Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@20:57:56 GMT

توصیه مهم برای سهامداران

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۱۰۹

به گزارش بورس تابناک، آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه، با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه بهترین طرح (پلن) معاملاتی برای افراد چیست؟، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سرمایه سختی را پیش رو داریم و بازار سرمایه مانند سال ۹۷، ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ نیست که بشود با خریداری هر نمادی سود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در حال حاضر عمده افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، افراد تازه‌کار هستند و به عوامل تکنیکی توجه نمی‌کنند و صرفا به یک حمایت و یا مقاومت از روی تحلیل تکنیکال و تک تحلیل‌هایی که وجود دارد، بسنده می‌کنند. بازار سرمایه نیاز به تحلیل بیشتری دارد و افراد باید از سه منظر، تابلوخوانی، تکنیکال و بنیادی بازار سرمایه را بررسی کنند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مثلا، یکی از مهم‌ترین عواملی که در بازار سرمایه خودنمایی می‌کند، جریان نقدینگی است. همچنین عمق بازار سرمایه به واسطه رشدی که بسیاری از نماد‌ها و شاخص کل تجربه کرده، بسیار افزایش یافته است، ولی نقدینگی موجود در بازار سرمایه که حداکثر ۵ -۶ هزار میلیارد، است، نسبت به رشد شاخص کل در سال ۹۹ بسیار کم است و نمی‌تواند تمام صنایع را رشد دهد.

پور کار در پاسخ به این سوال که در ابتدا افراد بهتر است متقاضی چه نوع سهامی شوند؟، گفت: سرمایه‌گذاران در ابتدا سودآوری شرکت را، با نرخ بهره بین بانکی مقایسه می‌کنند، اگر نمادی در محدود ۴ – ۵ بود، این نماد ارزنده است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، افراد بر چه مبنایی باید اقدام به خرید سهام کنند؟، اظهار کرد: ابتدا نماد‌های دارای p/e برابر با ۴ مورد تقاضا قرار می‌گیرند، سپس با توجه به تحلیل تکنیکال، افراد در جای مناسب، روی حمایت و یا بعد از شکسته شدن کانال و یا از روی جریان نقدینگی بر روی تابلوی معاملاتی اقدام به خریداری سهام می‌کنند.

او بیان کرد: رشد سه پله، برای خرید سهام، بهترین پلن معاملاتی است. در زمانی که ما ۳ مولفه ذکر شده در بالا را داریم، افراد می‌توانند از خرید ۳ پله‌ای استفاده کنند. به این صورت که، ابتدا افراد یک پله از دارایی خود را خریداری می‌کنند و پرتفویی با ۵ نماد می‌چینند و ۲۰ درصد ارزش روز پرتفوی خود را در ۳ پله وارد می‌کنند تا اگر به پیک منفی بازار سرمایه بخورند، بتوانند میانگین نماد را در حمایت‌های پایین‌تر کم کنند. اگر نماد تنها به خاطر جو بازار سرمایه، منفی می‌شود، این می‌تواند یک استراتژی بسیار خوب معاملاتی باشد.

پور کار در پاسخ به این پرسش که، بهترین روانشناسی بازار سرمایه با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه چیست؟، گفت: در روانشناسی بازار سرمایه، باید به برخی نکات توجه کرد از جمله اینکه، باید بدانیم در چه موقعیتی هستیم، چه اتفاقاتی پیش رویمان است و پیش بینی کنیم که گردش نقدینگی به کدام سمت خواهد رفت.

او بیان کرد: در ۲ ماه گذشته استراتژی بازار سرمایه بر روی نماد‌های DPS محور بود. دیدیم که در فصل مجامع نماد‌هایی که به مجمع رفتند و سود تقسیم کردند، سود تقسیمی، سبب کاهش P/E سهام شده است. ولی در حال حاضر که فصل مجامع پایان یافته است، استراتژی معاملاتی بر مبنای روانشناسی بازار سرمایه باید به روز شود.

کارشناس بازار سرمایه: در حال حاضر فصل آمدن گزارش‌های فصلی شرکت‌ها است که P/E ttm را می‌تواند کاهش دهد؛ بنابراین گزارش ۳ ماه که در اوایل مرداد ماه منتشر می‌شود، به بحث ارزندگی باز می‌گردد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: زمانی که گزارش بسیار خوبی از شرکتی منتشر شود، باعث کاهش بسیار زیاد p/e نماد می‌شود. این موضوع باعث ارزنده‌تر شدن نماد برای خرید می‌شود که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو موج پنجم کرونا طرح ساماندهی فضای مجازی محمد سرور رجایی فرزانه فصیحی بازار سرمایه تحلیل تکنیکال تابلوخوانی المپیک 2020 توکیو موج پنجم کرونا طرح ساماندهی فضای مجازی محمد سرور رجایی فرزانه فصیحی کارشناس بازار سرمایه حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 5 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی  به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «مادیرا» و «وهور» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «غبشهر» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «خاور» و «فنر» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 16 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 150 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 142 نماد در محدوده مثبت و 297 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 150 نماد در محدوده مثبت و 182 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی‌ چیست؟
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • آیا سرمایه‌گذاری همان پس‌انداز است؟
  • فروش میلیاردی دو کد در خوساز
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم