Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه آنچه در افغانستان به شکل جنگ اتفاق می‌افتد تاثیرش را بر مذاکرات دوحه خواهد گذاشت؛ گفت: بنابراین درگیری‌ها در این حد کماکان ادامه پیدا خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد خروجی کار، ورود طالبان به عنوان یکی از نیرو‌های سیاسی و نظامی در ساختار قدرت در افغانستان باشد و نه چیزی بیش از این.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تغییرات در عرصه سیاسی نظامی افغانستان، اظهار داشت: در روزهای اخیر پیشروی‌های طالبان مقداری کند شده است و علت آن می‌تواند چند عامل باشد؛ به نظر می‌رسد قرار نیست طالبان در کل افغانستان مسلط شود. همه کشور‌های ذی‌نفوذ در افغانستان و همه جریان‌های سیاسی و قومی در افغانستان، طالبان را بخشی از قدرت قبول دارند، ولی به عنوان کل قدرت؛ آن را قبول نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره بیان کرد: این موضوع برای طالبان روشن است؛ لذا طالبان باید تا آنجایی اقدامات نظامی خود را انجام دهد که سهمی از قدرت را برای خودش کند. در غیر این صورت اگر از حدی فراتر برود که این تصور به وجود بیاید می‌خواهد کل افغانستان را تصرف کند و حاکمیت امارت اسلامی افغانستان را ایجاد کند، با مقاومت‌های شدیدی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بر اساس یک سناریو از قبل طراحی شده این امکان به طالبان داده شود که بتواند بخش‌هایی از خاک افغانستان را تصرف کند تا قدرت چانه‌زنی خودش را در مقابل دولت افزایش داده و بتواند به عنوان بخشی از نیرو‌های سیاسی و نظامی در ساختار قدرت در افغانستان سهیم شود.

شفیعی با بیان اینکه گفته می‌شود پیشروی‌های طالبان غیرمترقبه بوده و خارج از محاسبات دولت بود، اضافه کرد: دولت توانسته است تدابیر لازم را اندیشیده و اکنون۳۰۰ هزار نیروی نظامی و ۶۰ هزار نیروی نظامی مخصوص در افغانستان وجود دارد که دولت آن‌ها را فعال کرده از و توانسته است جلوی پیشروی طالبان را بگیرند.

شفیعی ادامه داد: به علاوه اینکه نیرو‌های بسیج مردمی هم فعال شدند و در شهر‌های مختلف به صورت جنبش‌های خودجوش به حرکت در آمدند و دولت بر روی آن‌ها هم سرمایه گذاری کرده است. این نیز عامل بازدارنده دیگری به شمار می‌رود که پیشروی طالبان را محدود کرده است.

 وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مذاکرات در دوحه، برایند این پیشرفت‌ها و عقب‌گرد‌ها باشد، اضافه کرد: شاید هر یک از طرفین هم دولت و هم طالبان برای افزایش قدرت چانه‌زنی خودشان، به حملات خود بیفزایند. یعنی طالبان سعی کند سرزمین‌های بیشتری را تصرف کند و دولت هم مانع از این کار شود.


کارشناس مسائل شبه قاره گفت: در واقع آنچه در افغانستان به شکل جنگ اتفاق می‌افتد تاثیرش را بر مذاکرات دوحه خواهد گذاشت؛ بنابراین درگیری‌ها در این حد کماکان ادامه پیدا خواهد کرد. اما در کل به نظر می‌رسد خروجی کار، ورود طالبان به عنوان یکی از نیرو‌های سیاسی و نظامی در ساختار قدرت در افغانستان باشد و نه چیزی بیش از این.

شفیعی در پایان با تاکید بر اینکه در واقع سلطه طالبان در افغانستان برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: اما طالبان می‌تواند به عنوان یک گروه در قدرت سهیم باشند.

 

بیشتر بخوانید: دست‌وپا زدن آمریکای در حال افول در مقابل خیز نظم جدید شرقی/ افغانستان؛ صحنه رویارویی مجدد قدرت‌های بزرگ

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران افغانستان طالبان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران افغانستان طالبان نظر می رسد عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۲۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان

ریاست عمومی پاسپورت طالبان در بغلان اعلام کرد مدیریت پاسپورت ولایت بغلان در یک سال گذشته، ۲۱ هزار جلد پاسپورت توزیع کرده ‌است.

این ریاست می‌افزاید، با توزیع این شمار پاسپورت ۱۳۲ میلیون افغانی عواید به‌دست آمده است.

گفتنی است چند روز قبل نیز ریاست پاسپورت‌‌ طالبان از توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات، ۲۶ هزار و ۳۹۱ جلد پاسپورت در پکتیا و بیش از ۱۹ هزار جلد پاسپورت در ولایت نیمروز خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی