Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن جعفری نژاد بسطامی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تداوم این وضعیت، سبب تغییر اکوسیستم حیات وحش و اجبار گونه ها به مهاجرت از مناطق شده و آنهایی که امکان مهاجرت طولانی مدت را ندارند نیز محکوم به فنا و مرگ تدریجی هستند.

وی اضافه کرد: برخی از گونه های قوی و مقاوم که امکان مهاجرت به مکان دیگر را ندارند هم به علت تغییر جدی در زنجیره حیات مناطق، تحت تاثیر قرار گرفته و به واسطه معیوب شدن زنجیره غذایی حیات وحش، از بین می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: غنی بودن پوشش گیاهی علاوه بر تامین مواد غذایی و فراهم کردن امنیت در ماندگاری و حفظ گونه های جانوری اثر گذار است بنابراین به دنبال  کاهش بارندگی کاهش رویش «زیست توده» محدودیت غذایی ایجاد شده و منجر به مهاجرت و یا از بین رفتن گونه ها می‌شود.

جعفری نژاد بسطامی گفت: بسیاری از گونه های جانوری از پوشش گیاهی به عنوان پناه استفاده می کنند که از بین رفتن این پوشش باعث کاهش امنیت حیوانات می شود ضمن اینکه در شرایط خشکسالی فشار وارده از طرف دام های اهلی به قسمت های امن منطقه بیشتر می شود.

وی افزود: کاهش بارندگی ها و کمبود منابع آب باعث خشک شدن منابع آبی شامل چشمه ها، قنات ها و رودها و تغییر رفتار گونه ها در اکوسیستم منطقه شده برای نمونه خشکسالی و کمبود منابع آب موجب کاهش زاد و ولد و جمعیت حیات وحش و رقابت غذایی نامناسب بین گونه ها را به همراه داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: این اداره کل برای مواجه با وضعیت خشکسالی و در راستای حفظ حیات وحش اقدام به شناسایی منابع آبی منطقه و منابع جایگزین احتمالی برای هر عُنصر موجود در معرض خطر خشکی کرده و استفاده از روش های مصنوعی آبرسانی و تامین و انبار علوفه مورد نیاز برای فصول سخت را به سرانجام رسانده است.

جعفری نژاد بسطامی بر ضرورت حمایت مالی و تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح های آبرسانی، احیای آبشخورها و چشمه ها، تامین علوفه برای جلوگیری از مهاجرت و مرگ حیات وحش تاکید کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسیی استان همدان میزان بارندگی در سال جاری بیش از ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

برچسب‌ها همدان مهاجرت اداره کل حفاظت محیط زیست همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان مهاجرت اداره کل حفاظت محیط زیست همدان همدان مهاجرت اداره کل حفاظت محیط زیست همدان محیط زیست حیات وحش گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است

علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حقابه هیرمند به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی بارش‌های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیر‌هایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امید است بتوانیم با توافق هیات حاکمه افغانستان مسدود کنیم چرا که وضعیت تالاب‌ها مناسب‌تر خواهد شد.

سلاجقه یادآورشد: مرطوب سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم است و تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای کاهش پلاستیک‌ها گفت: روی موضوع کاهش پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون کاملا نظارت می‌کنیم و در این زمینه با تمام روسای شرکت‌های اصلی جلسه برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ژن توله یوز هم گفت: یکی از راه‌های تکثیر در موضوع حیات وحش استفاده از مسائل سلولی و مولکولی است که ژن توله یوز در بخش رویان ذخیره شده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • عوارض آزادراه تهران-شمال در اختیار محیط زیست
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است