لزوم رسیدگی فوری به حاشیه های مراسم خادمان قرآن
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۵۵۳۹
سعید رحمانی، فعال قرآنی ضمن وارد دانستن نقدهای جدی به برگزاری بیست و ششمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم، گفت: رویدادی که نماد وحدتبخشی، پویایی و نشاط جامعه قرآنی بود با عملکردهای غیرشفاف و شبههبرانگیز به نماد تشتت تبدیل شده است.
به گزارش قدس آنلاین، سعید رحمانی، مدرس و داور مسابقات بینالمللی قرآن با اشاره به برخی نکات در مورد بیست و ششمین دوره مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم، که چهارم مردادماه برگزار شد و حواشی آن گفت: تمامی فعالان قرآنی بدون چشمداشت و با تواضع و رعایت اخلاق قرآنی مشغول فعالیت هستند، اما جامعه به ویژه سکانداران حاکمیت در برابر آنان وظایفی دارند که شناساندن، تقدیر و تحسین از آنها بخشی از این وظایف است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داور بخش وقف و ابتدای مسابقات بینالمللی با تأکید بر اینکه معرفی نخبگان قرآنی به عنوان خادم قرآن به جامعه، کار پسندیدهای است، افزود: این کار با یک یا دو اشتباه نه تنها اثرات خود را از دست میدهد، بلکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد. اگر در یک ظرف طلاکاریشده، سم بریزیم، دیگر زیبایی آن جام به چشم نمیآید و محتوای آن ظرف بیشتر به چشم خواهد آمد یا اگر شهد شیرینی را در جام غیر معقول و نامناسبی بریزیم، چیزی از لذت نوشیدن آن شهد کاسته میشود.
این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه در روند انتخاب خادمان قرآن کریم هر دو اشتباه را داشتهایم، تصریح کرد: فرایند انتخاب و معرفی خادمان قرآن کریم باید وحدتبخش، نشاطآور و پویا باشد؛ نه اینکه حرکتی از سر القای تشتتها، گلهها و ایستایی جامعه قرآنی باشد. اگر مسیر پویایی و خلاقیت را طی کنیم، راه درستی رفتهایم و در غیر این صورت مسیر اشتباه است. طبق روایات، در آخرت به قاری گفته میشود: «بخوان و بالا برو» یا قرآن میفرماید: «لهم درجاة». بنابر این خادم و قاری قرآن ملاک و درجه است و وقتی یک فعال قرآنی به عنوان خادم، معرفی میشود، نه تنها قابلیت دریافت این نشان را دارد، بلکه خود او معیار و ملاک درجهبندی است. از این منظر انتخاب و شناساندن خادم قرآن وظیفه سنگینی است که هر گونه خطای راهبردی در آن نابخشودنی است.
رحمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در روند انتخاب خادمان قرآنی مهارگسیختگی و ناهنجاری به چشم میخورد، بیان کرد: گاهی این مراسم به فاصله دو یا سه سال دچار فترت میشود و هیچ خبری از برگزاری آن نیست و یکباره در فاصله چهار یا پنج ماه دو یا سه مراسم برگزار میشود، آن هم بدون وجود مقدمات و تمهیدات علمی و بدین ترتیب فعالان قرآنی با اهداف خاص انتخاب میشوند، گویی سفارش شده است تا دولت به پایان نرسیده این کار انجام شود. این سرآسیمگی به خوبی دیده میشود و این جای تعجب دارد. این روند باید منظم باشد، نه آن فترت دو سه ساله مطلوب است و نه برگزاری سه دوره در چند ماه، آن هم با استفاده از فرایندی مبهم و غیرشفاف و گزینشهای مورددار. چنین فرایندی به جای وحدتآفرینی در جامعه قرآنی نتایج دیگری را به دنبال دارد.
وی در ادامه به متوازن و متجانس نبودن انتخابها در این دوره اشاره و تصریح کرد: برخی افراد انتخابشده باید قبلاً معرفی میشدند. همچنین با برخی افراد انتخابشده مواجه هستیم که دهها فعال قرآنی دیگر همرده یا فعالتر از آنها هستند، اما انتخاب نشدهاند و مشخص نیست که افراد براساس چه شایستگی و ویژگیای انتخاب شدهاند؟ آیا این چیزی غیر از بیانضباطی در مدیریت را نشان میدهد؟ اگر انتخابها شفاف نباشد، به جای اینکه نشاط و انگیزه رقابت سالم را در جامعه قرآنی ایجاد کند، میتواند افسردگی استعدادها و افزایش گلهمندیها را به دنبال داشته باشد.
این داور مسابقات بینالمللی قرآن اظهار کرد: اگر نگاهی موشکافانهتر به این انتخابها داشته باشیم، تعداد قابل توجهی از انتخابشدگان کسانی هستند که وظیفه ذاتی آنها ارائه خدمات قرآنی بوده است و بدین منظور روزانه حقوق دریافت میکنند و این کار وظیفه سازمانی آنهاست. بنابر این چنین افرادی هنر ویژهای بابت اجرای کار قرآنی به خرج ندادهاند و اتفاقاً اگر به این وظیفه خود عمل نکنند، باید توبیخ شوند. اگر قرار است از این قبیل افراد تقدیر شود، یک فرد کفایت میکند، نه اینکه نیمی از انتخابها را به این قبیل افراد اختصاص دهیم. دلیل برگزاری چنین همایشی این نیست که یکسری افراد به یکدیگر نان قرض بدهند، بلکه باید افراد قرآنی به جامعه معرفی شوند.
رحمانی با طرح این سوال که چرا افراد مسئول زیادی در انتخاب خادمان قرآن دخالت دارند و انتخابشوندگان زیادی هم از صنف خودشان هستند؟ گفت: سنجهها و فرایند انتخاب شفاف نیست و شاخصها به جامعه قرآنی گفته نمیشود، در حالی که باید برای همه روشن و شفاف باشد تا فعالان قرآنی خود را با شاخصها تطبیق دهند. همچنین افراد ممیز و انتخابکننده چه کسانی هستند و چرا این افراد به جامعه قرآنی معرفی نمیشوند؟ وقتی این افراد معرفی نشوند، ناگزیر از منابع غیر موثق میشنویم که افرادی با سابقه مدیریتی تصمیمگیری میکنند و کارشناسان و جامعه قرآنی را کمتر در جمع انتخابکنندهها دیدهایم و این ظلمی در حق جامعه قرآنی است. ضمن احترام به همه افرادی که کار ممیزی را انجام میدهند، اما باید در جمع آنان قاریان و حافظان و جلسهداران نیز حضور داشته باشد. در واقع هیئت ممیز باید شامل جمیع فعالان قرآنی باشد، نه طراحیهای پشت صحنه.
وی بیان کرد: در انتخابها سهمیهبندی، رتبهبندی و درصدبندی مشخص نیست، به عنوان مثال ما نمیدانیم که درصد انتخاب بانوان، جوانان، اساتید شهرستان و ... چقدر است. وقتی ملاک شفافی برای انتخاب وجود نداشته باشد، خروجیها دم دستی خواهد بود و این امر به هیچ وجه شایسته نیست. ممیز وظیفه دارد که در تمام کشور به جستجوی اساتید شایسته بپردازد و وظیفه ما هم معرفی چنین افرادی به هیئت ممیز است. وقتی جای شاخصهای واقعی و اصلی را شاخصهای مجازی، سلیقهای و فرعی بگیرد، مشخص است که همه با آن مشکل خواهند داشت. افرادی انتخاب میشوند که در شُرُف رفتن از یک پست یا بازنشستگی هستند، گویی این امتیاز اهدا می شود تا رضایت عدهای خاص به دست بیاید.
این مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه انتخابها مهندسی معکوس را یادآوری میکند، بیان کرد: یعنی افراد از قبل انتخاب شدهاند و اصرار داریم آنها را معرفی کنیم. باید در انتخاب هیئت ممیز مقبولیت و محبوبیت اهمیت داشته باشد. چرا نماینده رسانه در جلسات انتخاب حضور ندارد؟ چرا جلسات انتخاب به صورت شفاف برگزار نمیشود؟ در حال حاضر قاریان و حافظان نماد جامعه قرآنی هستند اما گاهی هیچ قاری و حافظی در گروه ممیزی دیده نمیشود.
رحمانی افزود: روند اجرای مراسم نیز شایسته جامعه قرآنی نیست و نقد جدی به آن وارد است. این جلسه باید در نهایت وزانت و نیز مناسب محتوای آن با حضور بالاترین مقامات کشوری برگزار شود. گاهی مراسم به گونهای اجرا میشود که گویی یک رویداد تحمیلشده است و باید به هر شکل ممکن آن را برگزار کنند. مجموع این اقدامات باعث میشود که نماد وحدت و پویایی جامعه قرآنی به نماد تشتت، بیرمقی و ... تبدیل شود. ما باید افرادی را که مصداق بارز «هم درجاة عندالله» هستند شناسایی و آنها را به جامعه معرفی کنیم. لذا این انتخابها با چالش مواجه است و باید تغییرات اساسی صورت بگیرد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه انتظار داریم که انتخابهای امسال بازگردانده شود و با شفافیت بیشتر و نیز انتخاب فعالان قرآنی جدید همراه باشد، گفت: امیدواریم با قید فوریت به این مسائل رسیدگی شود. همه کسانی که در گوشه و کنار این کشور بدون هیچ چشمداشتی دغدغه قرآنی دارند شایسته عنوان خادم قرآن هستند و امیدوارم کسانی که مسئول تقدیر از این افرادند بدین منظور سامانهای را طراحی کنند تا دیگر شاهد انتخابهای غیرشفاف نباشیم.
منبع: ایکنا
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حاشیه خادمان قرآن خادمان قرآن کریم فعالان قرآنی جامعه قرآنی انتخاب شده انتخاب ها شاخص ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غوغای «فرشتههای کابلی» در «قصر دارالامان»
آئین معنوی جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی در محل برگزاری نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل برگزار شد. - اخبار بین الملل -
به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، مسئولان برگزاری جشن تکلیف 2 هزار دختر افغانستانی در نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم بیان کردند که برگزاری این جشن یک خاطره شیرین تربیتی و معنوی است.
این برگزارکنندگان افزودند به همین خاطر در نمایشگاهی که با شعار تربیت قرآنی گشایش یافته است، این مراسم معنوی برگزار شده است.
این مسئولان همچنین ابراز امیدواری کردند که در سالهای آینده نیز با تعداد بیشتری بتوانند در چنین فضاهای معنوی جشن تکلیف برگزار کنند.
.
نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، عصر چهارشنبه (12 اردیبهشت 1403) با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقامات کابل و برخی کشورهای اسلامی در کابل گشایش یافت.
این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» برای یک هفته در 25 غرفه درحال برگزاری است.
گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستانحضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوهای از همدلی دو ملتانتهای پیام/.