Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از ۹۰ درصد فعالیت های بیمارستانی گلستان به کرونا معطوف شده و تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به این ویروس افزایش چشم‌گیری یافته که اگر روند ابتلا متوقف نگردد تا چند روز آینده این استان با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه خواهد شد.

کمبود امکانات بستری، دستگاه ونتیلاتور و تخت های آی سی یو در گلستان قابل انکار نیست و این موضوع طی هفته های اخیر بارها از سوی مدیران بخش درمان استان اعلام شده و آنان به طور مداوم خواستار رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی روزانه هزار نفر بیماران مشکوک یا مثبت که وضع جسمانی مساعدی دارند توسط پزشکان به خانه هدایت می شوند تا در قرنطینه خانگی دوران نقاهت را بگذرانند.

به گفته درمانگران ،چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است زیرا در محیط خانه می توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را طی کند ، ولی اگر بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت نظر پزشکان قرار گیرید. 

 رقیه احمدی یکی از معلمان گلستانی که تست کرونایش مثبت بود به خبرنگار ایرنا گفت : داوطلبانه برای گذراندن مراحل درمان، قرنطینه خانگی را انتخاب کردم .

این بانوی گرگانی ادامه داد : حدود چهار روز است که علائم بیماری داشتم و ابتدا تصور می‌کردم که دچار حساسیت و یا سرماخوردگی شده‌ام ولی با انجام آزمانیش متوجه شدم که به کرونا مبتلا شدم.

زلیخا قرنجیکی یکی از خبرنگاران گلستانی که به این بیماری مبتلا شده نیز گفت: درمدت زمان درمان خانگی برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده خود را در اتاقی مجزا قرنطینه کردم.

وی اظهارداشت : در مدت 2 هفته ای قرنطینه، علاوه بر اینکه خودم از خانه خارج نشدم، تلاش کردم تا حد امکان اعضای خانواده را از حضور غیر ضرور در جامعه و منع کرده و قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

 مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هم در این خصوص گفت : بسیاری از افراد مبتلا به کرونا فکر می‌کنند همین که خود را داخل منزل قرنطینه کنند کفایت می کند درحالی که منظور از قرنطینه، جدا شدن فرد مبتلا از بقیه اعضای خانواده است و فرد مبتلا تا جای امکان نباید از اتاق خارج شود.

 علی متکی اظهار داشت: استفاده از ماسک ، قرار گرفتن در شرایط قرنطینه خانگی و رعایت فاصله اجتماعی بهتر از آن است که روزها و هفته ها در بیمارستان بستری شده و تا مدت زیادی با بیماری و عوارض آن دست و پنجه نرم کنیم.

وی گفت: اگر بیماران کرونایی دارای علامت یا بدون علامت ۲ هفته قرنطینه شوند، زنجیره انتقال این بیماری تا حدود زیادی قطع می‌شود و احتمال انتقال ویروس کرونا به دیگران به شدت کاهش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان دیروز یکشنبه با وخیم اعلام کردن وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت که تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان نسبت به روز گذشته ۱۰۴ نفر بیشتر شد و به هزار و ۵۷۷ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان حال ۶۴ نفر وخیم است.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم روز شنبه با اشاره به این که شیب ابتلا به کرونا در این استان کمی کُند شده تاکید کرد که تعداد بستری‌های مبتلا به این ویروس در گلستان صعودی است.

وی به تلاش برای رفع کمبودهای بهداشتی و درمانی گلستان اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر ۱۹ دستگاه ونتیلاتور، ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز، یک تانکر اکسیژن، ۳۲ دستگاه مانیتور قلب و برخی تجهیزات دیگر وارد استان شد.

همچنین محمدجواد کبیر قائم مقام و مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: با توجه به شیوع شدید پیک پنجم ویروس کرونا در استان، سرعت تزریق واکسن به گروه‌های هدف افزایش یافته و به روزانه ۱۲ هزار نفر مورد تزریق رسید.

برچسب‌ها کرونا استان گلستان ویروس کرونا قرنطینه واکسن گلستان محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا استان گلستان ویروس کرونا کرونا استان گلستان ویروس کرونا قرنطینه واکسن گلستان محدودیت های کرونا دانشگاه علوم پزشکی قرنطینه خانگی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۵۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوب پدر و مادرها با اقدام خوب وزارت بهداشت

صدایم می‌زنند که به حسابداری برو. راستش دست و پایم می‌لرزد. مگر یک خبرنگار، کارمند، کارگر یا هر قشری چقدر درآمد دارد...

به گزارش مشرق، ایمان ملکوتی کارشناس امور خانواده در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

آدم تا پدر و مادر نشده نمی‌داند استرس و اضطراب چه طعمی دارد. روزگار هم بالا و پایین زیاد دارد، مثلاً در عصر یک روز بهاری همچنان که مشغول کاری و در فکر و خیال، خنده بچه‌ها در گوش‌هایت زمزمه می‌کند، ناگهان با صدای زنگ تلفن به خود می‌آیی که خودت را برسان، پسر کوچکی که هنوز یک سالش هم نشده، حالش خوب نیست و باید به بیمارستان برویم. نام بیمارستان که می‌آید ناخودآگاه در ذهن تمامی مردم کلید واژه‌های بستری، هزینه، دارو و ... نیز امتداد پیدا می‌کند.

حال شما فکر کن که دکتر شیفت دستور بستری هم بدهد، انگار آسمان به زمین آمده و همانجا می‌نشینی و مبهوت، رفت‌وآمدهای همراهان دیگر بیماران را تماشا می‌کنی. شما را نمی‌دانم ولی این لحظات برای همه پدرها سخت است، استرس و حرف‌های مادر بچه، صحبت‌های دکتر، نگرانی از نوع بیماری و دودوتا چهارتا کردن ذهنی از میزان پول مورد نیاز در کنار هم، تشکیل‌دهنده یک سناریوی غم‌انگیز پدر فرزندی است.

روی تابلوی اورژانس بیمارستان دولتی مفید برگه‌ای نظرم را جلب می‌کند: «به دستور مقام عالی وزارت، تمام هزینه‌های بیماران زیر ۷ سال رایگان است.» زیر لب می‌گویم چه باحال و بدون توجه خاصی از کنارش می‌گذرم، چون هم دل و دماغ فکر کردن به این را ندارم هم خیلی هضمش آسان نیست؛ مگر می‌شود؟! با خودم فکر می‌کنم چند نفر دیگر روزانه به این برگه نگاه می‌کنند و جرقه امید و اطمینان در ذهنشان می‌آید؟ آیا واقعاً این کار شدنی است؟ هزینه بیمارستان رایگان؟ گرفتاری و شلوغی روزهای بیمارستان خیلی مجال فکر کردن به این موضوع را نمی‌دهد و سلامتی خود فرزند اینقدر مهم است که تو حاضری هرچقدر هم لازم باشد هزینه بپردازی ولی او دوباره مثل روز اول بخندد.

روز اول، روز دوم، روز سوم و... همراه با نگرانی، آزمایش‌ها و انجام مراحل درمان کودک طی می‌شود و تو این روزها بدون اعتنا به آن برگه دستور وزیر بهداشت در ذهن خودت مشغول حساب و کتاب هزینه‌های بیمارستان هستی. روز پنجم، دکتر برگه ترخیص را امضا می‌کند. صدایم می‌زنند که به حسابداری برو. راستش دست و پایم می‌لرزد. مگر یک خبرنگار، کارمند، کارگر یا هر قشری چقدر درآمد دارد که بتواند این هزینه‌ها را دوباره جبران کند. با این فکر و خیال جلوی حسابداری می‌رسم.

- پدر بچه شمایید؟

- بله.

- این برگه را ببرید صندوق و بیاورید تا برگه ترخیص را بدهم.

به برگه نگاه می‌کنم. یک کد با یک شماره که انگار رقم پرداختی است. چندبار می‌خوانم: ۳ میلیون؟! با خودم می‌گویم برای ۵ روز خوب است. دوباره یاد برگه روی اورژانس که دستور وزیر رویش بود می‌افتم؛ پس آن چه بود؟ به راهم ادامه می‌دهم و به صندوق پرداخت می‌رسم.

- آقا کارت بکشید، ۳۰۰ هزار تومان.

چشمانم برق می‌زند. یحتمل این هم برای همان یک شب اتاق اختصاصی مادر و بچه است که باید بپردازم. برگه روی شیشه اورژانس راست می‌گفت: «به دستور مقام عالی وزارت، تمام هزینه‌های بیماران زیر ۷ سال رایگان است.»

نفس راحتی می‌کشم و می‌خندم. یاد جمله رهبری می‌افتم که چند سال قبل فرمودند، همراهان بیمار جز دغدغه مریضداری نباید دغدغه دیگری داشته باشند. «دم وزارت بهداشت گرم» می‌گویم و لبخند می‌زنم. آسمان چقدر آبی است. حال فرزندم رو به بهبود است. دوباره می‌خندد و من خوشحالم از آرامشی که بخشی از آن را مدیون تدبیر متولیان درمان کشورم هستم.

حالا چند روزی گذشته است و سرگرم کارم که خبری نظرم را جلب می‌کند: «از امروز تمامی بیمارستان‌های دولتی و واحدهای تابعه دانشگاه مکلف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی – درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه‌شده را به صورت رایگان انجام دهند.» یاد روزهای بستری فرزندم می‌افتم و لبخند می‌زنم؛ لبخندی از سر آرامش. راستی روزانه چه تعداد پدر ایرانی درگیر با این موضوع لبخند بر لبانشان می‌آید؟ کار خوب را باید گفت و تبلیغ کرد.

دیگر خبرها

  • حال خوب پدر و مادرها با اقدام خوب وزارت بهداشت
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس