Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل  خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از بازگشایی مسیر راهبردی  «مصراته-سرت» که شرق و غرب لیبی را  به هم متصل می‌کند، استقبال می کند.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ما از افتتاح رسمی جاده ساحلی مصراته-سرت جاده‌ای که مدتهاست بسته شده است، استقبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

ترکیه همچنین از تلاش‌های شورای ریاست جمهوری، دولت وحدت ملی «عبدالحمید دبیبه»  نخست وزیر، نمایندگی سازمان ملل در لیبی و کمیسیون نظامی مشترک 5+5 که منجر به بازگشایی مجدد این مسیر شد، قدردانی کرد. ترکیه ابراز امیدواری کرد که این اقدام زندگی روزمره لیبیایی‌ها را تسهیل کرده و به تضمین ثبات، صلح و رفاه پایدار کمک کند.

در این بیانیه آمده است: «ما آرزو می‌کنیم که این تحولات تأثیرات مثبتی بر وحدت نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح تحت پوشش یک اقتدارغیرنظامی مشروع در کشور داشته باشد. ترکیه به حمایت از مردم لیبی و دولت وحدت ملی ادامه می‌دهد تا آتش بس پایدار بماند، مقدمات انتخابات آینده ادامه یابد و روند سیاسی پیش برود.»

لیبی روز جمعه پس از رفع انسداد بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» بزرگراه ساحلی را به طور کامل بازگشایی کرد. حفتر، رئیس ارتش موسوم به ارتش ملی لیبی مستقر در شرق لیبی  نیز از این اقدام استقبال کرد .با این حال، اوهشدار داد که صلح امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه همه نیروهای خارجی و مزدوران سرزمین‌های لیبی را بدون قید و شرط ترک کنند.

«یان کوبیش» فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی نیز  در بیانیه ای از بازگشایی این جاده به عنوان گامی دیگر در تقویت صلح ، امنیت و ثبات در این کشور و اتحاد نهادهای آن یاد کرد.

کوبیش تأکید کرد که گام مهم بعدی برای لیبی این است که جنگجویان خارجی از لیبی خارج شوند. سازمان ملل متحد در ماه دسامبر برآورد کرد که حداقل 20000 جنگجوی و مزدوران خارجی در لیبی از جمله ، سودانی‌ها و چادی‌ها  و ترکیه‌‌ایی‌ها وجود دارند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» رهبر سابق خود در سال 2011 از هرج و مرج درگیر شده است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه لیبی سازمان ملل وزارت خارجه مصراته سرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

دفتر نخست‌وزیر جامائیکا اعلام کرد که کشور فلسطین را رسما به رسمیت می‌شناسد.

همچنین کامینا جانسون اسمیت، وزیر امور خارجه جامائیکا، تصمیم دولت جامائیکا برای به رسمیت شناختن رسمی فلسطین را به‌عنوان یک کشور تایید کرد.

با این اقدام، جامائیکا به ۱۴۰ کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد می‌پیوندد که از راه‌حل ۲دولتی برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین حمایت می‌کنند. جانسون اسمیت بر تعهد جامائیکا به رعایت اصول منشور ملل متحد، ترویج احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت تاکید کرد.

این تصمیم در بحبوحه نگرانی‌های طولانی مدت در مورد بحران غزه گرفته شده است و جامائیکا از آتش‌بس فوری و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کند. دولت بر حمایت خود از گفتگو‌های دیپلماتیک به عنوان کلید حل مناقشه و تضمین امنیت و حاکمیت همه طرف‌های درگیر تاکید می‌کند.

وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم با تعهد قوی جامائیکا به اصول منشور سازمان ملل متحد است که به دنبال ایجاد احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز بین طرف‌ها و همچنین به رسمیت شناختن حق مردم برای تعیین سرنوشت است.

براساس گزارش روسیا الیوم، پس از قطعنامه‌ای که مجمع عمومی با اکثریت قاطع در ۲۹ نوامبر تصویب کرد، فلسطین به عنوان دولت غیرعضو ناظر در سازمان ملل پذیرفته شد. فلسطین در سال ۲۰۱۱ درخواست عضویت کامل کرد، اما درخواستش در آن زمان از حمایت لازم برای انتقال به مرحله رأی‌گیری در شورای امنیت برخوردار نشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران
  • سازمان همکاری اسلامی ادامه همکاری کشورها با آنروا را خواستار شد
  • ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • آلمان حمایت از آنروا را از سرگرفت
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند
  • تظاهرات مردم ترکیه علیه جنایات‌ صهیونیست‌ها
  • سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد