Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@08:50:29 GMT

این یارانه‌ها اقتصاد را نجات می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۷۰۴۱

این یارانه‌ها اقتصاد را نجات می‌دهد؟

انرژی ارزان در ایران این کشور را به یک هدف سرمایه‌گذاری برای سایر ممالک تبدیل کرده است. آب، برق و گاز سه عنصر حیاتی که برای هر کسب و کاری لازم است و که می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک و انرژی ارزان به سود‌های گزاف رسید. به گزارش پول نیوز، شرایط گل و بلبلی ایران برای سایر کشور‌ها تا پیش از تحریم‌های اعمالی مهیا داشت و از اروپایی‌هایی مو بور گرفته تا چشم بادامی‌های شرقی، سرمایه و فناوری وارد کشور می‌کردند و پولی به جیب می‌زدند تا هر دو طرف ماجرا ذینفع باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یارانه سوخت انرژی یا یارانه پنهان میزان تفاوت قیمت سوخت و به طور کلی، حامل‌های انرژی در داخل کشور و بازار‌های بین‌الملل برای کشور‌های صادرکننده انرژی است و یا به عبارت بهتر به عنوان مثال اگر ایران این میزان انرژی را به خارج از کشور صادر می‌کرد، این میزان میلیارد‌ها دلار درآمد بیشتری از فروش بازار داخلی کسب خواهد کرد.

علت جهش یارانه‌های انرژی از سال‌های گذشته تا به امروز در ایران، ابتدا افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بازار‌های جهانی است، به طوری که قیمت آن در خود ایران افزایشی نداشته و باعث شده است اختلاف قیمت فروش داخلی سوخت و برق نسبت به خارج افزایش یابد و در وهله دوم افت ارزش ریال است. قیمت دلار در ابتدای سال ۲۰۱۸ حدود ۴۷۰۰ تومان بود و در انتهای همان سال به بالای ۱۳۰۰ تومان رسید و هم اکنون نیز حدود ۲۵ هزار تومان است.
از طرفی ارزان بودن انرژی و سوخت‌های فسیلی در کشور آسیب به محیط‌زیست را در پی دارد. علاوه بر این یارانه‌های انرژی اغلب به سود دهک‌های بالا و ثروتمندان جامعه است و در صورت حذف شدن یارانه‌های انرژی صندوق‌ها و بودجه‌های عمومی می‌تواند برای استفاده در امور مهم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال این یارانه از دهک بالا گرفته و به دهک‌های پایین تزریق شود. ناگفته نماند که این برنامه‌ها باید به صورت اصولی و دقیق بررسی شود که قشر ضعیف و ثروتمند به طور کامل از یکدیگر تمییز داده شوند و یارانه انرژی که از افراد ثروتمند گرفته می‌شود دقیقا صرف امور و زندگی بی بضاعتان شود نه اینکه از این جیب مرفهین بیرون آورده شود و در جیب دیگرشان بگذارند.
همچنین با حذف یارانه انرژی برای دهک‌های بالا می‌توان مبالغ حاصل را صرف صیانت از محیط‌زیست کرد. به‌طور کلی یارانه انرژی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی توسعه پایدار، بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده است و در صورت اصلاح این نوع یارانه می‌توان بسیاری از شکاف‌ها را پوشاند.

چند وقتی است انتشار قبض برق بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشور حواشی زیادی را به دنبال دارد که حرف از قبض برق ۴.۵ میلیون تومانی بود که برخی‌ها منتقد بر این موضوع بودند که مبلغ اصلی این قبض چیزی حدود ۵۹ میلیون تومان است و ۵۴.۵ میلیون تومان یارانه انرژی به این فرد تعلق می‌گیرد و باید پرداخت شود. در این بین افراد بسیاری همچون این بازیکن در سطح کشور زندگی می‌کنند که درآمد‌های چندین برابری نرخ یارانه انرژی را کسب می‌کنند که می‌توانند به راحتی مبالغ آزاد برق، آب و گاز را پرداخت کنند. اما سوال اینجاست آیا دولت این درخواست را از آن‌ها داشته و این افراد ثروتمند قبول نکردند؟

صنایعی همچون فولاد و مس از یارانه برق استفاده می‌کنند و این در صورتی است که محصول خود را به قیمت جهانی می‌فروشند. قیمت برق این صنایع در ایران چندین برابر کمتر نسبت به سایر کشور‌ها است و با وجود درآمد‌هایی که کسب می‌کنند به راحتی می‌توانند با احداث نیروگاه اختصاصی برق مصرفی خود را تولید کنند، اما در میان این حجم از نابسامانی‌های اقتصادی و قطعی‌های مکرر انرژی آیا دولت چنین تقاضایی از این صنایع داشته و آن‌ها پشت گوش انداخته‌اند؟ آیا برنامه حذف یارانه برق و انرژی از چنین صنایعی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت یا خیر؟    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران سیستم بانکی شبکه بانکی اقتصاد جهانی بانک مرکزی عملکرد سیستم بانکی در سال 1400 پول نیوز یارانه انرژی یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۷۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال هاست موضوع صادارت برق ایران به اروپا مطرح و به نظر می‌رسد دولت برای توسعه تبادلات برقی خود مصمم است و مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا به‌طور جدی انجام می‌شود. اواسط فروردین‌ماه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیداری داشتند و در این دیدار اعلام شد که تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. با عملیاتی شدن تبادل برق ایران و ترکیه، برق ایران در مسیر اروپا هم قرار گرفته است.

در همین رابطه آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: زیرساخت‌های شبکه توزیع و انتقال به منظور صادرات برق مناسب نیست و فرسوده است، اما با توجه به اینکه ذائقه دنیا به مرور از مصرف گاز به سمت برق خواهد رفت و سیستم‌های گرمایشی منازل نیز برقی خواهد شد به طور قطع باید فرآیندی تعریف و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا بتوان شبکه موجود را برای تولید و انتقال بهتر برق بهبود داد.

ترکیه مسیری برای انتقال و سوآپ برق ایران به اروپا

وی افزود: ترکیه این امکان را دارد که بخشی از برق صادراتی ایران را تجارت کرده و سوآپ کند. اکنون تجاری در کشور ترکیه وجود دارند که ۶۰۰ هزار کنتور برق در کشور‌های اروپای شرقی و مجاور خود دارند و برقی را که تولید کرده یا از ایران و کشور‌های دیگر خریداری می‌کنند به سایر کشور‌ها عرضه می‌کنند.

تجارت معقول برق با کاهش افت شبکه

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تجارت برق تجارت معقول و مطلوبی است به شرط آنکه میزان افت آن را کاهش دهیم و لات شبکه را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر راندمان تولید بدون شبکه توزیع در نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است. این میزان پس از ورود به شبکه توزیع به ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و معنای آن این است که به ازای هر مترمکعب گاز ورودی به نیروگاه‌ها اگر ۳ کیلووات برق تولید می‌شود عملا ۲.۴ کیلووات به مصرف‌کننده تحویل می‌شود و مابقی هدر می‌رود که به معنای زیان برای تولید است.

تشریح راهکار‌های افزایش راندمان در صنعت برق

نجفی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با ارتقای تکنولوژی و تقویت پست‌های تقویت فشار و تعویض کابل‌ها و بازنگری در مدارها، لاین خوبی را برای صادرات برق به عراق، پاکستان و ترکیه تعریف کنیم. ضمن آنکه در ارتباط با برخی از کشور‌ها مانند ارمنستان که مازاد تولید برق دارند می‌توان کار سوآپ برق را انجام داد.

شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود

وی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به منظور بهبود وضعیت موجود در شبکه برق کشور ندارد، عنوان کرد: با توجه به حجم نیروگاه‌های نصب شده در کشور کاملا مقرون به صرفه است که شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود به شرط آنکه دولت وجه این مقدار افزایش راندمان را به سرمایه‌گذار ارایه دهد، اما دولت‌ها معمولا در این زمینه‌ها کم‌لطف هستند به این معنا که سرمایه‌گذاران هزینه‌هایی انجام می‌دهند که بازدهی لازم را ندارد و موجب بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید تغییر ساختار ایجاد شود تا بتوان تولید برق را افزایش داده و هدررفت شبکه انتقال و توزیع را کاهش داد.

نجفی با اشاره به دیدار وزرای انرژی ایران و ترکیه در فروردین سال جاری بیان کرد: می‌توان در ایام غیرپیک صادرات مناسبی از برق را از طریق ترکیه به انجام رساند. ترکیه در نقطه صفر مرزی برق ایران را خریداری می‌کند و ملاکش برقی است که از کنتور مرزی رد می‌شود بنابراین برقی که در شبکه جمع‌آوری و از طریق شبکه توزیع می‌شود باید بیشترین افزایش راندمان را داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید هدررفت در شبکه تولید و توزیع برق را کاهش داد تا صادرات برای کشور صرفه اقتصادی داشته و سود مناسبی را نصیب کشور کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای