیه احتمال ورود نیروهای چینی به افغانستان را ارزیابی کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازاسپوتنیک، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان، مدیر بخش دوم آسیا از وزارت خارجه روسیه گفت: چین پس از عقب نشینی ارتش آمریكا به افغانستان نیرو اعزام نخواهد كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا چین می تواند جایگزین ایالات متحده در افغانستان شود، گفت: "من با این نقطه نظر موافق نیستم."
کابلوف در مورد احتمال ورود نیروهای نظامی چین به افغانستان، در مورد واقعیت داشتن چنین سناریویی ابراز تردید کرد.
این دیپلمات روسی خاطرنشان کرد: "در هر صورت، هیچ دلیلی برای صحبت در این باره با اشاره به مواضع دولت جمهوری خلق چین وجود ندارد

مسکو: مأموریت آمریکا در افغانستان شکست خورده است
وزیر دفاع روسیه تصریح کرد که مأموریت افغانستان و نیروهای ناتو در افغانستان به شکست انجامیده است.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در سفر خود به تاجیکستان تصریح کرد که مأموریت ایالات متحده و ناتو در افغانستان شکست خورده است و اوضاع تحت کنترل دولت «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان نیست.
بر اساس گزارش خبرگزاری «ANI» هند، شویگو روز گذشته طی سخنرانی در نشست سازمان همکاری شانگهای (SC0) تصریح کرد که جدیدترین تحولات در مناطق مرزی افغانستان و مهاجرت عظیم افغان‌ها به تاجیکسان و ازبکستان نشان می‌دهد که توافقات میان ایالات متحده و طالبان «در حال اجرا نیست».
وی با اشاره به این که طالبان کنترل مناطق وسیعی از افغانستان را به دست گرفته است، ادامه داد که اوضاع در افغانستان «به سرعت در حال بدتر شدن است و عملاً در حال خارج شدن از کنترل مقامات است. طالبان کنترل اکثر مناطق را به دست گرفته‌اند».
این مقام دفاعی روسیه با ابراز نگرانی از احتمال قدرت گرفتن تروریست‌های داعش در منطقه گفت: «یکی از نگرانی‌های ویژه، تقویت جایگاه داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی است که به افزایش تهدید نفوذ آن‌ها به کشورهای همسایه منجر شده است».
روز گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که بیش از 1500 نظامی از روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در رزمایش مشترک در منطقه نظامی «حرب میدون» در 20 کیلومتری مرز افغانستان که قرار است بین 5 تا 10 اوت (14 تا 19 مرداد) برگزار شود، شرکت خواهند کرد. 

خبرگزاری نووستی: 8 نظامی افغانستان در حمله طالبان کشته شدند
خبرگزاری نووستی روسیه روز پنجشنبه از کشته شدن 8 نظامی افغانستان در حمله شبه نظامیان طالبان در ولایت ننگرها در شرق این کشور خبر داد.
 نووستی به نقل از یک منبع امنیتی افغان، گزارش داد که در اثر حمله طالبان به یک ایست و بازرسی در ولایت ننگرها که چهارشنبه شب به وقوع پیوست، 8 نظامی این کشور کشته و سه نظامی دیگر زخمی شدند. 
هنوز منابع رسمی در افغانستان  اظهارنظری در این باره نکرده اند.
طی هفته های اخیر درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و شبه نظامیان طالبان شدت گرفته است. 
این در حالی است که آمریکا وعده داده که نیروهای این کشور تا قبل از یازدهم سپتامبر (بیست شهریور) از افغانستان خارج می شوند.

 روسیه: نشست صلح افغانستان هفته آینده در دوحه برگزار می‌شود
 «ضمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که نشست «گروه تروییکای گسترش یافته درباره صلح افغانستان» هفته آینده در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود.
 کابولوف روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در «ریانووستی» گفت: نشست بعدی گروه تروییکای گسترش یافته (شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) برای برقرار صلح در افغانستان هفته آینده در دوحه برگزار خواهد شد. 
وی در این گفت وگو همچنین تاکید کرد که معتقد نیست که گروه طالبان بطور کامل افغانستان را به تصرف دربیاورند.
به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان، گروه طالبان بیش از نصف اراضی افغانستان را تحت کنترل خود دارند.
کابولوف همچنین این احتمال را بعید ندانست که ترکیه نیز در روند حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان مشارکت کند. 
وی این احتمال را که نیروهای چینی پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، وارد این کشور شوند را رد کرد. 
دیپلمات ارشد روس گفت: در هر صورت هیچ گونه دلیل یا نشانه‌ای مبنی بر چنین اقدامی از طرف دولت چین وجود ندارد. 
در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با افزایش حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.
گروه طالبان در زمان حاضر تقریبا همه مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل دارد و چندی پیش صدها نفر از نیروهای افغانستانی به تاجیکستان گریختند. 
روسیه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی برای برقراری سازش ملی در این کشور تلاش می‌کند. 
روز 25 تیر ماه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، خواستار آغاز فوری گفت و گوهای داخلی در این کشور شد.
 خبرگزاری ریانووستی نوشت: لاوروف با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: اتصال منطقه‌ای چالش‌ها و امکانات» در تاشکند پایتخت ازبکستان در پشت درهای بسته دیدار کرد.

سفر هیات طالبان به چین
 گزارش ها حاکی است یک هیات طالبان از افغانستان به سرپرستی مذاکره کننده اصلی آن به چین سفر و امروز چهارشنبه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش ساوث چاینا، «ملا عبدالغنی برادر»، یکی از بنیانگذاران طالبان که همچنین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است، بر اساس منابع آگاه امروز چهارشنبه در شهر تیانجین با وانگ یی ملاقات کرد.
این اولین باری است که یکی از اعضای ارشد این سازمان از زمان تصرف چندین ولسوالی مهم در ولایات بدخشان و قندهار توسط طالبان به چین سفر می کند.
گزارش می افزاید همزمان انتظار می رود افغانستان و چین در مذاکرات دهلی نو بین "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه ایالات متحده و مقامات هندی مورد توجه قرار گیرند.
ساوث چاینا نوشته است پکن از نزدیک روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رصد کرده و تلاش کرده است تا نقش بیشتری در این کشور داشته باشد.
"وانگ یی "در جلسه ای با همتایان افغانستانی و پاکستانی خود در ماه ژوئن قول داد "طالبان را به جریان اصلی سیاسی برگرداند" و پیشنهاد میزبانی گفتگوهای صلح درون افغانستان را داد.
موضع چین این است که مشکلات افغانستان حل شود اوضاع در افغانستان امنیت چین را تهدید نکند.
یک منبع آگاه به ساوث چاینا ،امنیت در سین کیانگ و سرمایه گذاری های چین در منطقه را از مهمترین نگرانی های پکن عنوان کرده است.
آمریکا  که در هفتم اکتبر سال 2001 میلادی با دست آویز قرار دادن حمله به برج های دوقلو در منهتن نیویورک و جنگ علیه تروریسم برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله برد، پس از 20 سال حضور و اشغال نظامی با ایجاد بی امنیتی خود ، شتابان درحال فرار از خاک افغانستان است؛  نتیجه ای که رسوایی بدتر از جنگ ویتنام برای واشنگتن رقم خورده است.

 اشرف‌غنی: ورود گروه‌های تروریستی به افغانستان شرایط را پیچیده کرده است
 رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که ورود گروه‌های تروریستی به کشور باعث پیچیده تر شرایط شده است.
 محمداشرف غنی در نشستی در کابل گفت که ورود شبکه های تروریستی به ویژه جیش محمد، لشکر طیبه و داعش به افغانستان، ابعاد جدید منطقه ای و بین المللی به جنگ در این کشور داه است.
وی ،توافق سیاسی را تنها راه حل بحران افغانستان دانست و تصریح کرد طالبان می توانند با شرکت در انتخابات در قدرت سهیم شوند.
رئیس جمهوری افغانستان با بیان اینکه طالبان با گروههای تروریستی بین المللی ارتباط دارد گفت که علمای اسلام در سراسر جهان گفته اند که جنگ افغانستان بعد دینی و مذهبی ندارد.
وی افزود:پایان جنگ در افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه و زمینه ساز اتصال کشورها خواهد شد.
اشرف غنی با اشاره به پیشروی های اخیر طالبان هشدار داد اگر روند صلح به نتیجه نرسد افغانستان مانند کشورهای سوریه، عراق و لبنان وارد جنگ های فرقه ای می شود.
رئیس جمهوری افغانستان گفت که سقوط هفت مرز مهم تجارتی افغانستان با کشورهای همسایه 5.2  درصد درآمد دولت را کاهش داده و دولت را مجبور کرده است که برنامه های غیر ضروری خود را کاهش دهد.

 معاون سیاسی طالبان: طالبان حاضر است برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر تلاش کند
معاون سیاسی طالبان گفت: طالبان با صداقت برای دستیابی به صلح تلاش می‌کند و آماده است با همه طرف‌ها برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان کار کند که مورد پذیرش همه مردم افغانستان و حافظ حقوق بشر باشد.
«ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان که در رأس هیئتی 9 نفره برای دیدار با مقامات چینی به این کشور سفر کرده است، پکن را دوست قابل اعتماد مردم افغانستان خواند و از نقش "مثبت" چین در روند صلح این کشور قدردانی کرد.
برادر افزود که طالبان با صداقت برای دستیابی به صلح تلاش می‌کند و آماده است با همه طرف‌ها برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان کار کند که مورد پذیرش همه مردم افغانستان و حافظ حقوق بشر باشد.
به گزارش «شینهوا»، معاون سیاسی طالبان همچنین تاکید کرد که این گروه به هیچ نیرویی اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان اقدامی علیه چین یا دیگر همسایگان انجام دهد و خواستار دخیل شدن بیشتر پکن در روند صلح و همچنین بازسازی و توسعه افغانستان در آینده شد.
وی ادامه داد که طالبان نیز تلاش‌های خود را برای ایجاد شرایط مطلوب جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان انجام خواهد داد.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در این دیدار اظهارداشت که انتظار می‌رود طالبان نقش مهمی را در روند صلح و بازسازی افغانستان ایفا کند.
وزیر خارجه چین، خروج ناگهانی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان را نشان دهنده ناکامی سیاست‌های آن‌ها در افغانستان دانست. وی همچنین تاکید کرد که این کشور همیشه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند.
وانگ ایی ادامه داد که جنبش ترکستان شرقی یک گروه تروریستی بین‌المللی است، که تهدید مستقیمی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی چین است و از طالبان خواست تا بطور قاطعانه و موثر اعضای این گروه را سرکوب کند.

مذاکرات میان واشنگتن و مسکو درباره افغانستان به خوبی جلو می‌رود
فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که مذاکرات میان واشنگتن و مسکو درباره افغانستان به خوبی جلو می‌رود.
به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، «ضمیر کابلوف»، فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که مذاکرات میان واشنگتن و مسکو درباره افغانستان به خوبی جلو می‌رود. 
وی گفت: «به طور کلی، این مذاکرات پیشرفت خوبی داشته و در تماس دائم با زلمای خلیل‌زاد قرار دارم که در حال حاضر در واشنگتن است.»
این در حالی است که طی هفته‌های گذشته نفوذ طالبان در افغانستان افزایش داشته و بخش‌های زیادی از این کشور به دست نیروهای این گروه افتاده است. پیشتر وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که پیشروی طالبان در افغانستان مایه نگرانی است. 
 


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۲۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر کشور درباره مفاد قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های چینی

به گزارش همشهری آنلاین؛ احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران هدف انعقاد قرارداد شهرداری تهران با چین را نوسازی ناوگان در بحث مترو و حمل و نقل عمومی دانست و گفت: «کار خوبی در این خصوص صورت گرفته و امیدواریم در مرحله اجرا هم طبق برنامه‌ها محقق شود.»

او به موضوع حمایت از تولید داخلی هم اشاره و عنوان کرد: «استفاده از تولید داخلی در اولویت قرار دارد و در کنار آن هر مقدار ناوگان مورد نیاز باشد، باید با واردات تامین شود؛ در این میان هوای پاک تهران هم مهم است. با توجه به این که پیش بینی می‌شود ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع متحرک است، برقی سازی وسایل نقلیه و مترو یکی از از گزینه‌های کاهش آلودگی هوا است.»

کد خبر 848699 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها وزارت کشور شهردارى تهران ایران و چین تهران

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • واکنش وزیر کشور درباره مفاد قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های چینی
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • حکومت افغانستان فراگیر است