Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرزو یار که سلخوری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به دوره جامع تربیت مربی سواد رسانه‌ای اظهار کرد: در عصر جدید که عصر اطلاعاتی نام دارد افراد جامعه تحت تأثیر بمباران‌های رسانه‌ای قرار دارند و رسانه‌ها نقشی عمده در شکل‌گیری رفتار، عقاید، عواطف افراد به خصوص روابط فردی و اجتماعی بازی می‌کنند، در این میان سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک مهارت یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی هر کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: می‌توان گفت رسانه‌ها به‌نوبه خود، پایه و اساس رفتارهای جمعی را رقم می‌زنند و به‌طور ناخودآگاه بر سواد رسانه‌ای مردم تأثیر می‌گذارند، مدیران رسانه‌ها در مواجهه با مخاطبان خود باید در جهت افزایش و ارتقا سواد رسانه‌ای آن‌ها تلاش کنند تا به‌عنوان یک رسانه قابل‌اعتماد شناخته شوند.

نماینده انجمن سواد رسانه‌ای در استان قزوین اظهار کرد: با به‌کارگیری سواد رسانه‌ای، تسلط فرد در فهم خروجی رسانه افزایش پیدا می‌کند و فرد به‌خوبی می‌داند از رسانه چه می‌خواهد و فعالانه به ارزیابی نقادانه محتوای آن می‌پردازد؛ به این منظور یادگیری و افزایش سواد رسانه‌ای به‌عنوان مهارت و استفاده از رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از تکنیک‌های نوین ارتباطی ضروری است.

سلخوری یادآور شد: امروزه علاوه بر تربیت شهروندی برای یک جامعه ملی، نیاز آماده‌سازی شهروندان برای زندگی در جامعه جهانی به‌صورت یک ضرورت تربیتی درآمده است، سواد رسانه‌ای مهارتی چندبعدی است که همه شهروندان، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهی و اهالی رسانه به آن نیاز دارند.

وی افزود: در حال حاضر سواد رسانه‌ای به‌عنوان یکی از دروس اصلی در مدارس کشور آموزش داده می‌شود اما یکی از مشکلات موجود کمبود مربی متخصص در حوزه سواد رسانه‌ای است، گاهی در مدارس از معلمان رشته‌هایی نظیر جغرافیا برای تدریس سواد رسانه استفاده می‌کنند، یا برخی از مؤسسات خصوصی با استفاده از افرادی که بهره کمی از سواد رسانه‌ای دارند دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای برگزار می‌کنند، ازاین‌رو انجمن سواد رسانه‌ای ایران به همراه دانشگاه سوره اقدام به برگزاری دوره جامع تربیت مربی سواد رسانه‌ای کرده است.

نماینده انجمن سواد رسانه‌ای در استان قزوین بیان کرد: هدف از برگزاری این دوره آموزش مجازی، پرورش و توانمندسازی مربیان، معلمان و اساتید سواد رسانه‌ای به‌منظور تأمین نیاز کشور و استان‌های مختلف است، این دوره آموزشی شامل دو ترم است، ترم اول دوره افزایش مهارت‌های سواد رسانه‌ای و ترم دوم دوره پیشرفته و تخصصی باهدف آماده‌سازی افراد برای تدریس سواد رسانه‌ای است.

نماینده انجمن سواد رسانه‌ای در استان قزوین اظهار کرد: رسانه شناسی، مبانی تحلیل پیام‌های رسانه‌ای، مهارت‌های سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی، سواد بصری، آشنایی با طراحی و تولید محتوای رسانه‌ای، سواد خبری، شیوه‌های اقناعی، جریان‌شناسی رسانه‌ای و تکنیک‌های عملیاتی روانی، رسانه و سبک زندگی، کارگاه فناوری‌های نوین، خانواده و امنیت سایبری، کودک و رسانه و اخلاق کنشگری در شبکه‌های اجتماعی سرفصل‌های ترم اول این دوره آموزشی را تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: همه شرکت‌کنندگان در دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای که موفق به گذراندن آزمون جامع و مصاحبه پایان این دوره شوند، علاوه بر دریافت گواهی‌نامه معتبر از انجمن سواد رسانه‌ای ایران و دانشگاه سوره، کد مدرسی دریافت می‌کنند و می‌توانند با استفاده از این کد در دوره‌های استانی انجمن سواد رسانه‌ای ایران تدریس کنند.

سلخوری بیان کرد: نام افراد دارای کد مدرسی در بانک اطلاعاتی جامع اساتید، معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای کشور در سایت انجمن سواد رسانه‌ای ایران و سایت دانشگاه سوره باهدف ایجاد امکان اشتغال در دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات به‌عنوان استاد و معلم سواد رسانه‌ای ثبت خواهد شد و همه مراکزی که متقاضی مدرس سواد رسانه‌ای هستند می‌توانند با مراجعه به این فهرست از مدرسان مطمئن این مجموعه برای آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: امکان معادل‌سازی دروس این دوره با برخی دروس دوره کارشناسی ارشد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره فراهم‌شده است و این امر باعث کوتاه شدن دوره آموزشی کارشناسی ارشد و کاهش هزینه‌های دانشجویان دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره خواهد شد.

نماینده انجمن سواد رسانه‌ای در استان قزوین اظهار کرد: دوره جامع تربیت مربی سواد رسانه‌ای ایران ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ آغاز و تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، علاقه‌مندان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی HTTP://SOORETC.COM در این دوره ثبت‌نام کنند.

کد خبر 5269387

منبع: مهر

کلیدواژه: سواد رسانه ای دانشگاه سوره رسانه دیجیتال ویروس کرونا عید غدیر خم بوشهر آمار کرونا کرمانشاه واکسن کرونا خطبه های نماز جمعه عکس استانها گرگان اردبیل شیوع کرونا ایلام شیراز غدیر خم انجمن سواد رسانه ای ایران تربیت مربی سواد رسانه ای سواد رسانه ای دانشگاه سوره دوره آموزشی عنوان یک رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه رباتیک ورزشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از علی علیزاده در نشست دبیران انجمن‌های علمی با رییس دانشگاه، با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: ۳۶۶ عنوان برنامه در سال ۱۴۰۰ برگزار شده است که از این تعداد ۱۸۳ مورد آن کارگاه، ۳۹ مورد رویداد و همایش و ۱۰۳ مورد بازدیدهای علمی و ۶ دوره برگزاری مسابقات و ۳ مورد حمایت برای حضور در نمایشگاه می شود.

وی حمایت از ۱۶ مورد ارائه طرح‌های نوآورانه و ۸ مورد حمایت از نشریات را از دیگر اقدامات اداره انجمن‌های علمی عنوان کرد و یادآور شد: بیشترین تعداد برنامه های برگزار شده مربوط به دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر بوده است. پس از آن دانشکده‌های مهندسی شیمی و مهندسی عمران قرار دارد.

ریس اداره انجمن‌های علمی به انتخابات دوره هجدهم انجمن‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۲۱۳ کاندید در این دوره ثبت نام کردند و میانگین معدل آنها ۱۶.۶۴ بوده است. تعداد مشارکت‌ها در انتخابات انجمن‌ها نیز ۳۰۱۵ نفر بوده است.

علیزاده با بیان اینکه هسته علمی نانو و رباتیک به صورت بین رشته ای تشکیل شد، خاطرنشان کرد: هسته‌های علمی شامل دو بخش شورای سیاستگذاری که متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده‌ها و تیم اجرایی که متشکل از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشند، که اعضای تیم‌های اجرایی طی فرایندی توسط شورای سیاستگذاری انتخاب می شوند.

وی اضافه کرد: از مهمترین رویدادهای برگزار شده AUT TALK است که در آن از کارآفرینان برتر کشور دعوت می گردد تا علاوه بر معرفی مجموعه خود، تجربیات کاری خود را با دانشگاهیان به اشتراک بگذارند که آخرین رویداد آن، AUT TALK کویر تایر بوده‌ است که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد.

علیزاده ادامه داد: تاکنون ۱۶ دوره AUT TALK برگزار شده است و در سال جاری برنامه داریم که در هر ماه یکی از این رویدادها را در یکی از دانشکده‌ها با مشارکت کارآفرینان برگزار کنیم تا تجارب این حوزه به اشتراک گذاشته شد.

رییس اداره انجمن‌های علمی راه اندازی مرکز نوآوری در دانشکده شیمی را حاصل برگزاری رویداد AUT TALK عنوان کرد و یادآور شد که برگزاری این رویداد ها می تواند علاوه بر انتقال تجربه کارآفرینان به دانشجویان و جامع دانشگاهی دستاوردهای مادی و معنوی دیگر نیز برای دانشگاه به ارمغان بیاورد.

یکی دیگر از برنامه‌های ما حمایت از طرح‌های نوآورانه است که سال گذشته برگزار و طی آن ۱۶ طرح به مرحله نهایی رسید. فاز اول پرداختی ها به این ۱۶ تیم صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان اردیبهشت جاری فاز اول این طرح‌ها به پایان می رسد و دموی اولیه این طرح‌ها ارائه خواهد شد.

علیزاده خاطر نشان کرد: در صورتی که در این فاز، طرح‌های منتخب تایید شوند وارد فاز بعدی می شوند. ما در تلاش هستیم که مرحله دوم این رویداد را شروع کنیم و در این راستا با شرکتهای مختلفی همچون دانا انرژی مذاکراتی داشتیم تا متولی برگزاری دور بعدی این رویداد باشند.

به گفته وی، قرار است این شرکت ها محورهای مورد نیاز خود را اعلام کنند و بعد از ارائه آنها در دانشگاه و جمع آوری طرح های مطرح شده سرمایه گذاری جهت به نتیجه رسیدن طرح‌های منتخب از سوی این شرکت ها تامین گردد.

رییس اداره انجمن‌های علمی گردهمایی معرفی انجمن های علمی را از دیگر برنامه هایی این اداره نام برد که در سال گذشته جهت معرفی فعالیت های انجمن های علمی به دانشجویان ورودی جدید برگزار گردید.

وی گفت‌: یکی دیگر از ماموریت هایی که این اداره در حال پیگیری است، حوزه دانش آموزی می باشد که ما دو حوزه بازدیدهای دانش آموزی و آموزش دانش آموزی را مد نظر قرار دادیم. در این راستا مدرسه رباتیک اداره انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شد که بیش از ۹۹ دوره آموزشی در حوزه رباتیک در سال گذشته برگزار کند و بیش از ۷۰۰ دانش آموز را آموزش دادیم که هم از نظر مسوولیت اجتماعی دانشگاه قابل توجه بود و هم از جنبه آموزشی و ترویج اهمیت داشته است.

علیزاده با بیان اینکه در سال‌ گذشته بیش از ۵۹۸ دانش آموز از سراسر کشور برای بازدید به دانشگاه آمدند و انجمن های علمی در این زمینه بسیار فعال بودند، اظهار کرد: برنامه آتی ما شامل حمایت از برنامه های انجمن‌های علمی و برگزاری رویدادهای AUT TALK ها است.

یکی دیگر از برنامه‌های ما حمایت از طرح‌های نوآورانه است که سال گذشته برگزار و طی آن ۱۶ طرح به مرحله نهایی رسید. فاز اول پرداختی ها به این ۱۶ تیم صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان اردیبهشت جاری فاز اول این طرح‌ها به پایان می رسد و دموی اولیه این طرح‌ها ارائه خواهد شد.

علیزاده خاطر نشان کرد: در صورتی که در این فاز، طرح‌های منتخب تایید شوند وارد فاز بعدی می شوند. ما در تلاش هستیم که مرحله دوم این رویداد را شروع کنیم و در این راستا با شرکتهای مختلفی همچون دانا انرژی مذاکراتی داشتیم تا متولی برگزاری دور بعدی این رویداد باشند.

به گفته وی، قرار است این شرکت ها محورهای مورد نیاز خود را اعلام کنند و بعد از ارائه آنها در دانشگاه و جمع آوری طرح های مطرح شده سرمایه گذاری جهت به نتیجه رسیدن طرح‌های منتخب از سوی این شرکت ها تامین گردد.

رئیس اداره انجمن‌های علمی گردهمایی معرفی انجمن های علمی را از دیگر برنامه هایی این اداره نام برد که در سال گذشته جهت معرفی فعالیت های انجمن های علمی به دانشجویان ورودی جدید برگزار گردید.

وی گفت‌: یکی دیگر از ماموریت هایی که این اداره در حال پیگیری است، حوزه دانش آموزی می باشد که ما دو حوزه بازدیدهای دانش آموزی و آموزش دانش آموزی را مد نظر قرار دادیم. در این راستا مدرسه رباتیک اداره انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شد که بیش از ۹۹ دوره آموزشی در حوزه رباتیک در سال گذشته برگزار کند و بیش از ۷۰۰ دانش آموز را آموزش دادیم که هم از نظر مسوولیت اجتماعی دانشگاه قابل توجه بود و هم از جنبه آموزشی و ترویج اهمیت داشته است.

علیزاده با بیان اینکه در سال‌ گذشته بیش از ۵۹۸ دانش آموز از سراسر کشور برای بازدید به دانشگاه آمدند و انجمن های علمی در این زمینه بسیار فعال بودند، اظهار کرد: برنامه آتی ما شامل حمایت از برنامه های انجمن‌های علمی و برگزاری رویدادهای AUT TALK ها است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در حال پیگیری آن هستیم برگزاری رویداد شب علم است که با همکاری معاونت علمی برگزار خواهد شد. اولین دوره این رویداد در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردیده است و در صدد آن هستیم که میزبانی دومین دوره آن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشیم.

وی در این باره توضیح داد: در این رویداد به مدت ۳ روز درب های دانشگاه به روی عموم مردم باز خواهد بود تا با فعالیت ها و دست آوردهای دانشگاه آشنا شوند و به عبارتی ارائه دستاوردهای دانشگاهی به عموم مردم، توسط جامعه دانشگاهی به زبان ساده و جذاب خواهد بود به نحوی که برای عموم مردم قابل درک باشد و به گسترش تفکر و طرز فکر علمی و علاقه‌مند کردن مردم به علم و فعالیت‌های علمی منجر شود.

علیزاده از برگزاری مسابقات رباتیک خبر داد و گفت: همانطور که میدانیم سالیان طولانی است که این دانشگاه در حوزه رباتیک فعال است و مسابقات علمی گسترده ای در این زمینه توسط اداره انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده است و طبق پیگیری‌هایی که ما با وزارت علوم انجام دادیم، مقرر شد میزبانی برگزاری مسابقات رباتیک در بخش ورزشی به این دانشگاه محول گردد.
رییس اداره انجمن‌های علمی برگزاری جشن تقدیر را از دیگر برنامه های این بخش دانست و در این باره توضیح داد: ما سالانه انجمن های برتر را معرفی می کنیم و بنا داریم هفته آخر اردیبهشت مراسم تقدیر از انجمن ها علمی دوره هفدهم را برگزار کنیم.

وی افزود: ما انجمن ها از نظر کمی و کیفی توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می دهیم و جشنی برگزار می‌شود و از برترین ها در هر حوزه تقدیر به می آید و در نهایت انجمن علمی برگزیده مشخص شده و تندیس افتخار برترین انجمن به آن دانشکده داده خواهد شد.

وی برگزاری ۱۰ بازدید هدفمند را از دیگر برنامه ها عنوان کرد که به صورت بین رشته ای خواهد بود و افزود: یکی از حوزه‌هایی که به دنبال آن هستیم، راه اندازی جامعه فارغ التحصیلان انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در این راستا سابقه ۱۴ دوره از فعالیت انجمن های علمی را استخراج کرده ایم و گروهی را تشکیل دادیم تا با آنها در قالب دعوت به عضویت در این جامعه ارتباط برقرار نمایند تا از این ظرفیت بتوانیم در امور مختلف انجمن های علمی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

در پایان امیدوار هستم با فعالیت های انجمن های علمی دوره هجدهم در سال جاری همچون گذشته دست آوردهای ارزنده ای برای دانشگاه و کشور به ارمغان بیاوریم.

کد خبر 6097200

دیگر خبرها

  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • برگزاری مسابقه رباتیک ورزشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی اینترنتی
  • تولید کنندگان مبلمان فضای باز
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است
  • طرح ملی سواد آبی در یزد سه ساله شد
  • نقش مهم معلمان در تعلیم و تربیت
  • رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن کریم
  • افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان آزمون تخصصی حفظ قرآن
  • ۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم سراسر کشور شرکت کردند