Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل خروج احتمالی نظامیان آمریکا از عراق و ادامه حضور آنها در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بر اساس آنچه که در منطقه ملاحظه می‌شود، بسیار خوش‌باورانه است که خروج آمریکا از خاورمیانه جدی گرفته شود. واقعیت این است که از ۱۱ سپتامبر تاکنون هدف‌گذاری امنیتی آمریکا تغییر کرده و ما شاهد حضور گسترده آنها در آسیا هستیم؛ چراکه آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زمینه حضور خود در منطقه خاورمیانه به عنوان دریچه ورود به آسیا را طرح‌ریزی و اجرا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور آنها در منطقه با بروز و ظهور نظامیان ایالات متحده در غرب آسیا همراه بود و در این میان سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادند؛ از افغانستان گرفته تا عراق و سوریه، همچنان آمریکایی‌ها حضور دارند و برخلاف آنچه که رسانه‌ها می‌گویند آنها هیچگاه نگران هزینه‌های خود طی این سال‌ها نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها اساساً در تمام کشورهایی که حضور دارند یک سرمایه‌گذاری هدفمند را سر و شکل می‌دهند و به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم آنها از کشورهایی مانند عراق و افغانستان به طور کامل خارج شوند. نکته اینجاست که ایالات متحده دیگر به دنبال نفت منطقه نیست؛ چراکه آنها در شرایط کنونی به دنبال کُدگذاری ژئوپولیتیکی و هدف‌گذاری ژئواستراتژیک در منطقه هستند. واشنگتن به دنبال آن است تا بتواند گلوگاه‌های منطقه را زیر نظر خود بیاورد تا بتواند رفت و آمد نفتکش‌ها و ترانزیت انرژی را کنترل کند و در نهایت سود خود از فروش نفت را بیشتر کند. این طرح‌ریزی برای سبقت گرفتن از چین و همچنین خنثی‌سازی سناریوهای این کشور پس از پاندمی کرونا طرح و اجرا خواهد شد. بنابراین اعلام خروج آمریکا از منطقه می‌تواند خاورمیانه را به سمت هیجان‌های امنیتی سوق دهد تا در نهایت قیمت نفت بالا برود و واشنگتن بتواند سود مورد نظرش را کسب کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا قیمت نفت را به گونه‌ای بالا ببرند که تهدیدسازی ایران و شکست احتمالی برجام هم اجرایی شود و زمینه‌های مثبت برای مانور خودشان را خلق کنند. پس از آن، واشنگتن با سناریوهای مدنظر خود سعی می‌کنند ایران را از مواهب فروش نفت محروم کند. بر این اساس معتقدم که در آینده، منطقه شاهد یک آشوب هدفمند خواهد بود. اینکه ترکیه اقدام به احداث دیوار در مرز مشترک خود با ایران می‌کند و اینکه آمریکا به دنبال خارج کردن نیروهایش از عراق و افغانستان است، نشان می‌دهد که احتمالاً قرار است اتفاق‌هایی در خاورمیانه رخ دهد. مضاف بر آن، شاهد این هستیم که جهت‌گیری‌های امنیتی،  به سوی اقدامات و مولفه‌های نظامی سوق پیدا کرده‌اند. این تغییر فاز می‌تواند خطرناک باشد اما نکته اینجاست که نظامیان ایالات متحده صرفاً قرار است از عراق و افغانستان خارج شوند اما آنها در سوریه باقی خواهند ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که هرچه از مرزهای ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی می‌رویم، حضور آمریکایی‌ها در آنجا قوی‌تر می‌شود. به همین دلیل معتقدم که آمریکا در حال دور کردن نیروهای خود از ایران، افغانستان و عراق است اما در سوریه که هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی تلقی می‌شود، حضور مستمر خواهند داشت. توجه داشته باشید که سوریه محل تلاقی اراده روس‌ها و آمریکایی‌ها به حساب می‌آید و از سوی دیگر کویت و اردن هم محل تلاقی اراده بریتانیا و آمریکا محسوب می‌شود. از سوی دیگر حضور چین در منطقه هم برای تیم فعلی کاخ سفید اهمیت دارد و تمام این مولفه‌ها نشان می‌دهد که یک «معامله بزرگ» در منطقه در حال شکل گرفتن است. این‌که وزیر خارجه ایالات متحده اخیراً به کویت و هند سفر می‌کند و رو‌سها نشانه‌هایی به اسرائیل داده‌اند و پس از آن پادشاه اردن دیدار خود با سران لندن و واشنگتن را افزایش می‌دهد، همگی نشان از آن دارد که اوضاع به سرعت در منطقه در حال تغییر کردن است.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان ایران سوریه عراق اسرائیل آنتونی بلینکن جو بایدن برجام ایالات متحده آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل برنامه‌ حمله به رفح را به آمریکا گزارش داد

یک رسانه آمریکایی گزارش داد اسرائیل طی روزهای گذشته برنامه‌های خود در خصوص تخلیه غیرنظامیان از رفح قبل از عملیات احتمالی در این منطقه را با آمریکا در میان گذاشت.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس با گزارش این خبر به نقل از منابع آگاه مدعی شد که دیدگاه واشنگتن مبنی بر اینکه انجام چنین عملیاتی جان بسیاری از افراد غیرنظامی را در معرض خطر قرار می‌دهد تغییر نکرده است.

آمریکا علی‌رغم ابراز مخالفت‌های رسانه‌ای با اقدامات اسرائیل در جنگ غزه تا کنون اصلی‌ترین حامی این رژیم در این جنگ و یکی از عوامل کش‌دار شدن درگیری‌ها بوده است.

نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر فلسطینی در شهر رفح واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه پناه گرفته‌اند. در صورت آغاز عملیات اسرائیل در این منطقه، آوارگان فلسطینی جایی برای رفتن ندارند.

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت چنانچه اسرائیل طرح خود برای حمله به رفح را پیش ببرد صدها هزار نفر در معرض خطر مرگ قرار خواهند داشت.

مقام‌های مورد استناد آسوشیتدپرس گفته‌اند که طرح تخلیه غیرنظامیان که اسرائیل آن را با آمریکا به اشتراک گذاشته هنوز نهایی نشده و هر دو طرف بر سر ضرورت ادامه رایزنی‌ها توافق کرده‌اند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • افشای اشتباهات بزرگ ارتش اسرائیل | گنبد آهنین خودزنی می کند
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟
  • اسرائیل برنامه‌ حمله به رفح را به آمریکا گزارش داد