Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:51:34 GMT

فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۰۵۳۱

فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین

ایسنا/سمنان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مرحله جدید کاوش باستان‌شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد.

حمیدرضا دوست‌محمدی 9 مردادماه  1400 با اعلام این خبر افزود: فصل سوم کاوش نجات بخشی این محوطه باستانی به سرپرستی "عطا حسن‌پور " و با مدیریت "مهرداد ملک‌زاده" از امروز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: این فصل از کاوش با هدف تکمیل مطالعات و با استقرار 2 هیئت باستان‌شناسی برای تسریع در انجام کار و کاوش سطح بیشتری از محوطه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است، اضافه کرد: کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز شده است.

دوست‌محمدی با بیان اینکه احتمال می‌رود بیش از ۲ هزار گور در منطقه باشد، تصریح کرد: مجموعه‌های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: در فصل‌های پیشین کاوش در گورستان مرسین، نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد بوده، کشف شد.

او بیان کرد: بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن در سال 1393 مشخص شد، یافته‌های این گورستان به حدود 450 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و این یافته‌ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

محوطه مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی سمنان میراث فرهنگی کاوش نجات بخشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۰۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت دانش آموزان شاهرودی در جشنواره خوارزمی

مدیر آموزش و پرورش شاهرود با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان در این دوره ۳۵ درصد افزایش داشته است گفت: در این جشنواره یک هزار و ۲۰۰ دانش آموز متوسطه دوره اول در ۱۳ محور با هم رقابت کردند.

به گفته‌ی سیدمحمدموسوی توجه به دستاورد‌های علمی و عملی دانش آموزان، کاربردی کردن آموخته‌ها و شکوفایی و شناخت استعداد‌ها از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • پایان مسابقات بدمینتون زیر ۱۳ سال سمنان
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب
  • اعتبارات دور دوم سفر در رفع کمبودهای استان سمنان هزینه می‌شود
  • رقابت دانش آموزان شاهرودی در جشنواره خوارزمی