Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدایت تحصیلی یک میلیون دانش‌آموز کلاس نهمی از ۲۶ تیرماه آغاز شده و دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه دانش آموزی پادا فرم انتخاب رشته هدایت تحصیلی خود را دریافت و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: «هدایت تحصیلی»، فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرایند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

در راستای اجرای بهینه فرایند هدایت تحصیلی و به منظور کمک به طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان از طریق انتخاب آگاهانه و آزادانه رشته تحصیلی، نکاتی جهت راهنمایی دانش‌آموزان و والدین در پایگاه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان -دبیرخانه کشوری مشاوره تحصیلی-شغلی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است که در ادامه می‌آید:

- لازم است دانش‌آموزان و اولیاء پس از دریافت نمون برگ‌های ۶ و ۷ هدایت تحصیلی نسبت به کنترل اطلاعات دانش‌آموزی، نمرات و همچنین ثبت اولویت‌های رشته‌های هرشاخه و زمینه اقدام و در صورت هرگونه مغایرت و یا نقص وابهام به آموزشگاه مراجعه کنند.

- در نمون برگ شماره ۶ هدایت تحصیلی (توصیه نامه مشاوره‌ای)، اولویت بندی هریک از رشته - زمینه‌های ۱۲ گانه تحصیلی (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) برمبنای امتیازات و آزمون‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان (نظرات دانش‌آموز، والدین، دبیران، مشاور و همچنین نتایج آزمون‌های رغبت و توانایی) و بر اساس مقایسه فردی دانش‌آموز با خود قید شده است.

اطلاعات این نمون برگ به خودشناسی بهتر دانش‌آموز از رغبت‌ها و توانایی‌های خودش کمک می‌کند؛ بنابراین اولویت‌های این نمون برگ، صرفاً یک توصیه نامه فردی است و از آنجایی که در فرایندثبت‌نام، مفاد نمون برگ ۷ یعنی مقایسه وضعیت دانش‌آموز با سایر متقاضیان ملاک عمل است، نمون برگ شماره ۶ هیچگونه الزامی برای ثبت‌نام دانش‌آموز در یک اولویت ایجاد نمی‌کند.

- هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس وضعیت عملکرد تحصیلی و ظرفیت و محدودیت‌های منطقه‌ای صورت می‌پذیرد، بنابراین ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم بر اساس تأمل در نمون برگ‌های ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که حاوی توصیه‌های لازم به دانش‌آموزان و والدین ایشان است و بر اساس اولویت‌های ثبت‌نامی «الف» و «ب» مندرج در نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی خواهد بود.

- در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویت‌های «الف» و «ب» در زیر هر رشته یا زمینه به‌منزله وضعیت دانش‌آموز با توجه به عملکرد تحصیلی و ظرفیت و محدودیت آن زمینه یا رشته در سطح منطقه برای اولویت زمان‌بندی ثبت‌نام است.

لازم به ذکراست اولویت‌های قیدشده صرفاً برمبنای نمرات اخذ شده در سوابق تحصیلی دانش‌آموز (نمرات خردادماه پایه‌های هفتم و هشتم با احتساب ضریب یک و پایه نهم با احتساب ضریب سه و البته در دروس تخصصی) لحاظ شده است؛ لذا ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌های مربوط به شاخه و زمینه‌هایی که دارای اولویت‌های «الف» و «ب» است بر اساس ترتیب اولویت‌بندی‌های قیدشده در نمون برگ هر دانش‌آموز صورت می‌گیرد.

- هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای بر اساس امتیاز نمرات تحصیلی، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زمانی در دو اولویت ثبت‌نامی «الف» و «ب» و در سایر رشته‌ها فقط با اولویت «الف» صورت می‌گیرد.

- در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتی «الف»، به معنای احراز شرایط مطلوب برای انتخاب آن زمینه و رشته است و ازآنجاکه در اولویت اول ثبت‌نام قیدشده لازم است دانش‌آموزان در اسرع وقت (برابر جدول ثبت‌نامی اعلام‌شده از سوی منطقه) نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

- در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتی «ب»، به معنای احراز شرایط برای انتخاب آن زمینه و رشته توسط دانش‌آموز است، ولی ثبت‌نام دانش‌آموز پس از گروه اولویت «الف» که بالاتر است (برابر جدول ثبت‌نامی اعلام‌شده از طرف منطقه) صورت می‌پذیرد.

- ورود به هریک از شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی منوط به کسب حدنصاب (کف) نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خردادماه) مربوط به آن رشته است، به‌عبارت‌دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی درسه پایه هفتم، هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ برای شاخه، زمینه و رشته‌های مربوطه، سایر عوامل در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بی‌اثر خواهد بود.

ستون‌های هاشور خورده درنمون برگ هدایت تحصیلی به‌منزله عدم کسب حدنصاب دروس تخصصی مربوط در آن زمینه یا رشته تحصیلی است.

بیشتر بخوانید : رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها، آموزش حضوری را امکان پذیر می‌کند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: هدایت تحصیلی آموزش و پرورش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: هدایت تحصیلی آموزش و پرورش نمون برگ شماره ۷ ثبت نام دانش آموز تحصیلی دانش آموز دانش آموزان دانش آموزان هدایت تحصیلی دروس تخصصی آن زمینه ثبت نامی بر اساس رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۴۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست

حمید طریفی‌حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:والدین کودکانی که شش سال آن‌ها تمام و کار سنجششان انجام شده، می‌توانند با مراجعه به سایت my.medu.ir به صورت الکترونیکی نسبت به ثبت‌نام فرزندشان در کلاس اول اقدام کنند.

وی با بیان این که ۱۹  اردیبهشت  ثبت‌نام کلاس اولی‌های ایرانی آغاز می‌شود؛ افزود: ثبت نام دانش آموزان اتباع پس از ثبت نام کلاس‌اولی‌های ایرانی آغاز می‌شود.

طریفی حسینی ادامه داد: دانش آموزانی که قصد جهش تحصیلی دارند باید با مراجعه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی آزمون‌های هوش و استعداد را دهند. زمان ثبت نام این آزمون توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام می‌شود.

شایان ذکر است که تاکنون سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • جزئیات نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان + شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  • تشریح جزئیات جهش تحصیلی دانش‌آموزان
  • اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان
  • کسب مجوز برگزاری امتحانات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان/ شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  • هزینه ۲۰۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای تجهیز هنرستان‌های بام ایران