Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@15:40:18 GMT

شرایط اهدای پلاسما چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۸۰۷۴

شرایط اهدای پلاسما چیست؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مریم میرزاده رئیس اداره پخش و سنجش مصرف بیمارستانی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت : خون مایع حیاتی محسوب می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد.

او گفت : گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت و پلاسما از اجزای مهم خون هستند که هر کدام کار‌های مختلفی را انجام می‌دهند، ولی به‌طور کلی تک‌تک سلول‌های بدن برای اینکه زنده بمانند نیاز به رشد، تغذیه و اکسیژن‌رسانی و دفع یک‌سری مواد زاید از جمله دی‌اکسیدکربن، دارند که این کار برعهده خون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره پخش و سنجش مصرف بیمارستانی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه افزود: باوجود تمامی پیشرفت‌های علمی دنیا، هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای خون درست نشده است.

او در خصوص وظایف ساختار‌های خون، افزود: گلبول‌های قرمز خون سبب قرمزی رنگ‌خون و مسؤول اکسیژن‌رسانی و تغذیه هستند، گلبول‌های سفید در برابر بیماری‌ها ایمنی‌زایی می‌کنند، پلاکت مسئول انعقاد خون و پلاسما هم حاوی یک‌سری فاکتور‌های انعقادی و مواد مغذی برای تغذیه سلول‌ها است.

میرزاده ادامه داد: طبق تحلیل‌ها صورت گرفت جریان کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود، ولی با این وجود هنگام شرح‌حال گرفتن از اهدا‌کنندگان سئوالاتی در این زمینه پرسیده می‌شود و اگر فرد کرونا مبتلا شده باشد توصیه می‌کنیم تا یک‌ماه پس از بهبودی خون اهدا نکند.

او در خصوص اهدای پلاکت، گفت: پلاکت جزئی از خون کامل است که اهدای آن هم شرایطی مشابه اهدای خون دارد با این تفاوت قبل از اهدا، پلاکت فرد اهداکننده شمارش می‌شود و با توجه به اینکه تنها جزئی از خون گرفته می‌شود این افراد می‌توانند بعد از ۴۸ ساعت برای اهدای مجدد پلاکت و یا خون مراجعه کنند.

میرزاده افزود: افراد می‌توانند تا ۲۴ بار در سال اهدای پلاسما داشته باشند .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اهدای خون فرآورده های خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد

به گزارش "ورزش سه"، بعد از قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بحث‌های زیادی درباره پاداش اعضای این تیم مطرح شده است.

یکی از موضوعات در این باره اهدای حواله خودرو به اعضای تیم ملی فوتسال است. ماجرای اهدای حواله خودرو به ملی‌پوشان فوتبال سال گذشته حواشی زیادی را حول فدراسیون ایجاد کرد و حالا مسئولان فدراسیون قصد دارند برای فوتسالیست‌ها هم چنین درخواستی بدهند.

احسان اصولی عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال و رییس کمیته فوتسال در گفت و گوی روز دوشنبه خود درباره احتمال اهدای حواله خودرو به فوتسالیست‌های قهرمان ایران گفت:«حواله خودرو را فدراسیون فوتبال نمی‌دهد، اما ‌درخواست آن را پیگیری می‌کنیم. طبق چارچوب تعریف شده بخشی از پاداش اعضای تیم پرداخت شده و بخشی از آن را هم که باقی مانده است، پرداخت خواهیم کرد.»

دیگر خبرها

  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • اهدای درب چوبی حرم امام رضا (ع) از طرف حرم بانوی کرامت
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد
  • باشگاه گل‌گهر اولین سفیر و حامی اهدای عضو در فوتبال ایران
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • مراسم اهدای جام و جشن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در جام ملت های آسیا 2024 / فیلم
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند