Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@09:49:38 GMT

کووید-۱۹ ممکن است ضریب هوش را کاهش دهد

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۴۲۴۹

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این یافته‌ها با گزارش‌ها درباره به اصطلاح «مه‌آلودگی مغزی» (عدم تمرکز) در میان افرادی که دچار علائم درازمدت پس از مبتلا شدن به کووید-۱۹ هستند، تطبیق می‌کند.

این پژوهشگران داده‌هایی به دست آمده از ۸۱۳۳۷ نفر را که در سال ۲۰۲۰ «آزمون هوش انگلیس» را داده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان این افراد حدود ۱۳۰۰۰ نفر ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرده بودندو ۲۵۷ نفر از این افراد این آزمون را هم پیش و پس از عفونت انجام داده بودند.

به گفته پژوهشگران افرادی که قبلا دچار کرونا شده بودند، در انجام بخش‌هایی از آزمون که مربوط به استدلال، حل مسئله و طراحی فضایی بود، دچار مشکل شده بودند. این پژوهشگران این افراد را از لحاظ سن، تحصیلات و خلق‌وخوی کلی تطبیق داده بودند.

این پژوهگران نوشتند: «این نتایج با گزارش‌های دیگر درباره در افراد دچار «کووید-۱۹ طول‌کشنده» (long COVID) که در آنها به اصطلاح مه‌آلودگی مغزی، اشکال در تمرکز و اشکال دریافتن کلمات درست شایع است، مطابقت دارد.  دوره بهبودی از کووید-۱۹ ممکن است با مشکلاتی به خصوص در کارکردهای عالی‌تر یا اجرایی شناختی همراه باشد.»

بر اساس یافته‌های این پژوهشگران ظاهرا فراخنای حافظه کاری و پردازش عاطفی در این بیماران تحت تاثیر قرار نگرفته بود.

ظاهرا مشکلات شناختی در این بیماران با شدت بیماری در آنها ارتباط داشت. به گفته این پژوهشگران افرادی که در طول دوره بیماری به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده بودند، بیشترین کاهش در ضریب هوش را پیدا کردند. ضریب هوش این افراد به طور میانگین ۷ نمره کاهش یافته بود.

این بررسی درک بیشتری از یک جنبه از مشکلات پساکرونایی –علائم طول‌کشنده آزارنده‌ای که افراد پس از رفع عفونت کروناویروس تا ماه‌ها همچنان درگیر آن باقی مانند- فراهم می‌کند، این علائم از جمله شامل تنگی نفس، سردرد، درد عضلات و مفاصل، سرگیجه و اشکال در تمرکز و تفکر (مه‌آلودگی مغزی) است.

کد خبر 618195 برچسب‌ها كروناويروس هوش ضریب هوشی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس هوش ضریب هوشی کووید ۱۹ ضریب هوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۴۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور  

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هرچند وقت یک‌بار گزارشی از ضریب نفوذ اینترنت ثابت، سیار و تلفن همراه در کشور منتشر می‌کند و در گزارشی که به تازگی توسط این سازمان منتشر شده، به بررسی وضعیت اینترنت ثابت و سیار وضعیت شبکه ارتباطی کشور پرداخته شده است.  

براساس این گزارش نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از ۱۳/۰۸ درصد در پاییز سال ۱۴۰۱ به ۱۲/۹ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین ضریب نفوذ پهن باند سیار با رشد قابل توجهی روبه رو بوده است. درواقع ضریب نفوذ  پهن باند سیار در پاییز دوسال گذشته (۱۴۰۱) از ۱۲۰/۸۷  به ۱۲۷/۷۷ پاییز در سال گذشته رسیده است که حکایت از رشد ۵/۷۱  درصدی در این حوزه دارد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش به وضعیت شکایت ثبت شده در حوزه ثابت و سیار در سامانه ۱۹۵ هم اشاره شده است که ۷۵ درصد شکایت ها متعلق به حوزه ثابت بوده و ۲۵ درصد شکایت‌ها به حوزه سیار تعلق دارد.

از سوی دیگر در این گزارش به تعداد سایت‌های ۵G اپراتورهای ارتباطی تا پایان پاییز سال گذشته هم پرداخته شده که بر اساس آن تاکنون ۸۰۷ سایت نسل پنجم که متعلق به اپراتور دوم تلفن همراه است در کشور ایجاد شده است.

دیگر خبرها

  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور  
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟