Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، طرح " منظومه توسعه پایدار روستایی "براساس بند ح ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای یا سایر طرح های فرادست تهیه و تدوین شده است.

این طرح که از سال ۱۳۹۷ در روستاهای گچساران با مشارکت دستگاه های اجرایی چون بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و سایر نهادها عملیاتی شده اگرچه هنوز به نیمه راه هم نرسیده  اما توانسته پای فعالیت هایی چون نوغانداری و کشت زعفران را در روستاهای گچساران باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طرح یاد شده به دلیل وجود زیرساخت های اولیه مطلوب روستایی چون طرح های هادی به صورت پایلوت در گچساران کلید خورد و موفقیت نسبی آن مسئولان را مصمم به گسترش در نقاط دیگر کشور کرده است.

روستاهای گچساران که در گام نخست انقلاب شاهد ایجاد زیرساخت های مختلفی چون جدول گذاری،آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز، پارک های تفریحی و تاسیسات زیربنایی چون آب،برق و گاز بوده اند در گام دوم انقلاب با اجرایی شدن طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در حال یافتن راهکاری مطمئن برای بهبود معیشت اهالی است.

این طرح به مثابه نخ تسبیحی عمل می کند که مهره های زنجیره تولید را به هم متصل کرده تا بهترین بهره وری از ظرفیت های مناطق روستایی  انجام گیرد.

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی  براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطبی تبدیل خواهند شد.

دستاوردهای طرح توسعه منظومه روستایی

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۲۹ پروژه در قالب این طرح در روستاهای گچساران اجرا  شده که پرورش کرم ابریشم، کشت زعفران ، طرح های بومگردی ، تولید و بسته بندی مواد غذایی از جمله ظرفیت های بهره برداری شده در روستاهای این شهرستان می باشد که تاکنون منجر به ایجاد ۵۴ فرصت شغلی شده است. 

امیر بهمن فاطمی افزود: هم اکنون ۱۷۱ طرح در قالب منظومه توسعه پایدار روستایی براساس ظرفیت های مناطق در خوشه های خدمات، کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی در اجراست که در صورت بهره برداری هر کدام می تواند منجر به خلق  سه فرصت جدید شغلی شود.

وی بیان کرد: اینک ۶۴ میلیارد ریال اعتبار برای طرح توسعه پایدار در روستاهای گچساران هزینه شده که بخشی از آن توسط دولت تامین و بخشی هم سهم آورده متقاضیان است.

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در مجموع ۲۷۱ طرح اقتصادی در قالب این طرح در روستاهای گچساران شناسایی و مطالعات آن انجام شده است.

فاطمی اظهار داشت: مطالعات طرح توسعه منظومه روستایی با هدف توسعه پایدار و با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و اشتغال زایی در گچساران از سوی مشاوران انجام شده و متولیان از زمان شروع تا کسب نخستین درآمد درکنار مردم هستند.

چگونگی اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی

به گفته فاطمی در زمان حاضر کارشناسانی به عنوان تسهیل گر برای شناسایی ظرفیت های توسعه و اشتغال ، انجام اقدام های آموزشی و جلب مشارکت اهالی متقاضی در قالب این طرح در حال فعالیت هستند.

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید  کرد: اجرای طرح توسعه منظومه روستایی موجب تعامل و هم‌افزایی هرچه بهتر دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه پایدار و هدفمند روستاها می شود.

به گفته وی، منظومه‌های روستایی به‌عنوان طرحی که ماهیت یکپارچه و فرابخشی دارد در گچساران به صورت پایلوت در حال انجام است و تجربه ای خوب برای اجرا در روستاهای سایر نقاط کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

مزایای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی

بهره وری از ظرفیت های مختلف برای رونق اشتغال یکی از مزایای این طرح است به عنوان مثال یک مدرسه که در سال های دور در روستای مارین ساخته و معطل مانده بود حالا با استفاده از ظرفیت های طرح مذکور محل انجام فعالیت هایی چون نوغانداری و اقامتگاه گردشگران شده است.

فاطمی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان باید به معیشت و اقتصاد مردم روستایی توجه شود، اضافه کرد: بر این اساس  طرح‌ های عمرانی  را باید با توجه به نیاز مردم و مشارکت شوراها، دهیاری اجرا شود.

فاطمی با بیان اینکه نوغانداری نخستین شکوفه درخت توسعه اقتصادی در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی شهرستان گرمسیری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد است اظهار داشت: اگرچه روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری در گچساران ظرفیت های بی نظیری برای نوغانداری دارند اما تا پیش از اجرایی شدن طرح توسعه منظومه روستایی فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته بود.

وی گفت: توسعه کسب و کارهای کوچک به ویژه در زمینه های کشاورزی و بومگردی از دیگر بخش های این طرح توسعه پایدار منظومه روستایی است که ضمن ایجاد فرصت های شغلی جدید به ماندگاری نسل جوان در روستایی و مهاجرت معکوس کمک می کند.

فاطمی عنوان کرد: آموزش برای چگونگی راه اندازی کسب و کارهای کوچک نیز با مشارکت دستگاه های اجرایی متولی انجام می شود به طوری که تاکنون دوره های آموزشی در زمینه های مختلفی مانند نوغانداری، کشت زعفران و پرورش قارچ برای متقاضیان برگزار و گواهینامه های فنی و حرفه ای برای بهره برداران صادر شده است.

وی با اشاره اینکه به برنامه ریزی برای اجرای طرح های عمرانی از دیگر بخش های طرح توسعه منظومه  روستایی گچساران است گفت: پروژه آبرسانی روستای آرو و دیل، آبیاری قطره ای روستای اسپر و آبیاری باغستان های شامبراکان از دیگر فعالیت های این طرح است.

از آنجا که گچساران ۳۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و کارشناسان تاکید می کنند که تنوع بخشی به تولید مهمترین راهکار برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای این شهرستان است قطعا  ادامه طرح منظومه توسعه پایدار روستایی با فراهم کردن زنجیره تولید تا فروش مطالبه روستاییان از مسئولان دولت سیزدهم است.

وجود آب و هوای متنوع، بناهای تاریخی، زیبایی های طبیعی ، صنایع دستی از دیگر پتانسیل های رونق اشتغال و تولید در روستاهای گچساران است که طرح توسعه پایدار منظومه روستایی می تواند به شکوفایی این بسترها کمک کند.

بخش مرکزی شهرستان گچساران ۱۲۰ روستا، ۲۶ هزار و ۶۳۸ نفر جمعیت روستایی و ۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد بنياد مسكن انقلاب اسلامی اشتغال زایی گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد بنياد مسكن انقلاب اسلامی اشتغال زایی کهگیلویه و بویراحمد بنياد مسكن انقلاب اسلامی اشتغال زایی گچساران طرح توسعه پایدار منظومه روستایی منظومه توسعه پایدار روستایی طرح توسعه منظومه روستایی روستاهای گچساران کهگیلویه و بویراحمد انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا خاکساری رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در این دانشگاه برگزار شد این رویداد را اتفاقی مبارک و پیونددهنده علم و صنعت دانست و اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و لزوم ارتباط این دو رکن مهم در عرصه عمل توجه شده است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های فناورانه و تمرکز بر ایجاد کارآفرینی عنوان کرد: رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و پیوند صنعت و دانشگاه و مسیری برای ایجاد اشتغال است و در همین راستا همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان را در عمل دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان گفت: با ورود دانشگاه به صنعت از یک‌سو می‌توان در حل مسئله مثمر ثمر بود و از سوی دیگر با ورود دانشجو به‌عنوان کارورز، موضوع کسب مهارت را شاهد خواهیم بود.

خاکساری از تحقق کارورزی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این طرح دانشجو در عرصه عمل و حضور در واحد‌های صنعتی به کسب تجربه آموزش و یادگیری می‌پردازد که می‌تواند راهی برای شناخت مسیر شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تلقی شود.

وی مطرح کرد: طرح پویش در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است. این طرح منجر به پرورش دانشجویان ماهر خواهد شد که همزمان با تحصیل در دانشگاه، مهارت‌های لازم را از طریق اشتغال در نهاد‌های مختلف کسب می‌کنند.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان اضافه کرد: در طرح پویش، دانشگاه امکان اشتغال همزمان دانشجو با تحصیل را فراهم کرده تا تجربه خوبی را در محیط کاری کسب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.

خاکساری با بیان اینکه در این طرح دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود از اجرای طرح پایش و بررسی مشکلات به‌ویژه در حوزه کشاورزی و حل آن توسط دانشگاه آزاد خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از یک هزار خانوار روستایی شاهین‌دژ از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند ‌
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • قطعی آب گچساران در پی بارشها/جاده های عشایری دچار خسارت شدند
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟