Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@16:12:38 GMT

علت اصلی نابسامانی بازارمرغ چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۲۷۴۲

اسداله نژاد گفت: مشکلات بازار مرغ مربوط به سیستم توزیع است و گرانی این کالا ارتباطی به بخش تولید و مرغداران ندارد. ناطقان: حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه گرانی مرغ در بازار ارتباطی به مرغداران ندارد، اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که در خرداد ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با این وجود کمبودی در سطح عرضه نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه عرضه روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تن مرغ در سطح کشور نیاز بازار را پوشش می دهد، افزود: آمارها نیاز به راست آزمایی دارد چرا که در صورت صحت آمار، انحرافاتی در بازار رخ می دهد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه التهابات بازار مرغ ارتباطی به تولید ندارد، بیان کرد: مشکلات بازار مرغ مربوط به توزیع است، حال عرضه با نرخ ۴۰ هزار تومان ارتباطی به مرغداران ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه مرغدار مسئول قیمت و توزیع نیست، گفت: مرغداران مسئول تولید و عرضه تا کشتارگاه هستند، حال اینکه بعد از کشتار چه اتفاقی در بازار رخ می دهد، ارتباطی به مرغدار ندارد.

وی ادامه داد: اکثر واحدهای تولیدی با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مرغ تولیدی را توزیع می کنند و تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان بنابر توافق با کشتارگاه ها ۵۰۰ تا یک هزار تومان بالاتر عرضه می کنند که با این وجود مرغ تولیدی نباید بالاتر از نرخ مصوب، حداکثر ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در بازار بدست مصرف کننده برسد.

اسداله نژاد عرضه با نرخ های بالاتر را ناشی از مشکلات سیستم توزیع و نظارت دانست و گفت: با توجه به سودجویی دلالان بعد از کشتارگاه، دستگاه های مسئول باید نظارت بیشتری داشته باشند چرا که عرضه با قیمت های بالاتر را قبول نداریم.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: با وجود گذشت بیش از ۱۵ روز از جوجه ریزی واحدهای مرغداری، هنوز سهمیه ای برای آنها درنظر گرفته نشده است که با این وجود حدود ۱.۵ دوره تولید را بدون دریافت نهاده انجام دادند، این درحالی است که مرغداران مرغ تولیدی را به مراکزی که جهاد معرفی کرده، تحویل دادند که با استمرار این روند مرغداران توان مالی لازم را ندارند.

این مقام‌ مسئول از افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ جوجه یکروزه خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان رسیده، درحالیکه قیمت مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم‌ افزایش هزینه های تولید، اصلاح قیمت صورت نگرفته است که با این وجود مرغداران کماکان با نرخ ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می کنند که امیدواریم سیاست گذاری دولت بعد به گونه ای باشد که سودجویی در بحث مرغ به حداقل برسد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه عمده مشکلات فعلی در حوزه مرغ، مدیریتی است، بیان کرد: رفع معضلات در دولت آینده به دلیل فراهم بودن زیرساخت ها وجود دارد و مشکلات فعلی عمدتا مدیریتی است تا ساختاری. از این رو با تغییر مدیران، اصلاح رویکرد ها و رفع نواقص به راحتی قابل حل خواهد بود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره تاثیر تنش های گرمایی بر تولید مرغ بیان کرد: هم اکنون با خنک شدن هوا، تنش های گرمایی در استان ها کاهش یافته است، اما به طور معمول تلفات ناشی از تنش های گرمایی ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

وی در پایان تصریح کرد: بنابر آمار در تیرماه ۱۱۹ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که درصورت صحت آمار نیاز بازار به راحتی تامین می شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: نابسامانی ، بازار مرغ ، مشکلات بازار مرغ

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نابسامانی بازار مرغ مشکلات بازار مرغ اسداله نژاد هزار تومان بازار مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟

نادر بذرافشان رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فروش برخی طلاجات با عیار پایین‌تر از میزان اعلام شده به مشتری گفت: ممکن است تخلف عیار در برخی از معاملات انجام شود. اتحادیه نیز برای کشف این نوع تخلف مراجعاتی دارد و بازرسی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تخلفات این چنینی را بیشتر در فروشگاه‌هایی شاهد هستیم که فاقد پروانه صنفی و مجوز کسب هستند و یا از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. همچنین عمده محصولاتی که مشکل عدم تطابق عیار دارند در محصولات دست دوم است.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت: در رابطه با این تخلف بازرسی‌های میدانی اتحادیه از سطح شهر تهران همواره در جریان بوده است و سابق بر این نیز با این تخلف برخورد داشته ایم، اما این موضوع بسیار موردی و کم بوده است. بیشتر مورد عیار در طلا‌های دست دوم وجود داشته است که کد‌های استاندارد را نداشته اند.

وی تاکید کرد: واحد‌های صنفی مجوز دار تحت پوشش این اتحادیه طلا را با فاکتور رسمی و تحت قوانین می‌فروشند و این نوع تخلفات در این واحد‌ها بسیار بعید است. به همین جهت لازم است که مردم نسبت به حصول اطمینان از رسمی بودن مجوز واحد فروشگاهی و همچنین عدم خرید طلا از فضای مجازی اهتمام داشته باشند.

بذرافشان در ادامه اظهار کرد: خریداران محترم با توجه به ارزش بالای معاملات طلا و جواهر باید از هویت فروشنده مطمئن شده و با توجه به تخصصی بودن بازار طلا و جواهر از خرید در فضای مجازی خودداری کنند چرا که گاهی اوقات خریداران با مشکلاتی مانند غیربانکی بودن سکه‌های خریداری شده و همچنین عدم تطابق وزن و عیار مواجه شده اند.

وی ادامه داد: سکه‌هایی که به این نوع مشکلات می‌خورند، هولوگرام اتحادیه را ندارند و از همین نشانه به راحتی می‌شود آنها را شناسایی کرد. مردم باید هوشیار باشند و از هر فضایی اقدام به خرید نکنند تا دچار آسیب‌های مالی هنگفت نشوند.

مجازات تخلف برای واحد‌های صنفی

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت: مطابق چهارچوب‌ها با طی پروسه‌های قانونی از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف با تخلفات برخورد خواهد شد. تخلفات در کمیسیون تخلفات عیار و رسیدگی به شکایات بررسی و موارد سهوی موجب اخذ تعهد و همچنین تخلفات واحد‌های تولیدی موجب برخورد خواهد شد. همچنین اگر تخلف همراه با عمد و تکرار و تعدی به حقوق مردم باشد، متخلفان ضمن برخورد به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

قیمت‌ها به ثبات رسیده است

بذرافشان گفت: قیمت طلا در بازار در برهه زمانی به شدت افزایش یافت و پس از آن حدود ۵۰ دلار کاهش یافت. هم اکنون کارشناسان بر افزایش قیمت جهانی طلا نظر دارند. در بازار داخلی و مسائل مربوط به کنترل ارز توسط بانک مرکزی نیز باید دید که برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز ادامه دارد یاخیر.

وی ادامه داد: بخش دیگری از قیمت طلا نیز به عرضه و تقاضا بر می‌گردد که در حال حاضر تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. در حال حاضر تقاضا‌ها در بازار با توجه به رفع شرایط خاص در منطقه و کاهش تنش‌های سیاسی فروکش کرده و قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده اند.

بذر افشان تاکید کرد: با توجه به ایجاد ثبات در بازار فعلا انتظار کاهش شدید قیمت نمی‌رود و مردم می‌توانند نسبت به خرید خود اقدام کنند.

وی در پایان گفت: شایان ذکر است که واحد‌های تولیدی ما با توجه به اجاره‌ای بودن واحد‌ها و رکود حاکم بر بازار به شدت دچار آسیب شده اند و امیدواریم که این شرایط بهبود یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی