Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:46:45 GMT

فرشی که هنر ایران را به المپیک شناساند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۴۳۱۳

فرشی که هنر ایران را به المپیک شناساند

طراح تابلوفرش المپیک در پاسخ به اینکه در روند طراحی این اثر از چه المان‌هایی استفاده شده و هر کدام از این المان‌ها چه مفهومی را نمایندگی می کنند؟ توضیح داد: در این تابلوفرش از تمام لوگوهای ورزشی المپیک استفاده و آرم المپیک بین المللی نیز در وسط حک شده است. همچنین از لوگوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در قسمت بالای کار و از پرچم‌های دو کشور ایران و ژاپن و برج توکیو و کبوتران صلح و دوستی استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته ـ پنجم مرداد ـ از تابلوفرش دستباف المپیک در توکیو رونمایی شد؛ در همین راستا با طراح این اثر ـ حسین کاظمی حامد ـ گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

کاظمی که متخصص و طراح فرش‌های جام جهانی، تابلوفرش‌های آسیا کاپ و المپیک است، درباره ایده طراحی تابلوفرش المپیک توکیو به ایسنا چنین توضیح داد: زمانی که برای اولین بار پروژه تابلوفرش‌های ورزشی را از سال ۱۹۹۸ در فرانسه شروع کردم، پیش از آن هیچکس فرش را به ورزش ارتباط نداده بود. درواقع این فکر، ابتکار و خلاقیت خودم بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۲ جام جهانی فوتبال که مسابقات در کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، با یک شرکت ژاپنی با همراهی آقای عادل غیبی همکاری کردم و ایشان تمام هزینه‌های این فرش‌ها را تاکنون و همچنین برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو تقبل کردند.

او در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه می‌توان با استفاده از فرصت‌های جهانی مانند المپیک، هنر ایران را به دنیا معرفی کرد؟ می‌گوید: تخصص کاری من در حوزه صنایع دستی ایران است و در این زمینه، بیشتر جهان فرش دستباف ایران را به خوبی می‌شناسد. در دیگر شاخه‌های هنری فعالیت آنچنانی نداشته‌ام و نمی‌توانم نظر خاصی در این زمینه بدهم. اما به طور کلی باید بگویم سوای اینکه فرش بافی ایران در دنیا همواره مورد توجه بوده است ولی برای معرفی دیگر شاخه‌های صنایع دستی ایران مانند میناکاری، خاتم کاری، مس کاری تلاش خاصی نشده است. با این حال هنر اصیل ایرانی در میادین بین المللی شناخته شده است، ولی تابلوفرش‌های نفیس ایرانی‌ که بنده از سال ۱۹۹۸ در فرانسه شروع کردم، برای شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی مورد توجه رسانه‌های خارجی و داخلی قرار گرفته است.

این هنرمند همچنین درباره اینکه ترکیب هنری مانند قالیبافی با اتفاقات مهم روز دنیا تا چه حد می‌تواند باعث اثرگذاری بیشتر شود؟ توضیح می‌دهد: تابلوفرش و فرش‌های ورزشی که در میادین بین المللی به نمایش گذاشته می‌شود، پلی ارتباطی بین هنر اصیل ایرانی در جهان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: المپیک ۲۰۲۰ توکیو صنایع دستی قالیبافی تابلو فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پائز»: می‌خواهیم بهترین اتفاق را برای والیبال ایران رقم بزنیم

به گزارش خبرنگار مهر، «موریس موتا پائز» سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران هفته گذشته به ایران آمد تا تمرینات ملی‌پوشان را از نزدیک زیر نظر بگیرد. مسابقات لیگ ملت‌ها آخرین فرصت بلندقامتان ایران برای کسب سهمیه در المپیک پاریس است.

پائز صبح امروز یکشنبه در نشست خبری که به میزبانی کمیته ملی المپیک برگزار شد، ضمن تشریح برنامه هایش، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

می خواهیم مهمترین اتفاق را رقم بزنیم

پائز در ابتدای این نشست خبری گفت: خیلی خوشحال هستم که در ایران حضور دارم. به تازگی کار را شروع کردم، همکاری نزدیک با مرادی دارم که این موضوع اهمیت زیادی دارد. ما با قلب و عشق تمام توان خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم در این تابستان به مهمترین اتفاق که آن هم کسب سهمیه المپیک است، برسیم.

متن صحبت های سرمربی تیم ملی والیبال در این خبر کامل می شود...

کد خبر 6090201 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • رسمی؛ حسن یزدانی بدون مسابقه به المپیک پاریس می رود
  • «پائز»: می‌خواهیم بهترین اتفاق را برای والیبال ایران رقم بزنیم
  • نشست خبری سرمربی تیم ملی والیبال ایران؛ فردا
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • قایقران‌ها را با تمرین پشت سد به جنگ المپیک نفرستید
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • نسل جدید با مربی گمنام به دنبال شگفتی/ والیبال به المپیک می‌رسد؟
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • پیش‌بینی آقای ورزش ایران از رقابت با پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ المپیک / فیلم