Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام حمید شهریاری در وبینار تاثیر حج و شناخت واقعه غدیر در تحقق وحدت اسلامی ضمن تشریح ابعاد مهم این روز بزرگ و اهمیت گردهمایی مسلمانان در آیین معنوی حج اظهار داشت:  خداوند دستور داده حج به جا آوریم و در قرآن کریم از ویژگی های این روزها نام برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به آیاتی از سوره حج افزود: قرآن کریم می‌فرماید در این اجتماع بزرگ منافع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسلمانان نهاده شده است و این منافع با امت واحده اسلامی ارتباط مستقیم دارد. مسلمانان در این روز دور هم جمع می‌شوند تا از مزایای این روز بزرگ بهره‌مند شوند که یکی از این منافع، تبادل علم میان مسلمانان است و همچنین این امر باعث همکاری متقابل بین آنها می شود و هنگامی که شناخت بهتری از هم پیدا می کنند، بهتر می توانند به هم کمک کنند.

شهریاری افزود: مسلمانان، قدرت‌های کوچک و منافع محدود خود را گرد هم می‌آورند و نشان می دهند در مقابله با دشمنان کاملا قوی و توانا هستند و می توانند در برابر مستکبران بایستند؛ به مسلمانان دستور داده شده است در مقابل طاغوتیان و ظالمان مقاومت کنند و مومنان نباید در برابر زور تسلیم شوند. در واقع وقتی مسلمانان از سراسر جهان دور هم جمع می شوند، اتحاد خود را به رخ می کشند، همه با هم طواف می کنند و به شیطان سنگ می زنند؛ این امر نشان می دهد آنها قادر هستند در هر زمانی در برابر دشمنان بایستند و مستکبران و غارتگران و دشمنانی را که می خواهند مسلمانان را از حق خود محروم کنند و بر آنها مسلط شوند، مغلوب کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که شاهد هستیم در بسیاری از کشورهای اسلامی، شهروندان قدرت تعیین سرنوشت و آینده خود را ندارند، دموکراسی در این کشورها وجود ندارد و به حقوق شهروندان توجهی نمی شود اما به جای آن فقط به پادشاهی و گسترش قلمروی پادشاهان توجه می شود.

وابستگی حکمرانان در برخی کشورهای اسلامی باعث شکاف میان مردم شده است

شهریاری این امر را یکی از دلایل عقب افتادگی ملت‌های اسلامی در ۱۵۰ سال گذشته دانست و افزود: چون قدرت و ثروت این کشورها توسط غارتگران به یغما رفته و همچنین وابستگی سیاسی دولت ها در این کشورها باعث عقب افتادگی بیشتر در این کشورها شده است، حکمرانان در برخی از این کشورها کاملا وابسته هستند و این وابستگی باعث شکاف در میان مردم شده و همین امر در این کشورها نوعی آشفتگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به وجود آورده است که دلیل اصلی آن آمریکا و اسرائیل غاصب هستند. از این رو تنها راه حل رفع فقر و مشکلات اجتماعی در کشورهای اسلامی ایستادگی در برابر زورگویان جهانی است.

وی با بیان اینکه مسلمانان می توانند با اتحاد خود و تاکید بر اینکه خدای واحد، کعبه واحد و کتاب آسمانی واحد دارند، بر دشمنان غلبه کنند، تصریح کرد: امروزه شاهد هستیم این مقاومت در فلسطین شکل گرفته است. عملیات شمشیر قدس از این مقاومت برآمد و فلسطینیان طی ۱۲ روز موفق به شکست رژیم صهیونیستی شدند از این رو می توان با این مقاومت بر هر سیستم سلطه گری فائق آمد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تاکید کرد: امروزه شاهد اخراج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستیم. در حالی که آمریکا با ابزار مستقیم و غیر مستقیم سعی در استعمار افغانستان داشت، در حال ترک این کشور است. مردم افغانستان با مقاومت خود آمریکا را از کشورشان بیرون کردند. هرچند نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند اما باید توجه داشت این کشور همچنان مخفیانه سعی در ادامه حضور خود در افغانستان دارد.

ارزش بالای مقاومت با شکست داعش

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به مقاومت مردم یمن در برابر دشمنان اشاره کرد و گفت: مردم یمن با دستان خالی و با وجود گرسنگی و حداقل امکانات زندگی، طی هفت سال گذشته به مقاومت خود در برابر دشمنان ادامه دادند. از سوی دیگر شکست داعش در عراق نشان دیگری از شکست دشمنان برابر مقاومت مسلمانان است. مقاومت در برابر داعشی که در صحنه جهانی به گروگان‌گیری می‌پرداخت و مرتکب جنایات بزرگی در صحنه جهانی می شد اما مردم عراق و سوریه در مقابل داعش ایستادند؛ برقراری حکومت اسلامی و شکست داعش نشان دهنده ارزش بالای مقاومت است و نشان می دهد مقاومت همیشه پیروز است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه خداوند آثار دیگری از مقاومت را به همه مسلمانان نشان دهد، در نهایت تصریح کرد: پیروزی نزدیک است و به زودی شاهد پیروزی‌های بزرگ‌تر و حمایت‌های دیگر خداوند خواهیم بود و سلطه گران در نهایت محکوم به شکست هستند.

وبینار تاثیر حج و شناخت واقعه غدیر در تحقق وحدت اسلامی روز گذشته (پنجشنبه) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی و با سخنرانی حجج اسلام حمید شهریاری، سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، آقا محمدی مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در آفریقای جنوبی و آفتاب حیدر رئیس مرکز اهل بیت آفریقای جنوبی، امام سید سعید محمد رئیس سابق دعوت مرکز بین المللی تبلیغات اسلامی، مولانا سلیم ابراهیم کارشناس تاریخ و مطالعات دینی، محمد معارفی رئیس پژوهشکده علوم انسانی جامعة المصطفی، احمدعلی محسن زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، عبدالحسن خلج منفرد رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  و محمود واعظی رئیس مرکز مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه تهران به زبان انگلیسی برگزار شد.

برچسب‌ها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عید سعید غدیرخم حمید شهریاری حج ۱۳۹۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عید سعید غدیرخم حمید شهریاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عید سعید غدیرخم حمید شهریاری حج ۱۳۹۹ تقریب مذاهب اسلامی آفریقای جنوبی بر دشمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی علیا مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر، در جلسه درس اخلاق با شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ… مَلَکَةِ الْحَمِیَّةِ» دعای هشتم صحیفه سجادیه اظهار داشت: «ملکه» صفتی نفسانی است که به معنای عادت کردن انسان به چیزی است؛ به عنوان نمونه، فردی ۷۰ سال شرب خمر کرده است. برای چنین شخصی بسیار مشکل است که شرب خمر را کنار بگذارد؛ اما اگر گناهی گاه گاه از انسان صادر شود، به راحتی می‌تواند از آن توبه کند.

وی افزود: «حمیة» به معنی حمایت و تعصب است. تعصب دو قسم است: تعصب ممدوح و مذموم. اینجا قسم دوم و منظور همان تعصب جاهلیت است که خلاف شرع است؛ زیرا تعصب جاهلیت، یعنی چشم‌پوشی از حق و تابع و مدافع ناحق بودن، به سبب ملاحظه روابط نزدیک و شخصی، مثل رابطه خویشاوندی. نقطه مقابل تکبر و تعصب جاهلیت، تواضع در برابر خداوند و مؤمنان است.

هاشمی علیا در ادامه به شرح آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت؛ از جمله آیه ۲۶ سوره فتح که می‌فرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَی رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَی وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا؛ (یاد کن) هنگامی را که کافران (پس از قرارداد صلح حدیبیه) دل‌هایشان را از تعصّب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل کرد و روح تقوا را (که حقیقت و جان توحید است) ملازم آنان نمود، و آنان به (روح تقوا) سزاوارتر و شایسته آن بودند.» طبق این آیه، در مقابل کفار که تعصب و تکبر جاهلیت در برابر خدا و پیامبر اکرم (ص) در قلبشان ملکه شده بود، خداوند به رسولش و مؤمنان عنایت کرد و آرامش، روحیه تقوا و تواضع در برابر خدا و مؤمنان را به آنان که سزاوار چنین لطفی بودند عطا کرد.

وی در ارتباط بحث مورد نظر با جریانات چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: اینکه صهیونیست به راحتی مسلمانان را می‌کشد و فرقی بین نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود، به خاطر تعصبی است که نسبت به مسلمانان دارد؛ زیرا یهود صهیونیست دین خود را دین واقعی دانسته و فقط بنی اسرائیل را آدم می‌داند و برای اسلام هیچ ارزشی قائل نیست.

کد خبر 6088313 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • ووشو انتخابی جام جهانی؛ نشان طلا بر گردن ریگی و سیفی
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • کلوپ از هواداران لیورپول عذرخواهی کرد
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن