Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:39:44 GMT

کدام کشور بیشترین کالا را به ایران فروخت؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۱۶۰۳

کدام کشور بیشترین کالا را به ایران فروخت؟

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، در میان شرکای اصلی تجاری ایران، تغییر جدی به وجود نیامده است.

به گزارش ایسنا، براوردهای ابتدایی منتشر شده از وضعیت تجاری ایران در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که در تیر ماه امسال میزان واردات کالا در ایران به ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در حوزه صادرات اما عدد ثبت شده ۳.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به ماه قبل ۱۸ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد روند صادرات کالایی معکوس شده و روند افزایشی ماه‌های قبل متوقف شده است.

در حوزه وزنی نیز میزان صادرات ایران در چهار ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از ۳۸ میلیون تن رسیده و در مقابل واردات کشور نیز ۱۲.۵ میلیون تن بوده است. از نظر ارزشی، میزان کل صادرات ایران ۱۴.۳ میلیارد دلار بوده و واردات حدودا ۱۴.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. به این ترتیب تراز تجاری ایران هر چند به شکلی محدود اما همچنان منفی است.

در میان شرکای تجاری اصلی کشور اما تغییرات بزرگی رخ نداده است، هر چند جایگاه امارات متحده عربی مستحکم‌تر شده است.

همانند سال‌های گذشته، چین همچنان اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران به شمار می‌رود. چین در چهار ماهه ابتدایی امسال ۴.۳ میلیارد دلار از ایران کالا وارد کرده و پس از آن عراق با ۲.۸ میلیارد، امارات متحده عربی با ۱.۶ میلیارد دلار و ترکیه با ۹۲۳ میلیون دلار قرار دارد و افغانستان نیز از ایران ۷۲۸ میلیون دلار کالا وارد کرده است.

آنچه در جدول واردکنندگان کالا اهمیت دارد، افزایش فاصله میان چین و عراق است. در ماه‌هایی از سال گذشته، عراق حتی جایگاه چین را در صدر این فهرست گرفته بود اما در سال جاری چین با فاصله زیادی در صدر فهرست قرار گرفته است. در کنار آن ترکیه نیز در رده چهارم قرار گرفته و فاصله بیشتری با افغانستان دارد.

در میان واردکنندگان کالا به ایران امارات متحده عربی با ۴.۷ میلیارد دلار در صدر قرار دارد و پس از آن چین با ۳.۱، ترکیه با ۱.۵، آلمان با ۵۶۳ و سوییس با ۵۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

در جدول صادرکنندگان کالا نیز امارات متحده عربی با فاصله جایگاه نخست را گرفته و بر خلاف سال‌های قبل چین دیگر اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران نیست. آلمان و سوییس نیز که از ابتدای سال در میان شرکای اصلی ایران قرار گرفته‌اند، جایگاه خود را تا پایان تیر ماه حفظ کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تجارت خارجی صادرات چهار ماهه ابتدایی امارات متحده عربی میلیارد دلار نشان می دهد سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۱۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم

محمد بحرینیان می‌گوید: باید بررسی کنیم چطور چین با 320 میلیارد دلار می‌تواند به توسعه دست یابد اما ایران با سرمایه‌ای به مراتب بیش از این میزان قادر به رشد و توسعه نبوده است.

این پژوهشگر توسعه با حضور در کافه خبر خبرانلاین با تاکید بر اینکه ما در وضعیت بغرنجی گیر کرده‌ایم به آمارهای خروج سرمایه از ایران و ناترازی در روابط اقتصادی ایران و امارات و سایر کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در طول سی و دو سال گذشته متجاوز از بیست درصد درآمدهای ارزی ، با امارات مازاد منفی داشته‌ایم . این رقم بالغ بر دویست میلیارد دلار می‌شود. ما تحقیقی را در این مورد انجام دادیم که به زودی منتشر می‌کنیم .

وی به ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: در بستر و زمان‌های مناسب نیز بیش از دویست میلیارد دلار از پوئل ما به ترکیه تزریق شد و همین حالا هم همچنان تزریق پول ما به ترکیه ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • برادران وارنر موفق‌ترین استودیوی سال/فروش قابل توجه۲ فیلم فانتزی
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟