Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان خوزستان در روزهای گذشته شاهد اعتراضاتی به مشکلات کم‌آبی و خسارت‌های به بار آمده در نتیجه خشکی هورالعظیم بود. خوزستان در حالی درگیر این مشکلات شده که از استان‌های پر آب کشور بوده اما سیاست‌های غلط منجر به خشک شدن بخشی از منابع آبی استان خوزستان شده است. از سوی دیگر خشکسالی کم‌سابقه امسال هم مزید بر علت شده و مشکلات مردم این خطه از کشورمان را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این اتفاقات باعث شده زندگی مردم خوزستان دستخوش آسیب‌های فراوانی شود؛ آسیب‌هایی که خود را در اعتراضات چند روز اخیر مردم این استان نشان داده است. مردم از نبود آب شرب استاندارد در برخی مناطق و مخصوصا نبود آب برای کشاورزی و سیراب کردن دام‌هایشان گلایه‌مندند؛ گلایه‌های به حقی بر اساس تاکید رهبر انقلاب که هر چه سریع تر باید برطرف شود. در گفت‌وگو با «محمود صادقی» نماینده مجلس دهم و استاد دانشگاه تربیت مدرس، اعتراضات مردم خوزستان را مورد بررسی قرار دادیم.

مسئولان بابت کاستی‌ها از مردم خوزستان عذرخواهی کنند

صادقی در مورد اعتراضات چند روز اخیر مردم خوزستان به کمبود آب در این استان، گفت: اعتراض حق مردم خوزستان است. ما این امر را باید به عنوان یک حق برای مردم خوزستان و همه کشور به رسمیت بشناسیم. حق اعتراض در اصول مختلف قانونی اساسی از جمله اصل ۲۷ به رسمیت شناخته شده است. در این اصل برگزاری گردهمایی ها و تجمعات بدون حمل سلاح مجاز شمرده شده است. بنابراین نه تنها مردم خوزستان بلکه مردم کل کشور حق اعتراض و انتقاد دارند.

این امر هم حق مردم است و نباید به خاطر به رسمیت شناختن این حق بر مردم منت بگذاریم. علاوه بر قبول کردن حق اعتراض مردم مجموعه مسئولان کشور با هر نوع نگاه سیاسی مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند و از مردم خوزستان بابت کاستی ها عذر خواهی کنند. مجموعه دولت های بعد از انقلاب خدماتی برای مردم داشتند و در مقابل کاستی ها و تصمیمات اشتباهی هم گرفتند که باید در قبال تصمیمات خود پاسخگو باشند.

خوزستان در نتیجه توسعه نامتوازن دچار مشکلات فعلی شده است

صادقی در مورد چرایی مشکلات به وجود آمده در استان خوزستان هم گفت: مسئله خوزستان قصه پردرد و دراز مدتی دارد که مجموعه مسئولان طی دهه های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب رقم زده اند؛ استانی که بخش عمده هزینه‌های کشور از آن تامین می‌شود و منابع اصلی درآمدی کشور در آن واقع شده نباید دچار این مشکلات می‌شد. نه تنها دچار این مشکلات شده بلکه آن طور که شایسته این استان بوده هم توسعه پیدا نکرده است.

وی با بیان این نکته که اگر توسعه‌ای هم اتفاق افتاده توسعه ناپایدار و نامتوازن بوده، افزود: بعد از۳۰ سال از پایان جنگ، در شهرهای مرزی خوزستان همانند خرمشهر و آبادن آثار جنگ هنوز مشهود است و زیرساخت ها به درستی بازسازی نشده است. از لحاظ صنعتی هم واحدهای صنعتی ساخته شده هم در خدمت توسعه استان نیستند؛ به عنوان مثال با میزان بهره وری و اشتغال زایی پایین کار می کنند و اشتغال ایجاد شده هم به نیروی غیر بومی اختصاص پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که استان خوزستان نباید مشکل کم آبی داشته باشد، گفت: استان خوزستان از سده‌های گذشته دارای رودخانه‌های بزرگ و قدیمی بوده که با اجرای طرح‌های اشتباه و با صرف نگاه مهندسی آب بخش زیادی از این رودخانه‌ها خشک شدند. اگر به الزامات محیط زیستی در طرح‌های سد سازی و اقدامات دیگر در حوزه آب توجه می‌شد این اتفاقات نمی افتاد. متاسفانه با اقدامات غلط اکوسیستم منطقه را به هم زدیم.

وی افزود: این اتفاقات به دلیل تصرفات غیرکارشناسی و در برخی مواقع سودجویانه انجام شد. که آسیب های فراوانی از جمله مسئله ریزگردها و کم آبی را در دامان مردم خوزستان گذاشت. از طرف دیگر امسال کشور با خشکسالی کم سابقه هم مواجه بود که این خشکسالی باعث شد ناکارآمدی های چندین دهه ای ظهور و بروز پیدا کند. در حال حاضر برای حل مشکلات استان در قدم اول باید از اقدامات نمایشی و پوپولیستی پرهیز شود و در مرتبه بعدی صرفا با اقدامات کارشناسی مسئولان امر حرکت کرده و مشکل را حل کنند.

برچسب‌ها محمود صادقی خوزستان قانون اساسی وزارت نیرو پروندهٔ خبری تلاش ها برای رفع تنش آبی در خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمود صادقی خوزستان قانون اساسی محمود صادقی خوزستان قانون اساسی وزارت نیرو استان خوزستان مردم خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیجار قطب تولید گندم در کشور است / لزوم رفع مشکلات مردم

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا صبح چهارشنبه در میز خدمت مردم روستای خسروآباد از توابع شهر بیجار با بیان اینکه مردم این روستا شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند، اظهار کرد: شهید اصلانی در سال ۵۸ در درگیری با اشرار به شهادت رسید و امروز آخرین شهید این منطقه شهید امان الهی از مدافعان حرم است و این افتخار بالاتر از همه ارزش‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: برای پرورش چنین بزرگ مردانی و کسانی که در دفاع از انقلاب اسلامی جان خود را تقدیم کردند از مردم این روستا باید تقدیر کرد.

وی ادامه داد: حضور مدیران در جلسه امروز نشان از اهمیت رفع مشکلات مردم دارد و باید در راستای این مهم تلاش کرد.

زارعی کوشا گفت: اولین بار است که تمام مدیران ارشد استان در این روستا حضور دارند و امیدواریم این میز خدمت موجب رفع مشکلات این بخش و بالاخص روستای خسروآباد شود.

استاندار کردستان گفت: شهرستان بیجار قطب تولید گندم دیم در کشور است و این شهرستان در سال گذشته سه درصد تولید گندم کل کشور را برعهده داشته است و در استان کردستان هم بیشترین تولید گندم مربوط به بیجار و این بخش است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که امروز بررسی می‌شود بحث گندم و رفع مشکلات کشاورزان است و بخشی هم مربوط به حوزه وزارت نیرو است که بررسی لازم صورت خواهد گرفت.

وی خطاب به کشاورزان گفت: تمام مشکلات مورد توجه است اما اتفاق افزایش قیمت خرید گندم در این دولت اهمیت زیادی دارد و این روند ادامه پیدا می‌کند.

لزوم جذب سرمایه‌گذار در بیجار

زارعی کوشا بر لزوم سرمایه گذاری در بیجار اشاره کرد و ابراز داشت: درآمد تولید گندم جدای هزینه‌های سال بعد اگر در این شهرستان سرمایه گذاری شود بخشی از مشکلات اقتصادی این منطقه رفع می‌شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: اگر هزینه گندم در بانک‌های بیجار سرمایه گذاری شود میزان اعتبارات افزایش می‌یابد.

وی به تولید گندم در بیجار اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۰۰ هزار تن تولید گندم در بیجار داشتیم که از خرید گندم پنج هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد.

وی بر لزوم سرمایه گذاری کشاورزان در بیجار تاکید کرد و بیان داشت: لازم است تا این مهم به فرهنگ اقتصادی تبدیل شود تا سرمایه گذاران در این شهرستان سرمایه گذاری کنند.

زارعی کوشا ادامه داد: زیر ساخت‌های لازم در این شهرستان در حال انجام است و میانگین راه روستایی اسفالته ۸۴ درصد است.

وی گفت: استان کردستان درابتدای دولت سیزدهم میانگین شاخص اسفالت روستای ۶۳ درصد بود اما الان به ۷۴ درصد رسیده است که این پیشرفت خوبی بوده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۳۷۰ کیلومتر راه ساخته شده و میانگین شاخص شهرستانی ۷۸.۵ درصد است که از میانگین استانی بیشتر است.

شاخص آسفالت راههای روستایی بیجار از میانگین کشوری بالاتر است

زارعی کوشا به آسفالت راه‌های روستایی بیجار اشاره و ابراز کرد: شاخص بیجار ۸۹.۵ درصد است و شاخص آسفالت راه‌های روستایی در بیجار از میانگین استانی بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه برای راه‌های روستایی برنامه ریزی لازم را داریم تا روستاهای این منطقه بازسازی شوند، گفت: روستای جبرئیل، کلوچه چشمه ادینه و کهریز پیمانکار دارند و باقی روستاها این بخش در حال دیگری و انجام است.

استاندار کردستان اذعان کرد: تعداد طرح هادی اجرا شده ۵۷ روستا در شهرستان است و در دولت سیزدهم ۳۰ روستا انجام شده و ۲۵ روستا طرح هادی آن در حال انجام است.

مقاوم سازی ۶ هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: در حوزه مقاوم سازی مسکن بیش از ۶ هزار واحد مقاوم سازی شده ۲۲۰۰و احد در این دولت صورت گرفته است که معادل یک سوم این میزان است.

استاندار کردستان گفت: پوشش تلفن همراه در ۲۴۷ روستا وجود دارد که شاخص استان ۹۶ درصد است و روستاهای دارای شبکه ملی ۱۴۳ روستا هستند.

وی از ارتقای روستای خسروآباد به اینترنت ۴ جی خبر داد و گفت: تجهیزات ۴ جی و پوشش اینترنت در روستای خسرو آباد خریداری شده و تا هفته آینده راه اندازی خواهد شد.

کد خبر 6100164

دیگر خبرها

  • بیجار قطب تولید گندم در کشور است / لزوم رفع مشکلات مردم
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی در این استان‌ها برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • قدردانی ائمه جمعه استان از پلیس برای اجرای موفق طرح نور
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا