Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@15:19:51 GMT

ویژگی‌های سهام خوب چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۴۸۹۳

ویژگی‌های سهام خوب چیست؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که یک سهم باید چه ویژگی داشته باشد تا افراد با آن سهامدارای کنند؟ پاسخ داد: قبل از بررسی ویژگی سهام خوب باید بگوییم که نگهداری یک سهم تا آخرین روز سرمایه گذاریمان کار درستی نیست و هر سهم در یک بازه‌ای از زمان بر حسب عومل تاثیر گذار شرایط خوب یا بدی را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علاوه بر این انتخاب یک سهم به میزان ریسک پذیری افراد نیز بستگی دارد، چون ریسک پذیری افراد و میزان ریسک سهام متفاوت است، نمی‌توانیم به طور قطع ویژگی‌های ثابتی را برای خوب بودن یک سهم نام ببریم، اما در این گفتگو به چندین ویژگی خوب که هر سهم داشته باشد اشاره می‌کنیم، ولی سهامداران باید در کنار این عوامل میزان ریسک پذیری و شرایط سهم را نیز در نظر بگیرند.

سهام‌هایی که DPS بالایی دارند

این کارشناس بازار سرمایه DPS بالا را از ویژگی‌های خوب یک سهم بر شمرد و گفت: بعضی از سهام‌ها دارای DPS  و سود نقدی خوبی هستند و سودآوری بالایی دارند مانند پتروشیمی ها، کانی‌های فلزی و مس که دارای این خصوصیت هستند و سهامدار باید کنار این سهم‌ها بماند و سودشان را دریافت کند.

دوری از سهام‌های زیان دهنده

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: گروه دوم از سهام‌ها زیان دهنده هستند، که این سهم‌ها بر محور دارایی پایه قائم هستند، مانند خودرویی ها، بانک‌ها و بیمه‌ها که سودی ندارند، اما دارایی‌های خوبی را شامل می‌شوند، این سهم‌ها در تورم رشد بالایی را می‌برند و در رکود نیز کاهش‌های سنگینی را تجربه می‌کنند. این گروه برای افرادی که که روزانه معامله می‌کنند، مناسب تراست؛ بنابراین به فراخور ریسک پذیری افراد ترکیب این سهام‌ها متفاوت است و نمی‌توان یک نسخه واحد برای سهم خوب پیچید.

سهامی که دارای نقدشوندگی بالا و بازارگردان است

صفاری تاکید کرد: سهامی که دارای نقدشوندگی بالایی است و از بازار گردان برخوردار است نسبت به سایر سهام‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است، اما همین عامل به تنهایی نباید ملاک انتخاب باشد، چون بازارگردانی ماهیت و وضعیت یک سهم را تغییر نمی‌دهد، ولی باید به عنوان یک ملاک در هنگام خرید سهم در نظر گرفته شود.

سهام شرکت‌هایی که افزایش سرمایه بالایی دارند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در هنگام خرید یک سهم می‌توان افزایش سرمایه بالا را نیز به عنوان یکی از ملاک‌های مثبت در نظر گرفت.

P/E پایین یک سهم

صفاری در رابطه با P/E بیان کرد: P/E که نسبت قیمت به سود شرکت به ازای هر سهم است یکی از فاکتورهای دیگر برای خرید سهم است. معمولا هر چه این نسبت پایین‌تر باشد سهم وضعیت بهتری دارد، در کل تمامی عوامل گفته شده در انتخاب سهم مهم محسوب می‌شوند، اما بسته به شرایط سهم نسبی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1105126 برچسب‌ها بازار سرمایه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه کارشناس بازار سرمایه ریسک پذیری سهام ها یک سهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه) بازار سهام، با ۵ هزار و ۱۸۶ واحد کاهش معادل ۲۳ صدم درصد به دو میلیون و ۲۵۹ هزار و ۷۳۱ واحد رسید.

به گزارش مشرق، شاخص هم وزن نیز با ۱۹۲ واحد افزایش معادل ۳ صدم درصد در محدوده ۷۵۱ هزار و ۳۷ واحد قرار گرفت.

نمادهای فملی، فارس، فولاد، شبندر، کگل، تاصیکو و وبملت از نمادهای تاثیر گذار منفی بر شاخص کل بورس بودند. اما نمادهای وامید، سدشت، کویر، غبشهر، ثفارس، وکغدیر و وبانک با تاثیر مثبت از کاهش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

نمادهای شستا، ذوب، غبهشر، فملی، فولاد، خودرو، و توس و خساپا هم از نمادهای پرتراکنش بر بازار سهام بودند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۷ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۲۰۱ واحد رسید.

نمادهای مادیرا، وهور، سپیدار، بپاس، آریان، فصبا و بساما از نمادهای با تاثیر منفی و نمادهای آریا، توسن، غصینو، کزغال، ثپردیس و حسینا از نمادهای با تاثیر مثبت بر بازار فرابورس امروز بودند.

بازار امروز سهام شاهد ۲۴۱ نماد مثبت برابر ۵۶۵ نماد منفی بود. ۵۳ صف خرید مقابل ۵۲ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به منفی ۸۴ میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز ۷ میلیارد و ۱۲۰ میلیون سهام را به ارزش ۲ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان دست به دست کردند.

ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۴ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • بانک دی در مسیر کاهش شناوری سهم و افزایش سرمایه نقدی
  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بانک دی در مسیر کاهش شناوری سهم و افزایش سرمایه نقدی 
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، رایگان است
  • جدیدترین هالیوودی فوتبال انگلیس؛ ویل فرل سهام لیدز را می‌خرد
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • تحلیل روند بازار سهام در هفته‌ای که گذشت