Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:51:09 GMT

اصفهان شهری آسیب‌پذیر در برابر زلزله

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۰۰۰۵

اصفهان شهری آسیب‌پذیر در برابر زلزله

ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر مخاطرات و بحران با اشاره به آسیب پذیری اصفهان در برابر زلزله، گفت: در شرایط بحرانی فرونشست زمین در اصفهان، ممکن است زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر منجر به خسارت شود و اگر بزرگی این زمین لرزه ها از ۵ بالاتر رود، به طور قطع شاهد خسارات قابل توجهی در اصفهان خواهیم بود.

مجتبی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع زلزله در اصفهان از دو دیدگاه قابل توجه است، اظهار کرد: باید دید تا چه میزان احتمال رخداد زلزله در این شهر و اطراف آن وجود دارد و دوم اینکه اصفهان تا چه حد در برابر زمین لرزه آسیب پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به زلزله های روز گذشته (جمعه-۸ مردادماه) در حوالی وزوان و میمه، گفت: روز گذشته حداقل چهار زمین لرزه به بزرگی بیش از ۳ در عمق حدود هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست. بزرگترین آن ۳.۶ ریشتر بود که با وجود فاصله حدود ۸۰ کیلومتری تا اصفهان، به دلیل عمق کمی که داشت، در بخش های شمالی این شهر احساس شد.

این پژوهشگر مخاطرات و بحران درخصوص زلزله های دیگری که طی سال های اخیر موجب تکان هایی در اصفهان شده است، اظهار کرد: شهریور سال ۹۷ نیز چندین زمین لرزه در حوالی حسن آباد در اطراف تالاب گاوخونی رخ داد که بزرگترین آن ۴.۹ بود و مرکز آن تا اصفهان حدود صد کیلومتر فاصله داشت، همچنین در ۳۱ فروردین سال ۹۲ حوالی ساعت یک شب زمین لرزه ای با بزرگی ۴.۱ در منطقه حبیب آباد در مجاورت شهر اصفهان رخ داد که چون در عمق کم زمین بود، موجب تکان های نسبتا شدید و وحشت مردم اصفهان شد.

بصیری افزود: رخداد این زلزله ها نشانگر وجود گسل های فعال در پیرامون شهر اصفهان است که بسیاری از آنها هنوز به درستی شناخته نشده اند. به طور مثال زمین لرزه های روز گذشته وزوان و زلزله سال ۹۲ حبیب آباد همگی در عمق مشابهی رخ داد و یک سری شواهد ساختاری و مورفولوژیکی نشان می دهد که ممکن است عامل این زلزله های یک گسل پیوسته و پنهان در زیر آبرفت ها باشد. البته اثبات دقیق این ادعا مستلزم انجام مطالعات دقیق ژئوفیزیکی و حفر ترانشه بوده که ممکن است منجر به شناسایی گسل فعالی با طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر شد که از مجاورت شهر اصفهان عبور کرده و این موضوع بحث لرزه خیزی در شهر اصفهان را کاملاً متحول می کند.

وی با نگاه به وضعیت گسل های اطراف اصفهان، گفت: در منطقه غرب اصفهان گسل های زاگرس وجود دارد که پتانسیل لرزه خیزی بالایی دارند؛ به طور مثال زمین لرزه فروردین سال ۱۳۵۶ در حوالی ناغان در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری با بزرگی ۶ بود که حدود ۱۰۰ کیلومتر با اصفهان فاصله داشت و موجب تکان های شدیدی در اصفهان شد. گسل های مناطق کاشان و زفره نیز پتانسیل ایجاد زمین لرزه های بزرگتر از ۷ را داشته و در پیشنه تاریخی خود، موجب خسارات و تلفات سنگینی در این مناطق شده اند، همچنین در جنوب اصفهان و در مناطقی مثل کلاه قاضی، بهارستان و شهرضا گسل های فعالی وجود دارند.

این پژوهشگر مخاطرات و بحران، ادامه داد: هر چند که وقوع زلزله های بزرگتر از ۶ در شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتری اصفهان در گذشته های دور منجر به خسارتی در این شهر نمی شدند، اما باید توجه شود که اگر این اتفاق امروز رخ دهد، قضیه به دو دلیل کاملاً متفاوت خواهد بود. یکی اینکه امواج بلند زلزله های دور بر روی ساختمان های بلند مرتبه اثر می گذارد که امروزه تعداد زیادی از این ساختمان ها را در اصفهان داریم. دلیل بعدی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای مخرب آن است.

وی درباره میزان آسیب پذیری اصفهان در برابر زلزله با توجه به وضعیت فرونشست زمین در این استان، گفت: مقدار فرونشست زمین در دشت های مختلف اصفهان بسیار زیاد است چراکه طی دهه های گذشته به دلیل برداشت بالای آب از سفره های زیرزمینی و همزمانی با خشکسالی های پی در پی، شرایط استان از حد بحرانی گذشته است.

بصیری تاکید کرد: این شرایط موجب شده تا شاهد نرخ های بالای فرونشست زمین حتی بالاتر از ۱۰ سانتیمتر در سال در اطراف اصفهان باشیم و در حالی که نرخ های چند میلیمتری فرونشست در دنیا شرایط بحرانی اعلام می شود، نرخ فرونشست در اصفهان از حد بحران بسیار فراتر رفته است.

وی تصریح کرد: فرونشست زمین موجب شکل گیری شکاف های زیادی در زمین های اطراف اصفهان شده است و متاسفانه امروز زمین و پی ساختمان ها در مناطق وسیعی از اصفهان سست شده و در این شرایط دیگر تحمل زمین لرزه های حتی با مقیاس  متوسط را هم ندارد.

این پژوهشگر مخاطرات و بحران با تاکید بر اینکه اگر مشابه زمین لرزه ۴.۱ حبیب آباد سال ۹۲، دوباره تکرار شود شرایط اصفهان بسیار متفاوت خواهد شد، گفت: در شرایط بحرانی فرونشست زمین در اصفهان، ممکن است زمین لرزه ای به بزرگی حتی ۴ منجر به خسارت شود و اگر بزرگی این زمین لرزه ها از ۵ بالاتر رود، به طور قطع شاهد خسارات قابل توجهی در اصفهان خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زلزله فرونشست زمین فرونشست زمین زمین لرزه ها شهر اصفهان اصفهان شد زلزله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

دریافت 16 MB کد خبر 6087483

دیگر خبرها

  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • زمین لرزه در شهمیرزاد
  • امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین
  • فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم
  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر تایوان را لرزاند
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • (تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد
  • عکس/ فرونشست زمین بر اثر بارش باران در یزد