Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، این کافی نیست که پس از آفتاب‌سوختگی بلافاصله برای التیام پوستتان لوسیون و کرم به اصطلاح «پس از آفتاب» خریداری و استفاده کنید. به گفته کارشناسان، اگر به مواد به‌کاررفته در این کرم‌ها به‌دقت توجه نکنید، حتی ممکن است با استفاده از آن‌ها به پوستتان بیشتر لطمه بزنید؛ به همین دلیل بهتر است به جای این نوع کرم‌ها از ژل آلوئه‌ورا (گیاه صبر حقیقی) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میکائِلا بولدر، یک کارشناس پوست گفت: فرمول‌ محصولات ویژه استفاده پس از آفتاب‌سوختگی بیش از حد غلیظ و روغنی‌اند و قشری از چربی روی پوست می‌کشند، گرما را در لایه بالایی آن حبس و التهاب و احساس سوختگی  پوست صورت را تشدید می‌کنند. افزون بر این، بسیاری از محصولات پس از آفتاب‌سوختگی که بدون نسخه به فروش می‌رسند، حاوی مواد شیمیایی و عطریات‌ هستند که پوست آسیب‌دیده را بیشتر تحریک می‌کنند.

لوُرِین شریوِنِر، یک کارشناس دیگر نیز می‌گوید آلوئه‌ورا مدت‌هاست که به دلیل خاصیت التیام‌بخش آن مورد توجه است. او می‌گوید: آلوئه‌ورا سال‌ها است که نجات‌دهنده مطمئن پوست است و با توجه به خاصیت خنک‌کنندگی‌اش، قطعا بهترین درمان برای مراقبت از پوست آفتاب‌سوخته است.

به گفته خانم شریونر، بهترین نوع آلوئه‌ورا ژله خالص و بیرنگ آن است.

پس از آفتاب‌سوختگی این کارها را نباید انجام داد

ژله‌ها برخلاف کرم‌های غلیظ که برای نگاه داشتن رطوبت ساخته می‌شوند و در نتیجه گرمای پوست را در آن نگاه می‌دارند، به گرمای زیر پوست امکان خارج شدن می‌دهند که نتیجه آن حس خنکی است. 

اما دکتر راس پِری، یک پزشک عمومی خاطرنشان می‌کند که از نظر فنی، خواص درمانی آلوئه‌ورا در پژوهش‌های علمی ثابت نشده است. او می‌افزاید: آلوئه‌ورا یک درمان گیاهی سنتی است که تصور می‌شود عوارض آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد. هیچ‌گونه شواهد علمی در تایید استفاده از آن برای آفتاب‌سوختگی وجود ندارد اما شواهد بالینی نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا مرهمی مطمئن و خنک‌کننده است.

سابقه گیاه آلوئه‌ورا (صبر حقیقی) به شبه جزیره عربستان بازمی‌گردد. در پاپیروس ابِرز (قدیمی‌ترین متن پزشکی موجود) که بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال  پیش در قرن ۱۶ پیش از میلاد مسیح از روی یک نسخه باستانی رونویسی شده، به خواص آلوئه‌ورا اشاره شده است. آلوئه‌ورا در متن تاریخ طبیعی پلینیوس پدر (طبیعی‌دان و نویسنده رومی که در قرن اول میلادی در آتش‌فشان وزوو درگذشت) در نیمه قرن اول میلادی نیز آمده است. 

به رغم آنچه نبود شواهد علمی تاثیر آلوئه‌ورا در درمان آفتاب‌سوختگی خوانده شده، بسیاری از کارشناسان بهداشتی همچنان آلوئه‌ورا را برای التیام پوست تحریک‌شده تجویز می‌کنند.  

دکتر ناتالی اسپیِرینگز، یک متخصص پوست می‌گوید: گفته می‌شود آلوئه‌ورا بر یک رشته ناراحتی‌های پوستی به‌ویژه آفتاب‌سوختگی تاثیری مثبت دارد. هنوز تاثیرات واقعی کلینیکی آن ثابت نشده است اما آلوئه‌ورا هیچ عارضه جانبی ندارد و احتمالا به التیام پوست‌ سوخته از اشعه آفتاب کمک می‌کند؛ بنابراین ارزش امتحان کردن دارد.

هرچند برخی متخصصان پوست برای درمان آفتاب‌سوختگی به‌جای کرم‌های رطوبت سنگین‌تر، مصرف ژله شفاف و بی‌رنگ آلوئه‌ورا را توصیه می‌کنند اما برخی دیگر می‌گویند هر نوع کرمی که حاوی این گیاه باشد هم خوب است. خانم بولدر می‌گوید: برای التیام پوست آفتاب‌سوخته باید به فکر مرهمی خنک‌کننده باشید. بهترین روش آن استفاده از فرمولی است که آب و آلوئه‌ورای فراوان داشته باشد؛ هرچه طبیعی‌تر بهتر. آلوئه‌ورا قدرت خنک‌کنندگی، التیام و ضدعفونی‌کنندگی بسیاری دارد و به همین دلیل از سایر فراورده‌ها برتر است.

استفاده ازهر نوع کرم یا لوسیون ضدآفتاب در صورت ملایم و طبیعی بودن آن مناسب است؛ اما اگر مطمئن نیستید که کرم بعد از آفتابی که می‌خرید بیشتر التیام‌بخش و کمتر مضر است، آلوئه‌ورای شفاف و بی‌رنگ احتمالا بی‌ضررترین گزینه است.

با توجه به گزارش نهاد پژوهش سرطان بریتانیا مبنی بر اینکه همه ساله حدود ۱۶ هزار نفر در این کشور به سرطان پوست (ملانوما) مبتلا می‌شوند، مراقبت از پوست در ماه‌های گرم تابستان بسیار مهم است.

کد خبر 617728 برچسب‌ها تابستان پوست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تابستان پوست آلوئه ورا کرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • خواص جکوزی برای پوست
  • اوقات شرعی ششم اردیبهشت در سمنان
  • موثرترین و بهترین روتین پوستی روز و شب کدام اند؟
  • حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت
  • بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست