Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  از مدت ها قبل زنگ خطر ایجاد فرونشست در استان فارس نواخته شد و هر روز موضوعات مختلفی از جمله، رکورد زنی فارس در فرونشست زمین در سراسر کره زمین مطرح می‌شد.

هر روز وضعیت فرونشست در این استان وخیم‌تر از گذشته می‌شود و استان فارس در معضلات  مربوط به این پدیده رکورد می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مدت‌ها قبل نیز مطرح شدن ایجاد چند فروچاله در دریاچه ارژن نیز نگرانی‌های کارشناسان را به همراه داشت به گونه‌ای که  استان فارس در این موضوع رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد به گونه‌ای که کارشناسان زمین شناسی بر این باورند که نمونه فرونشست یا فروچاله دریاچه ارژن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و تنها فروچاله ای بوده که هیچ ربطی به برداشت آب‌های زیرزمینی و خشکسالی ندارد و دلیل آن گسل است.

بر اساس اعلام کارشناسان اولین  فرونشست زمین در جنوب کشور و استان فارس در دریاچه ارژن حدود ۱۵ سال قبل بوجود آمد که طی چند سال گذشته چندین فروچاله یا حفره در این دریاچه ایجاد و منجر به بلعیدن آب دریاچه شد.

بر اساس اعلام زمین شناسی استان فارس این دریاچه بر روی گسل فعال راستگرد قرار دارد که این موضوع نیز در تشدید فروچاله ها تاثیرگذار بوده است.

گسل‌ها باعث فروچاله هستند

طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) با اظهار نگرانی از افزایش فرونشست زمین در استان فارس و ایجاد فروچاله ها گفت:  وضعیت پدیده فرونشست در استان به ویژه دشت مرودشت بسیار نگران کننده است.

او بیان کرد:  فروچاله دریاچه ارژن یک نمونه نادر  بوده که در هیچ کجای دنیا نمونه آن وجود ندارد زیرا این فروچاله ها هیچ ربطی به سطح آب‌های زیرزمینی ندارد و ناشی از ایجاد گسل است.

یوسفی تصریح کرد: بر اساس مطالعات دریاچه ارژن روی گسل فعال قرار دارد و همین امر باعث ایجاد فروچاله شده و باید به این موضوع هم توجه کرد که رسوبات این منطقه مارونی بوده و این امر در ایجاد فروچاله ها بی تاثیر نبوده است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) ادامه داد: دیواره‌های گسلی آهکی هستند، یکی از علائم وجود آئینه گسل فعال بوده که دریاچه ارژن نیز از این امر مستثنی نیست و این فروچاله ها نشان‌دهنده این است که گسل در این منطقه فعالیت دارد  و  این موضوع باعث ایجاد پدیده غار در سازندهای آهکی می‌شود.‌

فروچاله ها دلیل فرار آب هستند

یوسفی با اشاره به اینکه دریاچه بر روی گسل فعال راستگرد قرار دارد، افزود: این فروچاله ها منجر به بلعیدن آب دریاچه شده و در دراز مدت می‌تواند تأثیرات زیادی داشته باشد.

او با بیان اینکه بر اساس نقشه‌های زمین شناسی این گسل به تصویر کشیده شده، ادامه داد: مدام وضعیت فعال یا غیر فعال بودن این گسل‌ها رصد می شودتا اگر تغییری در آن ایجاد شد مشخص شود.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) افزود: در حال حاضر این فرونشست مشکلی برای دریاچه ارژن به وجود نیاورده است اما باید منتظر ماند و دید در زمان ترسالی به دلیل اینکه رسوبات خشک است شکستگی ایجاد می‌کند یا و عمق فروچاله ها افزایش می‌یابد یا نه؟

عزت الله رئیسی پژوهشکر، زمین شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز نیز در رابطه با وضعیت دریاچه ارژن اضافه کرد: در حال حاضر تمامی دشت‌ها استان با مشکل فرونشست روبه رو است و وضعیت برخی از دشت‌ها نگران کننده است.

فروچاله ها دلیل فرار آب هستند

او با تاکید بر اینکه مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این فرونشست‌ها ناشی از استفاهده بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی است، اظهار کرد: فروچاله های دشت ارژن مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه سالیان زیادی از ایجاد آن ها می‌گذرد و زمانی که دریاچه خشک می‌شود این فروچاله ها نمایان می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: در زمان ترسالی و پرآب شدن این فروچاله ها از بین می‌روند و باید به این نکته توجه داشت که برخی دلیل فرار آب در دریاچه را همین فروچاله ها می‌دانند.

پژوهشکر، زمین شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با تایید برخی موضوعات مربوط به وجود گسل در این محدوده گفت: در سمت این دشت گسل وجود دارد و اطراف آن چشمه است به همین دلیل آب از طرف دیگر بیرون می‌رود و باید به این نکته توجه داشت که گسل‌های موجود در این منطقه از میلیون‌ها سال قبل وجود داشته‌اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زمین شناسی فروچاله ها فروچاله ها دریاچه ارژن استان فارس زمین شناسی جنوب کشور گسل فعال بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران + عکس

تصویری از فرونشست زیرگذر میدان امام حسین (ع) واقع در هسته مرکزی شهر یزد بعلت بارش شدید باران در فضای مجازی وایرال شده است.

منبع: همشهری آنلاین

tags # یزد سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)
  • امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان» پس از بارش فراوان باران
  • نیمی از چین در حال غرق شدن است
  • تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران + عکس
  • تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران
  • (تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد
  • عکس/ فرونشست زمین بر اثر بارش باران در یزد