Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:45:30 GMT

پیش‌بینی برداشت ۳۵۵ هزار تن انگور در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۴۳۰۶

پیش‌بینی برداشت ۳۵۵ هزار تن انگور در خراسان رضوی

غلامحسین ساربان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی با ۲۹ هزار و ۱۳۰ هکتار تاکستان، رتبه سوم کشت انگور در کشور را دارد که از این میزان ۲۱ هزار و ۴۳۰ هکتار باغ آبی و هفت هزار و ۷۰۰ هکتار دیم است.

وی با اشاره به آغاز برداشت این محصول از اواخر تیرماه ادامه داد: شهرستان های خلیل آباد، قوچان، کاشمر و جغتای به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم استان از نظر سطح زیر کشت و تولید انگور را دارند و ۱۴ هزار و ۸۴۸ هکتار، معادل ۶۹ درصد تاکستان های استان مربوط به این شهرستانها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیشترین سطح  کشت انگور استان به ارقام عسکری، پیکامی، ترکمن، فخری، صاحبی، یاقوتی و کشمشی بیدانه اختصاص دارد، پیش بینی کرد که امسال حدود ۳۵۵ هزار تن انواع انگور از باغ‌های استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور بعد از استانهای قزوین و آذربایجان غربی در جایگاه سوم کشور است و به طور معمول ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول برداشتی این خطه تبدیل به کشمش می‌شود.

ساربان بیان کرد: میانگین برداشت انگور در باغ‌های آبی استان ۱۷ تا ۲۲تن و در باغ های دیم هزار و ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان در باغ‌های مدرن و داربستی و مدیریت پذیر بیش از چند برابر است.

وی با اشاره به وضعیت بارش کم نزولات آسمانی در سال جاری، اضافه کرد: ترویج سامانه های نوین آبیاری و تشویق کشاورزان به استفاده از روشهای آبیاری مکانیزه و همچنین اجرای طرح فراز و سایبان از مهمترین سیاستهای جهادکشاورزی استان در اصلاح و نوسازی تاکستانها است که دراین راستا با حمایتهای انجام شده و با همت کشاورزان تا کنون در سطح ۶ هزار و ۷۵۰هکتار (معادل ۳۱درصد)  از باغ های انگور استان انواع شبکه های داربستی و فراز، عملیات به نژادی و توسعه کشت ارقام ممقاوم در برابر تنش آبی و پربازده،  سرشاخه کاری، نصب سایبان، تولید محصول سالم و ارگانیک، سامانه های نوین آبیاری و همچنین انتقال آب با لوله اجرا شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد تاکستان برداشت محصول کشاورزی باغستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد تاکستان وزارت جهاد کشاورزی مشهد تاکستان برداشت محصول کشاورزی باغستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۴۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد

محمد میری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی از هزار و ۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

او با بیان اینکه برداشت گل از اواسط اردیبهشت ماه جاری در مناطق گرمسیر به ترتیب تا سایر مناطق آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی‌تر در استان برداشت شود.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اکنون در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

میری با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در طول دوره برداشت گل محمدی حدود ۴۲۰ هزار نفر روز است، بیان کرد: امسال تولید گل محمدی در خراسان رضوی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد گل محمدی تولیدی استان فراوری شده و به تولید گلاب می‌رسد، تصریح کرد: خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی رتبه پنجم در میان سایر استان‌های کشور را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد