Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@04:42:46 GMT

عراق برای تامین برق خود به سراغ کشورهای عربی رفت

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۳۶۴۳

وزارت برق عراق در ادامه تلاش برای حل معضل برق این کشور به دنبال وارد کردن یکهزار و ۴۶۰ مگاوات برق از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اردن است.

به گزارش ایرنا، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق روز یکشنبه با بیان این مطلب افزود، بخشی از اجرای این طرح به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» برای احداث نیروگاه در غرب استان الانبار واگذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به خبرگزاری رسمی عراق «اینا» گفت که مرحله اول این طرح، اتصال شبکه برق عراق به شبکه کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس است که طی آن ۵۰۰ مگاوات برق به نیروگاه «الزور» در بندر فاو (استان بصره) در جنوب عراق منتقل خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به اینکه عراق ۸۶ درصد از تعهدات خود را در قبال شورای همکاری خلیج فارس انجام داده قرار است یک هیات از این شورا با هدف بررسی ساز و کار اتصال شبکه برق به نیروگاه الزور وارد عراق شود.

موسی افزود، این طرح، شامل دو مرحله دیگر است که مبتنی بر تبادلات انرژی است اما فقط به تبادل انرژی محدود نمی شود.

سخنگوی وزارت برق عراق درباره اتصال شبکه برق به اردن گفت: مرحله اول این طرح شامل احداث خط انتقال «ریشه» (اردن) به «القائم» (غرب استان الانبار) به ظرفیت ۴۰۰ کیلوولت و ایجاد ایستگاه انتقال انرژی ۴۰۰ کیلوولتی است.

به گفته وی، با اتمام این طرح ها، امکان انتقال ۱۵۰ مگاوات برق به استان های غربی عراق فراهم خواهد شد و در نهایت ظرفیت نهایی طرح، رساندن آن به ۹۶۰ مگاوات است.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود، اجرای این طرح به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» واگذار شده تا طی ۲۶ ماه مرحله اول طرح را به اتمام برساند.

وی اضافه کرد که در زمان حاضر، اردنی ها در حال تعیین خطوط انتقال و نقاط اتصال و سپس تجهیز مناطق غربی عراق به برق هستند.

انتظار می‌رود در صورت پایبندی این کشورهای عربی به تعهدات خود، عراق در تابستان سال آینده بتواند یک هزار و ۴۶۰ مگاوات از جنوب و غرب کشور وارد کند.

در حالی عراق با کمک جنرال الکتریک آمریکا در جنوب و غرب در حال اتصال شبکه های برق خود به کشورهای عربی است که در مقابل، گروه تروریستی داعش امروز بار دیگر به خطوط انتقال برق جمهوری اسلامی ایران به عراق در شرق این کشور حمله کرد.

وزارت برق عراق اعلام کرد که تروریست ها چهار دکل خط انتقال برق «مرصاد» به «دیاله (شرق عراق)» را تخریب کردند.

گروه تروریستی داعش در روز گذشته (شنبه) در دیاله و استان همجوار آن «صلاح الدین» دست به پنج عملیات تروریستی زد که در مجموع ۱۴ کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته تنها صادرکننده برق به عراق بوده و در عین حال گاز مورد نیاز نیروگاه های گازی تولید برق این کشور را نیز تامین کرده است.

آمریکا در طول همین مدت همواره دولت عراق را تحت فشار گذاشته که در تامین برق و گاز مورد نیاز نیروگاه های خود بر جمهوری اسلامی ایران متکی نباشد و از این رو کشورهای عربی را وادار کرده تا به شبکه عراق متصل شده و برق مورد نیاز این کشور را تامین کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزارت برق عراق کشورهای عربی اتصال شبکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: شرکت گاز استان کردستان ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرده است.

احمد فعله گری امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران استان، صنایع را از مهمترین رکن های هر جامعه برای افزایش تولید عنوان کرد و افزود: شرکت گاز استان کردستان ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرده است.

وی رونق صنعت را نشانه توسعه هر استان عنوان کرد و افزود: اهمیت اصلی و واقعی گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت بعنوان ماده اولیه و یا منبع انرژی ظاهر می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: نیاز روزافزون به گاز برای تأمین انرژی و سوخت و همین‌طور ارز حاصل از فروش و صادرات برای سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع مادر و زیربنایی در کشور، اندیشه تمرکز بخشیدن فعالیت‌های مرتبط با صنعت گاز را تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۸۹۲ واحد صنعتی استان مشمول قانون مصوبه شورای اقتصاد شدند، بیان کرد: این تعداد واحد در مجموع سالانه مصرف کننده ۵۶ میلیون لیتر فرآورده های نفتی بودند که با برنامه ریزی مدون، تمام صنایع پر مصرف تا پایان سال جاری به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل می شوند.

فعله گری به تعداد صنایع گازدار شده مصوبه شورای اقتصاد تا پایان فروردین ماه اشاره و بیان کرد: تاکنون ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد گازدار شده اند که با تحت پوشش قرار گرفتن این تعداد صنایع سالانه در مصرف ۵۲ میلیون لیتر سوخت های مایع صرفه جویی می شود.

وی  یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰ واحد صنعتی به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شد که برای گازرسانی به این تعداد واحد صنعتی و تولیدی ۳۸ کیلومتر شبکه گذاری انجام گرفته است.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر با گازرسانی به ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی که با حجم شبکه گذاری ۶۳۰ کیلومتر انجام گرفته و با گازرسانی به این واحدهای تولیدی و صنعتی ۹۳ درصد حجم جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت های مایع محقق شده که در سال جاری با گازرسانی به اهداف پیش بینی شده این حجم جایگزینی به ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش بهره مندی واحدهای صنعتی از انرژی مطمئن و در دسترس را موجب افزایش تولید و اشتغال زایی پایدار عنوان کرد و گفت‌: با پروژه‌هایی که در بخش گازرسانی به واحدهای صنعتی فعال است تا پایان سال جاری تعداد دیگری از واحدهای صنعتی به چرخه مصرف کنندگان گاز طبیعی می‌پیوندند.

فعله گری افزود: در سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی برای گازرسانی به ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی صورت گرفته که تا پایان فروردین ماه تعداد ۳ واحد صنعتی به صف مصرف کنندگان گاز طبیعی افزوده شده اند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پاپان افزود: ناگفته نماند که منابع عظیم گاز ایران می‌تواند در تحقق اقتصاد ملی و یا اصلاح اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. کارکرد و نوع فعالیت تمام مولفه‌های اقتصادی در حمایت از تولید داخلی نقش اساسی دارد، اما در این میان جایگاه صنایع و فعالیت‌های صنعتی، نقشی حساس را به خود اختصاص داده است و امروزه در اکثر کشورهای جهان صنعت و تولیدات صنعتی، نقش مهمی در تولید ملی و رشد اقتصادی جامعه دارد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان