روحانی بعد از پایان دولتش، در اردوگاه اصلاح طلبان می ماند یا اصولگرایان؟
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۵۰۱۳
آفتابنیوز :
بههرحال بعد از این دستکم تا سال 1402 و انتخابات مجلس دوازدهم، میدان سیاست رسمی، میدان اصلاحطلبان نخواهد بود و دولتیها و مشخصا حسن روحانی نیز باید مشخص کنند در چه طیفی قرار میگیرند؛ آیا روحانی به پایگاه اصلی و سنتی خود، یعنی اصولگرایی با محوریت جامعه روحانیت، بازمیگردد یا همچنان تمایل دارد نزدیک به اصلاحطلبان شناخته شود؟
البته روحانی در هر دو حالت مسیر سادهای در پیش ندارد؛ زیرا اگر بخواهد اصولگرا باقی بماند، حتما با موج سنگین اصولگرایان مواجه میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این اوصاف، گرچه بازگشت روحانی به دامن اصولگرایان کار سادهای نیست اما نباید فراموش کرد که شواهد و قرائن مشخصا از سال 96 تاکنون، حاکی از آن است که روحانی بدش نمیآید برای بقای حیات سیاسی و دچارنشدن به سرنوشت رؤسای جمهور مغضوب پیشین، اگر هم بهطور کامل با اصولگرایان کنار نمیآید، بعد از دولتش مورد لعن و نفرین آنها نباشد؛ به همین دلیل او در سالهای اخیر کوشید فاصله معناداری با اصلاحطلبان داشته باشد و برای این کار نزدیکانش مانند واعظی را مسئول حمله به اصلاحطلبان کرد و حتی ادعایی که بیشتر به شوخی میزد، از زبان واعظی مطرح شد مبنی بر اینکه روحانی با تکیه بر سبد رأی خود پیروز شد و اگر اصلاحطلبان هم از او حمایت نمیکردند، او پیروز انتخابات بود.
این سخن غیرحقیقی حتما اگر صرفا باور واعظی بود، روحانی در رد آن موضع میگرفت اما نگرفت تا همه به این نتیجه برسند که روحانی برای فاصلهگذاری میان خود و اصلاحطلبان، رئیس دفترش را جلو انداخته تا به اصلاحطلبان حمله کند.
بنابراین به نظر میرسد روحانی بیمیل نباشد که باز هم اصولگرا شناخته شود؛ اصولگرایی نه مانند دهه 70، بلکه یک اصولگرای معتدل. اما حالا این اصولگرایان هستند که پذیرای او نیستند.
کار برای اصلاحطلب شناختهشدن او نیز ساده نیست. روحانی در سال 92 با حمایت کامل همه اصلاحطلبان روی کار آمد؛ حمایتی که اگر نبود، حتما در انتخابات پیروز نمیشد؛ اما اصلاحطلبان به اصرار هاشمیرفسنجانی از محمدرضا عارف عبور کردند و یکسره حامی روحانی اصولگرا شدند. روحانی هم از این حالت خوشش آمد؛ زیرا میدانست در هیچ شرایطی نمیتواند نفر اول اصولگرایان باشد و آنقدر هستند نامزدهای اصولگرا که نوبت به او نمیرسد.
روحانی در واقع بهنوعی از شرایط استیصال اصلاحطلبان که از سال 88 تا 92 در انزوای اجباری قرار داشتند، استفاده کرد تا بتواند با هدایت هاشمی گوی سبقت را از رقبای همجناحی خود، یعنی نامزدهای اصولگرا، برباید و خود را بهنوعی اصلاحطلب جا زد. حمایت اصلاحطلبان از روحانی آنقدر جدی بود که گفته میشد جبهه اصلاحات با روحانی ائتلاف کرده است و روحانی هم البته به محض تشکیل دولت، اسحاق جهانگیری را به معاوناولی خود برگزید تا بهنوعی سهم اصلاحطلبان را داده باشد.
برسیم به شرایط کنونی. روحانی با وجود همه اختلافاتی که میان خود و اصلاحطلبان میبیند و البته درنظرگرفتن منافع سیاسیاش که دیگر با بودن در کنار اصلاحطلبان محقق نمیشود، حتما تمایلی ندارد در آینده بهعنوان نیرویی اصلاحطلب شناخته شود؛ چه آنکه اصلاحطلبان هم تصور میکنند حالا برای بازآفرینی هویت سیاسی و اجتماعی خود نباید دیگر منتسب به نیرویی باشند که مورد انتقاد جامعه است. به این دلیل حتما میل دوطرفهای میان روحانی و اصلاحطلبان برای ادامه کار با یکدیگر نیست. اما یک مانع بر سر میل این دو وجود دارد و آن تصور اجتماعی و البته فضاسازیهای اصولگرایان است.
به هر روی اصلاحطلبان و روحانی هشت سال با یکدیگر بودهاند و افکار عمومی آن دو را جدای از یکدیگر فرض نمیکند و اصولگرایان هم به دلیل همین انتقادهای عمومی به روحانی سعی میکنند برای تخریب اصلاحطلبان بار همه مسئولیت عملکرد روحانی را گردن جبهه اصلاحات بیندازند؛ به بیان دیگر در اینجا میل روحانی و اصلاحطلبان کافی نیست و حتما زمان میخواهد تا اذهان عمومی هم این دو را جدای از هم فرض کنند. در آخر مسلم است که پایان دولت دوازدهم، به معنای پایان کار روحانی و اصلاحطلبان خواهد بود؛ راهی که بعد از هشت سال برای هر دو طرف چندان خوشایند نبود.
منبع: روزنامه شرقمنبع: آفتاب
کلیدواژه: روحانی اصولگرایان اصلاح طلبان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب میکنند. روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمیکند.
به گزارش شفقنا، آیت الله دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم گفتند:
«الإمامُ عليٌّ عليه السلام : زَلَّةُ العالِمِ كانكِسارِ السَّفينَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸)
امام على عليه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شكسته شدن كشتى است كه سرنشينان خود را غرق مى كند و خودش هم غرق مى شود.
اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او) عده ای را منحرف میکند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست (و منحرف) میکند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب میکنند. روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمیکند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند.
برگردد آنکه با هوس کشور آمده است
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما
زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی میکرد؟ آه ، من خجالت می کشم. بعضی میگویند نمیشود. خب برای چه طلبه شده اید؟ اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه میشوند؛ قومی را به گمراهی میکشند.
داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و میدانید! امام است، تقیه میکند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول میکند.
کار که حل شد امام فرمودند: إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكَانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَحُ لِمَكَانِكَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)
خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی. تو از شيعيان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)
امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد: کسی که خلاف میکند با اشاره و تلویحا به او تذکر دهیم. نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خواندهام. وظیفه ما خیلی سنگین است. خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خرابتر نکنیم.
آقایی که میخواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود. حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، خرابتر نکنیم. ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته»
کانال عصر ایران در تلگرام