Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@15:25:28 GMT

وخیم تر شدن بحران ارزی آرژانتین

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۵۲۷۵

ارزش پول ملی آرژانتین بار دیگر به کمترین سطح تاریخی خود رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با تشدید بحران بدهی، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم، بحران ارزی در سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی بیش از پیش تشدید شده است تا جایی که با ریزش مجدد ۵.۰۳ درصدی ارزش پزو در برابر دلار در سومین روز از معاملات هفتگی، میزان سقوط این ارز در برابر دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۴ درصد افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین دور از معاملات ارزی، نرخ برابری هر دلار معادل ۹۶.۵۷ پزو اعلام شده است.

از زمان شکست دولت مائوریسیو ماکری در انتخابات و روی کار آمدن مجدد حزب سوسیالیست، بازارهای مالی آرژانتین دچار نوسانات شدیدی شده اند و شاخص بورس بوینس آیرس نیز به کمترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده است. آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور فعلی آرژانتین در واکنش به این بحران گفته است که دولت متعهد به بازسازی ساختار بدهی و بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

در طول چهار سال زمامداری دولت مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین ارزش پزو بیش از ۸۳ درصد کاهش یافت و این کشور دست کم دو بار دچار بحران ارزی کم سابقه‌ای شد که منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید ارز در برابر صرافی‌ها یا هجوم مشتریان به بانک ها برای برداشت سپرده های ارزی خود شد. البته وضعیت در دولت فعلی هم خیلی بهتر نیست و نرخ دلار نسبت به زمان دولت قبل به بیش از دو برابر رسیده است.  

نرخ تورم در آرژانتین اکنون به ۵۰ درصد رسیده که سومین نرخ تورم بالا در جهان است. با وجود دریافت وام هایی به مبلغ تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول، هنوز اقتصاد به سطح ثبات بازنگشته و دولت جدید نیز نسبت به توانایی در بازپرداخت وام‌های دریافتی دولت قبلی ابراز تردید کرده است. موسسه رتبه بندی " استاندارد اند پورز" در گزارش جدید خود اعلام کرده است که چشم انداز بلندمدت ارزی این کشور را کاهش داده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو موج پنجم کرونا عید غدیر طرح ساماندهی فضای مجازی محمد سرور رجایی آرژانتین ارزی بحران المپیک 2020 توکیو موج پنجم کرونا عید غدیر طرح ساماندهی فضای مجازی محمد سرور رجایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • حسینی: سیاست دولت در کنترل نوسانات ارزی به مجلس اعلام شد
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟