Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در خبر 21 شبکه یک سیما، بیان کرد: یکی از اسناد ضروری برای اظهار کالا‌ها به گمرک، قبض انبار است. با توجه به اینکه مراجع تحویل گیرنده نسبت به صدور قبض انبار‌های مختلف اقدام می‌کردند و این باعث می‌شد که یکسری مشکلاتی پیش آید، یکی از تکالیفی که در بحث پیوستن گمرک به سامانه جامع تجارت برای گمرک و همینطور مراجع تحویل گیرنده متصور و اعلام شده بود، این بود که یونیک (واحد) کردن قبض انبار باید مورد نظر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: هم اکنون اطلاعات از سوی مراجع تحویل گیرنده در اختیار سامانه جامع تجارت قرار می‌گیرد و یک شماره واحد برای قبوض انبار یا کالا‌هایی که در انبار‌های مختلف مرجع تحویل گیرنده تحویل می‌شود، صادر می‌شود تا هم قبض انبار به نام اظهار کنندگان باشد و هم اینکه گمرک از یک شماره واحد در کل کشور برای اظهار کالا‌های وارداتی استفاده کند.

معاون فنی گمرک کشور در پاسخ به اینکه آیا این مسئله یک مانع جدید برای ترخیص کالا‌ها می‌شود یا خیر؟ گفت: فکر نمی‌کنم چنین چیزی اتفاق بیفتد؛ زمانی که قبض های مختلف انبار صادر می‌شد، این شماره‌ها تکراری بود و باعث می‌شد که یک کالا زمانیکه اظهار می‌شد، در یک گمرک دیگری این شماره تکراری را قبول نمی‌کرد و یکسری مسائل و مشکلات را در پی داشت اما اگر یک شماره واحد ایجاد شود، ایستایی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

او ادامه داد: صرفاً در خصوص کالا‌هایی که از آن تاریخ به قبل اظهار شده اند، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که صاحبان کالا باید برای برطرف کردن مشکل به مراجع تحویل گیرنده مراجعه کنند، شماره جدید برای آن‌ها صادر شود و همان شناسه یکتای قبض انبار را دریافت کنند. احتمال دارد در یک ماه اول، یکسری ایستایی و مشکلاتی وجود داشته باشد، اما اگر زیر ساخت فراهم و این شماره به صورت یونیک (واحد) برای تمامی قبوض انبار صادر شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

واردات غیرمجاز ۱۴۷ هزار تن موز در ۱۵ ماه گذشته

ارونقی در ادامه در مورد صادرات سیب به جای موز اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار یک مصوبه ای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه واردات موز صرفاً در قبال صادرات سیب قابل انجام است و گمرک نیز بر اساس تکالیفی که به عنوان مجری بر عهده دارد، نسبت به این مورد اقدام کرد. اخیراً ثبت سفارش‌های متعددی برای واردات موز بدون صادرات سیب، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی صادر یا تمدید شده و همینطور کد رهگیری بانکی از سوی بانک مرکزی برای مو‌زهای وارداتی صادر شده، بنابراین، گمرک در یک عمل انجام شده قرار گرفته است.

او اظهار کرد: زمانی که یک مصوبه به گمرک ابلاغ می‌شود، نباید وزارت صنعت، معدن و تجارت خودش مجدد ثبت سفارش یا ثبت سفارش‌های صادره قبلی را تمدید کند و همینطور بانک مرکزی نیز نباید کد رهگیری بدون صادرات سیب را صادر کند. اکنون گمرک در این زمینه در یک عمل انجام شده قرار گرفته و اگر یکی از این کانتینر‌های موز دچار فسادی شود، همه مدعی ترخیص نشدن موزها می‌شوند.

معاون فنی گمرک افزود: متاسفانه گمرک میان وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی گیر کرده است. مصوبه باید اصلاح شود زیرا اگر صاحبان کالا ثبت سفارش کرده اند و کد رهگیری از بانک مرکزی و مجوز قرنطینه از جهاد کشاورزی گرفته اند، گمرک باید مجاز باشد که آن‌ها را ترخیص کند.

او تاکید کرد: متاسفانه وزارت صمت موضوع را به جهاد کشاورزی پاس می‌دهد و جهاد کشاورزی نیز اعلام می‌کند، چون مصوبه ستاد تنظیم بازار است، باید موضوع در آن جا مورد رسیدگی قرار بگیرد. نزدیک به سه هزار تن موز وارد شده یا در آستانه ورود است که باید تکلیف آن‌ها سریعتر مشخص شود. خبری هم منتشر شده مبنی بر این که منشا ارز مورد استفاده برای این موزها، ارز ۴۲۰۰ تومانی است که از صحت و سقم این خبر اطلاع ندارم و بانک مرکزی باید در این زمینه اعلام نظر کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گمرک ایران قبض انبار واردات کالا جهاد کشاورزی صادرات سیب بانک مرکزی قبض انبار ثبت سفارش کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۴۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از بانک مرکزی، علی طرزعلی با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا روز ۱۰ اردیبهشت ۴ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو و کالا‌های تجاری و بازرگانی تامین شده است، اظهار داشت: از این میزان سهم کالا‌های اساسی و دارو در نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، کالا‌های تجاری و بازرگانی با نرخ ۴۱ هزار تومان، ۲ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار، بابت واردات در مقابل صادرات با نرخ توافقی ۸۲۴ میلیون دلار و بخش خدمات در نرخ ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، ۱۲۷ میلیون دلار ارز بوده است.

وی تأکید کرد: میزان تامین ارز بابت کالا‌های اساسی و دارو از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار تخصیص یافته که از این میزان سهم کالا‌های اساسی و کشاورزی ۹۹۸ میلیون دلار بابت گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و سایر کالا‌ها بوده است.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه داد: در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی، ۱۱۴ میلیون دلار بابت مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته است.

طرزعلی خاطرنشان کرد: میزان تأمین ارز در بخش صنایع از ابتدای سال تاکنون در سامانه نیما، ۲ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار و در بخش واردات در مقابل صادرات ۸۲۴ میلیون دلار تخصیص یافته است.

وی افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۵۴۴ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۷۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۹۶ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۷۱ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۱۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۲۳۸، ۳۵، ۲۰۴، ۱۱۴ و ۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز دهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: علاوه بر این گروه‌ها، یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲۳۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی گفت: امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تالار اسکناس، دلار ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، یورو ۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان و درهم ۱۲ هزار و ۶۶ تومان معامله شد.

وی در خصوص نرخ ارز در تالار حواله ارز اعلام کرد: دلار ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان، یورو ۴۴ هزار و ۳۴۲ تومان و درهم ۱۱ هزار و ۲۶۶ تومان معامله شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انبار احتکار لوازم خانگی در محمودآباد لو رفت
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت
  • طرح شناسه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران اجرایی شد
  • آخرین وضعیت محموله ترانزیتی افغانستانی در گمرک
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال