Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:08:17 GMT

خیانت به صیانت

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۶۶۱۸

خیانت به صیانت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رضا نیلی، در صفحه شخصی خود در اینستاگرم نوشت: در روزهای اخیر بین مردم صحبت از طرحی‌ست به نام "صیانت از کاربران فضای‌مجازی"، که البته علی‌رغم تخصصی بودن موضوع این طرح مطالب عنوان شده در محافل گفتگو غالبا به‌دور از استانداردهای یک بحث کارشناسی‌ست.

طرح صیانت مانند اکثر طرح‌هایی که مطرح می‌شوند مخالف و موافق‌هایی دارد، اما چه عاملی باعث شد که اینگونه در بین سطوح مختلف جامعه صحبت ازین طرح شود؟

در ابتدا باید جریان‌های سیاسی مخالف و موافق این طرح را شناسایی کرد تا بتوانیم بهتر به این سوال پاسخ دهیم، آنچه مشخص می‌باشد این است که انتقادات به این طرح ابتدا از دل جریان‌های نزدیک به دولت شنیده شد، انتقاداتی که احساسات مردم را برانگیخته می‌کرد و درصد زیادی از این مخالفت‌ها اساسا کارشناسی نبوده و می‌توان آن‌را در راستای پروژه ایجاد نارضایتی مردم نسبت به حاکمیت دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقاداتی با چاشنی بازی با احساسات مردم و ایجاد دلهره در مورد اصلی‌ترین دغدغه یعنی به خطر افتادن کسب و کار آن‌ها، حملات به این طرح به نحوی بود که اصل و حقیقت ماجرا در آن گم شد و حتی کارشناسان و متخصصین نیز مطالعه‌ی متن پیش‌نویس را برای اظهار نظرشان لازم نمی‌دانستند.

ژوزف گوبلز، وزیر تبلیغات دولت نازی هیتلر می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است... دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچ‌کس جرئت و فکر تکذیب آن را نکند.» عملیات‌روانی علیه این طرح از طرف مسببین اوضاع اقتصادی و سیاسی امروز مردم است، از طرف کسانی که این مملکت بارها از خیانت آن‌ها زخم خورده است.

از طرف دیگر، این انتقاد به موافقان و طراحان که از جریان‌های مختلف سیاسی کشور هستند وارد است که پاسخگویی و اقناع افکار عمومی با تبیین طرح را نادیده گرفتند، اما با تأیید نقاط ضعف فراوان طرح اصلی که در مجلس دهم نگاشته شده بود، به دور از فضای سیاسی پیرامون، در برابر انتقادات خبرگان و کارشناسان اهل فن انعطاف پذیر بودند و پیش نویس این طرح بارها مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته شد.

‌ضرورت صیانت از کاربران در پدیده‌ی رها و بی‌در و پیکر فضای‌مجازی بر کسی پوشیده نیست، فضای‌مجازی امروز سهم زیادی از سبک زندگی، مراودات و کسب و کار را در جامعه دارد که تقریبا همه‌ی مردم به نوعی در آن زیست می‌کنند، فضایی که در آن از قاچاق انسان و اسلحه اتفاق می‌افتد تا در دسترس قرار دادن محتواهایی که نه‌تنها خانواده ایرانی آن‌را مناسب نمی‌داند بلکه در دیگر کشورها و فرهنگ‌ها هم مذموم هستند، که این موضوع اهمیت قراردادن چهارچوب و خط‌کشی کردن حوزه اختیارات پلتفرم‌ها را بیش‌ازپیش جلوه می‌دهد.

اما در این طرح برخلاف گفته کسانی که شاید حتی پیش‌نویس را یک تورق ساده هم نکرده‌اند، علاوه بر اینکه اسمی از فیلترینگ در آن نیامده، هیچ نیازی به احداث دفتر و مکان مشخصی در داخل کشور توسط پلتفرم‌های خارجی نیست بلکه صرفا ایجاد یک کانال ارتباط رسمی با مدیران پلتفرم مدنظر است، تا در صورت مشاهده مواردی که در بالا گفته شد اقدام به تعامل با آن پلتفرم صورت گیرد.

البته بیشتر حملات به این دلیل است که قانونی شدن این فضا منجر به بسته شدن راه‌های متقلبانه برای کلاهبرداران خواهد شد، به طور مثال این طرح به دنبال ایجاد فضای رقابتی سالم در کسب و کارهای مجازی‌ست، همچنین کسب و کارها را در قبال داده‌ها و اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند مسئول می‌داند که تا پیش‌ از این هیچ دستورالعمل یا قانونی نداشته و با دیتای جمع‌آوری شده از مردم به‌صورت سلیقه‌ای برخورد می‌شد، بنابراین طبیعی‌ست که بخش عمده‌ای ازین حملات توسط این افراد صورت گرفته شود.

در پایان با توجه به اینکه فرآینده تصویب طرح مستند به اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون مشترک واگذار شد، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و طراحان طرح انتظار می‌رود علاوه بر حضور در رسانه‌ها و اعلام مواضع خود به صورت شفاف به‌منظور تبیین طرح برای مردم و اقناع افکار عمومی، از کارشناسان و صاحب‌نظران برای حضور و ارائه نظرات در جلسات این کمیسیون مشترک دعوت کنند، به امید اینکه طرحی تصویب شود که هم از کاربران در برابر خطرات این فضا صیانت کند و هم آزادی‌های ذاتی اینترنت از مردم سلب نشود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی فیلترینگ خیانت رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت

هرچند این کشور در میانه عملیات اخبار منتشر شده را تکذیب کرد، اما ساعاتی پس از عملیات رسماً از نقش خود در دفاع از اسرائیل پرده برداشت. از طرفی این اقدام ملک عبدالله از دید دوستداران فلسطین هم دور نماند و امت‌های عربی و اسلامی توانستند ذات این شخصیت را بشناسند.

دولت اردن یک دولت مصنوعی است که انگلستان پس از جنگ جهانی اول و تقسیم سرزمین‌های امپراتوری عثمانی در پی معاهده سایکس پیکو ایجاد کرد.انگلستان در آن سال‌ها فرزندان شریف حسین-حاکم  مکه- را که در سرنگونی امپراتوری عثمانی کمک شایانی کرده بود، در عراق(فیصل) و اردن (عبدالله اول) روی کار آورد.

اردن از اساس یک کشور طبیعی و دارنده عناصر تشکیل دهنده یک ملت نیست و در یک قرن اخیر وظایف و مأموریت‌هایی را که غرب به پادشاهانش محول کرده انجام می‌دهد و در عوض از آن‌ها مساعدت مالی و تسلیحاتی می‌گیرد.در جریان عملیات وعده صادق نیز پادشاه اردن آسمان کشورش رادر اختیار کشورهای غربی و صهیونیستی قرار داد تا پهپادهای ایرانی را که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند هدف قرار دهند.

البته این اقدام هزینه فراوان  و بی‌آبرویی روی دست این کشور جعلی گذاشت و در میان افکار عمومی دنیای عرب، ملک عبدالله دوم منفوریت بیشتری پیدا کرد و یک خائن و نوکر اسرائیل نامیده شد.

در خصوص نحوه واکنش ایران و کشورهای محور مقاومت به خیانت اردن این نکته را باید ذکر کرد که در حال حاضر این کشور در موضع انفعال قرار دارد و هرگونه اقدام تنش‌زای مستقیم به نفع این پادشاهی تمام خواهد شد.

در نتیجه باید با هوشمندی و تدبیر و دیپلماسی عمومی این وضعیت انفعالی اردن در داخل و خارج را تداوم بخشید.

نباید فراموش کرد ۶۰ درصد جمعیت اردن فلسطینی‌تبار هستند و از حمایت‌های این پادشاهی از اسرائیل منزجر شده‌اند و اگر یک جریان فرهنگی و رسانه‌ای روشنگرانه در خصوص خیانت‌های خاندان شریف هاشمی در یک قرن اخیر و حمایت آن‌ها از طرح های استعمار در منطقه ایجاد شود، بدون شک در سال‌های آینده تحولات اجتماعی و سیاسی در این کشور رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت که تقویت جریان‌های مقاومت در آنجا را در پی خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن