Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@11:16:29 GMT

درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۵۶۹۰

درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی

نمایندگان مجلس پس از ماه‌ها بحث و مناقشه در فضای رسانه‌ای، افکار عمومی و نشست های نخبگانی در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ابعاد و آثار آن و مجادله موافقان و مخالفان درباره آن در جلسه روز چهارشنبه ششم مردادماه پارلمان با اکثریت قوی آرا بررسی آن را بر اساس اختیارات اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون ویژه و مشترکی که با محوریت کمیسیون فرهنگی در قوه مقننه تشکیل خواهد شد واگذار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موافقان و طراحان این پیشنهاد دلیل آن را تقویت و چکش کاری طرح در کمیسیون  به دلیل حساسیت و اهمیت آن عنوان کرده‌اند و برخی  معتقدند مجلس با این کارهم خود را از بحث‌ها و مناقشه‌هایی ‌که ممکن بود برایش هزینه ساز باشد و فشارهای رسانه‌ای رهانیده و هم جامعه را از التهاب‌ها و مناقشه‌های سیاسی و رسانه‌ای که این طرح در صحن مجلس می‌توانست ایجاد کند.

قدس ابعاد مختلف و ابهام‌ها و پرسش‌های مطرح در این حوزه را با دو تن از نمایندگان موافق و مخالف این اتفاق به بحث گذاشته است. غلامرضا منتظری یکی از طراحان پیشنهاد این طرح و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی که کمیسیون مرجع در بررسی آن خواهد بود و دیگری نیز حسن محمد یاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و از مخالفان این پیشنهاد که در زمان رأی‌گیری در مجلس در مخالفت با آن صحبت کرد. حاصل را در ادامه بخوانید:

منتقدان این تصمیم می‌گویند روال عادی و صحن مجلس این مزیت را داشت و دارد که مذاکرات و دیدگاه‌های نمایندگان علنی و شفاف مطرح می‌شود. اما اکنون این دغدغه هست که مذاکرات پشت درهای بسته در کمیسیون صورت خواهد گرفت و امکان نقد و نظر در فضای نخبگانی و رسانه‌ای به موازات تصمیم‌سازی نمایندگان نیست، چه نظری در مورد این نقد دارید؟

  حسن محمدیاری: من با این نظر موافقم. اگر این طرح به صحن علنی می‌آمد به راحتی درباره آن بحث و تبادل نظر می‌شد و با جرح و تعدیل پیش‌نویس  می‌توانستیم به یک طرح پخته برسیم و مردم هم مطلع می‌شدند. اما اکنون  مذاکرات در پستو انجام خواهد گرفت. اگر قرار باشد پشت درهای کمیسیون فرهنگی درباره یک طرح به این مهمی تصمیم‌گیری شود و مردم هم مطلع نباشند، ابهامات بیشتر می‌شود.

   غلامرضا منتظری: اتفاقاً این دغدغه‌ای بود که خود ما و برخی دیگر از نمایندگان هم داشتیم. ما برای نخستین بار در این دوره از مجلس از اصل ۸۵ استفاده کردیم و یک کمیسیون مشترک تشکیل می‌دهیم. البته در گذشته در مورد برجام هم مشابه چنین کمیسیونی تشکیل شد که موفق هم بود. ما برای رفع این دغدغه توافق کردیم که زمینه رسانه‌ای شدن مذاکرات و مباحث کمیسیون را فراهم کنیم. ترتیبی اتخاذ می‌کنیم که هم  اصحاب رسانه امکان حضور در جلسات کمیسیون را داشته باشند و هم مذاکرات کمیسیون پخش شود و مردم بدانند در جلسات کمیسیون در هر روز چه گذشته است و در پایان هر روز سخنگوی کمیسیون مباحث و مصوبات و رأی گیری‌ها را ارائه خواهد داد.

این برداشت هم وجود دارد که مجلس با این تصمیم از چالش‌ها و فشارهای رسانه‌ای و افکار عمومی خود را رهانید؟

  حسن محمدیاری: من ابتدا در مورد موضوع رسانه‌ای شدن و علنی بودن مذاکرات کمیسیون باید این را عرض کنم که این ادعایی مبهم است. اول اینکه گفته شد یک کمیسیون ویژه یا مشترک برای بررسی این طرح تشکیل می‌شود، موضوع مبهمی است؛ چون در مجلس و صحن در این باره تصمیم گرفته نشد و بحثی هم مطرح نبود. تا آنجا که من می‌دانم با مصوبه مجلس طرح به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد.

اما در مورد اینکه طراحان و موافقان خواسته‌اند از حواشی و فشارها و مسئولیت تصویب این طرح شانه خالی کنند، من نمی‌توانم نیت خوانی کنم. هرچه بود این تصمیم مورد قبول همه نمایندگان نبود. ابتدا نیز تعداد نمایندگانی که به عنوان مخالف ثبت نام کرده بودند از موافقان بیشتر بود، اما چه اتفاقی افتاد که رأی مجلس تغییر کرد.

البته نباید تصور شود که این طرح و تصویب آن در صحن برای مجلس هزینه ساز می‌شد و تبعات منفی داشت. اگر مجلس و نمایندگان همه چیز را شفاف انجام دهند و برای مردم روشنگری کنند، هیچ هزینه‌ای نخواهند داشت و مردم با  اطلاع رسانی درست در مورد این طرح قانع می‌شوند، اما این رویه که دور از چشم رسانه‌ها در کمیسیون تصمیم‌گیری شود، ابهام ها و شک افکار عمومی را بیشتر می‌کند.

  غلامرضا منتظری: متأسفانه تبلیغات منفی گسترده‌ای عمدتاً توسط رسانه‌های معاند و بیگانه در مورد این طرح صورت گرفته و باز متأسفانه رسانه‌ها و کارشناسان و نخبگان ما هم مطالعه دقیق و اطلاعات کاملی درباره این طرح ندارند و نتوانسته‌اند آن را به درستی برای افکار عمومی تشریح و تبیین کنند تا مردم واقعیت‌ها را بدانند.

گزارش‌هایی که بدست ما رسیده نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۲۰۰ محتوای منفی بر علیه این پیش‌نویس تولید شد که شماره ۱ تا ۱۰ آن بر اساس گستردگی و قدرت انتشار و تبلیغ از خارج از کشور و از سوی شبکه های فارسی زبان مثل من‌وتو، بی‌بی‌سی فارسی ، ایران اینترنشنال و امثالهم بوده است.

بسیاری از افراد با ما تماس گرفتند که با این طرح آیا فضای مجازی بسته خواهد شد و اینترنت محدود و فیلتر می‌شود؟ این سؤال نشان می‌دهد هیچ درک درستی از این طرح در جامعه نیست.

اولاً اینکه هنوز هیچ قانونی تصویب نشده و این پیش نویس یک طرح قانونی است که باید در کمیسیون‌های مختلفی بررسی شود تا به صحن علنی بیاید. دوم اینکه  طرح به دنبال بستن و محدود کردن و فیلترینگ نیست. این‌ها تبلیغات منفی معاندان نظام و رسانه‌های بیگانه و فارسی زبان خارجی و افراد بی اطلاع یا مغرض است.

متأسفانه برخی نقدها که بدست ما رسیده بیانگر آن است که برخی افراد منتقد و معترض حتی وقت نگذاشتند تا به اصل متن پیش نویس مراجعه کنند و بر مبنای شنیده‌ها و شایعات قضاوت کرده‌اند.

باید متذکر شوم این طرح در مجلس پیش‌تر پایه‌اش گذاشته شده و اتفاقاً بیشتر نقدها هم به همان طرح مجلس قبل نوشته شده، در حالی که ما در مجلس یازدهم این طرح را بازبینی کرده و ۷۴ مورد اصلاح و تغییر در آن اعمال کرده‌ایم.

به صراحت اعلام می‌کنم ما هیچ قصد و نیتی برای بستن فضای مجازی و اپلیکیشن‌ها و کسب و کار مردم و فیلتر کردن در این پیش نویس نداریم.

البته اگر در مذاکرات کمیسیون مشترک به جمع‌بندی برسیم که برای مدیریت فضای مجازی باید یک سیستم  کنترلی وجود داشته باشد، لازم است آن‌را طراحی کنیم. من به کارشناسان و اهل نظر پیشنهاد می‌دهم قوانین مربوط به فضای مجازی را در کشورهای دیگر مطالعه و با کشور خودمان مقایسه کنند. با کمال تأسف ما به عنوان یک کشور ۸۵ میلیونی و در حال توسعه یک قانون جامع و فراگیر برای حوزه فضای مجازی نداریم. این پیش نویس هم یک برشی است از قانون فضای مجازی که به هیچ وجه  کامل نیست. ما در این طرح تقریباً بر حقوق کاربر متمرکز شده‌ایم، در حالی که حاکمیت همان‌طور که نسبت به کاربر متعهد است و مسئولیت دارد نسبت به کارفرما هم مسئولیت دارد.  بنابراین پس از اتمام این طرح و ارائه آن به مجلس و تصویب باید به سراغ ابعاد و بخش‌های دیگر مسئله برویم. طرح مذکور گام اول و یک گام است.

من از همه نخبگان و اهل فن و کارشناسان دعوت می‌کنم اگر نظر و ایده‌ای برای چکش‌کاری و اصلاح و بهبود این طرح دارند، با کمیسیون فرهنگی در تماس باشند.  ما از آن‌ها دعوت خواهیم کرد تا بیایند و آزادانه دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند تا ما بشنویم.

این اتفاق یعنی اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صحن مجلس از پروسه تصمیم گیری به‌طور کامل حذف خواهد شد یا نمایندگان امکان تغییر  واعمال نظر در مصوبه کمیسیون را خواهند داشت؟

  غلامرضا منتظری: گزارش نهایی کمیسیون به صحن ارائه خواهد شد و موافق و مخالف درباره آن نظر خواهند داد و باید به تصویب مجلس برسد و کاملاً مانند یک طرح عادی این امکان وجود دارد. فقط مزیت مسیر اصل ۸۵ این است که بخش عمده راه طی شده و وقت مجلس و جلسه علنی کمتر گرفته خواهد شد، زیرا یک مجموعه تخصصی طرح را چکش کاری کرده‌اند و نمایندگان با اطمینان بیشتر و طیب خاطر درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

می‌دانید که طبق قانون اساسی، نمایندگی از جمله وظایفی است که امکان تفویض به غیر را ندارد و کمیسیون نمی‌تواند به‌جای صحن تصمیم بگیرد.

در همین چند ماه گذشته مشاهده کردید موضوع قیر چقدر از وقت مجلس را گرفت، در حالی که ما با مسائل اقتصادی و معیشتی، بحران‌های جدی مثل آب و خشکسالی و تحریم روبه رو هستیم.

خوب اگر مجلس هفته‌ها به موضوع فضای مجازی بپرازد، مردم نمی‌گویند ما با مشکل مرغ و تخم مرغ نایاب و گران، با موضوع کمبود برق، مشکلات معیشتی و تورم و ده‌ها گرفتاری دیگر دست و پنجه نرم می‌کنیم، شما در مجلس درگیر چه موضوعات دیگری هستید؟ از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند، مسئله فضای مجازی باید در کوتاه مدت حل بشود  و مسیر کوتاه یکی از راه هایش اصل ۸۵ است.

   حسن محمدیاری: خیر! این‌گونه نیست که در شرایط اصل ۸۵ طرح به صحن بیاید و امکان اعمال تغییر در آن برای نمایندگان وجود داشته باشد. آنچه در کمیسیون تصویب شود، در صحن به رأی گذاشته خواهد شد و بدون امکان تغییر به شورای نگهبان ارسال می‌شود و تنها مسئله این است که قانون مصوب به این شکل به صورت  آزمایشی اجرا خواهد شد و مجلس در پایان دوره آزمایشی امکان اعمال تغییر در آن را خواهد داشت که البته تا آن زمان خیلی شرایط و بسترها متفاوت خواهد بود و هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

 آیا در تدوین این طرح از نظر دستگاه‌های دیگر هم استفاده شده است؟

  حسن محمدیاری: قاعدتاً اگر نظر همه دستگاه‌ها گرفته  و در طرح اعمال می‌شد امروز حداقل دولت با این طرح موافق بود و تا این حد ابهام و نگرانی و مخالفت با آن در افکار عمومی وجود نداشت. طراحان باید در این باره پاسخ بدهند.

  غلامرضا منتظری: باید یادآوری کنم که بیش از هشت ماه روی این پیش‌نویس کار علمی صورت گرفته است. مرکز پژوهش‌ها روی آن کار کرده، کمیسیون کار کرده، نظر شورای‌عالی فضای مجازی که بالاترین مرجع تصمیم گیری در این حوزه است را دریافت و یک کار جامع را ساماندهی کرده‌ایم.

در مقطع معینی هم نظر دولت را استعلام کرده‌ایم هم نظر نیروهای مسلح و هم قوه قضائیه را گرفتیم. در واقع همه مراجعی که در این موضوع مسئول و مرتبط بوده‌اند در تولد این پیش‌نویس نقش دارند.

با این حال چون کار در کمیسیون فرهنگی پخت و پز شده، ما گفتیم برای جامعیت بیشتر پیش نویس در یک کمیسیون مشترک به بحث گذاشته شود تا از همه ابعاد نظرها ارائه شوند و نظرات کمیسیون امنیت ملی، آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ...  هم لحاظ شود.

این طرح در صورت تصویب و اجرا ممکن است در پایان سه یا پنج سال نیاز به بازبینی، تکمیل یا اصلاح داشته باشد یا بخش‌های بعدی قانون به آن ضمیمه شوند؛ بنابراین برای اطمینان بیشتر و شناخت نقاط قوت و ضعف آن بهتر دیدیم که به صورت آزمایشی اجرا شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نمایندگان مجلس غلامرضا منتظری کمیسیون فرهنگی پیش نویس افکار عمومی تصمیم گیری فضای مجازی خواهد شد درباره آن رسانه ای رسانه ها یک طرح اصل ۸۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۵۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بندوباری در جامعه می‌کنند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حمید علینقیان پور اظهار کرد: طرح نور با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند در سه حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از بیست‌وپنجم فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح رسانه‌های معاند و ضدانقلاب و برخی از رسانه‌ها، افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند، اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود که لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور بر اساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده است، اظهار داشت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کند و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

سردار علینقیان پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی حجابی و بی‌بندوباری در جامعه می‌کنند در دستور کار قرار گرفته است و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد.

وی اضافه کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است، اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی عصر (عج)، نایب بر حقش حضرت آیت الله امام خامنه‌ای، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

کد خبر 747589

دیگر خبرها

  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی