Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیرشیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در اکثر شهرستان‌های استان، ماهی زینتی تولید می‌شود و در مجموع، استان مرکزی رتبه ششم تولید ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده است.

حسن اکبری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ گونه ماهی زینتی در استان مرکزی وجود دارد که در این میان ۶۰ گونه آن تکثیر می‌شود اظهار کرد: افزون بر ۲۰۰ نفر در بیش از ۷۰ واحد تولیدی ماهیان زینتی در استان مشغول به فعالیت هستند که علاوه بر مشاغل خانگی در واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ نیز فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: در اکثر شهرستان‌های استان، ماهی زینتی تولید می‌شود که بیشترین آمار تولید به ترتیب به شهرستان‌های محلات و خنداب تعلق دارد که به سایر استان‌ها از جمله تهران، فارس البرز، مشهد و مناطق جنوبی وشمالی کشور نیز عرضه می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: پرورش ماهیان زینتی نیاز چندانی به آب ندارد و با کمترین میزان آب در ماه، امکان تولید واشتغال را به ‌دنبال دارد. سال گذشته، تولید ماهیان پرورشی در بخش گرمابی، سردابی و خاویاری افزون بر ۵۳۰۰ تن بوده است.

 اکبری اضافه کرد: شهرستان‌های اراک، شازند، فراهان، کمیجان بیشترین تولیدات را داشته و در سایر شهرستان‌ها نیز ماهیان پرورشی تولید می‌شود، بیشترین تولید مربوط به ماهیان سردابی با حدود ۵۰۰۰ تن تولید بوده و علاوه برآن تولید حدود ۵۰ تن ماهیان خاویاری نیز در ۸ واحد استان انجام شده است

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه تولید آبزیان خوراکی در استان در منابع آب‌های جاری رودخانه‌ها و منابع آبی خرد (چاه وچشمه وقنوات) موجود و استخرهای ذخیره آب کشاورزی تا پشت سدها تامین می‌شود، اضافه کرد: هدف شیلات، بهره برداری بهینه از آب‌های موجود، فرهنگ‌سازی مصرف ماهی در بین مردم و اشتغالزایی و درآمدزایی است، بدون آنکه مصرف آب داشته باشیم.

 وی افزود: استان مرکزی جایگاه مناسبی در تولید بچه ماهی قزل آلا دارد و حدود ۱۹ مرکز تفریخ و تولید بچه ماهی قزل آلا در استان وجود دارد که درسال گذشته حدود ۱۷ میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در این واحدها تولید شده است  که از این میزان تولید، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون آن در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌های کشور انتقال داده شده است.

 اکبری یکی دیگر از اهداف شیلات را ارتقای سلامت افراد با فرهنگ‌سازی و افزایش مصرف انواع آبزیان عنوان کرد و گفت: آبزیان با داشتن انواع پروتئین ها، مواد معدنی و چربی‌های غیر اشباع و بسیار مفید به خصوص امگا سه نقش مهمی در سلامت افراد جامعه و جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، اکنون مصرف ماهی هر نفر در استان حدود ۲/۹ کیلوگرم و در کشور۱۳ کیلوگرم در سال است که نسبت به متوسط مصرف جهانی که بیش از ۲۰ کیلوگرم است بسیار پایین است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: مصرف ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا نیاز به فرهنگ سازی بیشتر و همت همگانی دارد، در این خصوص همکاری سایر نهادهای مرتبط، تشکیل کارگروه حمایتی دراستانداری و هم افزایی فعالان حوزه سلامت استان ضروری است.

 اکبری تصریح  کرد: تلاش می‌کنیم در شهرستان‌ها با همکاری شهرداری‌ها و اداره صنعت ومعدن و تجارت، برای راه اندازی بازارچه آبزیان مجوزهایی صادر شود، در استان نیز با برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره‌ها و دوره های آموزشی این نوع غذای سالم به سبد مصرفی خانوار ورود پیدا کند.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: اگرچه امروز دسترسی به انواع ماهیان خوراکی آسانتر است، اما قیمت این فرآورده از نظر مصرف کننده همچنان بالاست، خشکسالی، گرانی نهاده‌ها، قطعی برق، محدودیت‌های بیماری کرونا و همچنین هزینه‌های اولیه تولید ماهی، فعالان این بخش را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

 اکبری ادامه داد: بزرگترین کارخانه تولید کنسرو ماهی کشور با ظرفیت تولید ۶۰ میلیون قوطی در سال در استان و در شهرستان ساوه قرارداشته و همچنین دو کارخانه خوراک آبزیان در شهرستانهای شازند و کمیجان فعالند که در تولید خوراک ابزیان با ظرفیت اسمی ۲۲ هزارتن در سال فعالیت دارند.

 وی افزود: صادرات شیلات استان در بخش ماهیان زینتی در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون قطعه بوده که به ۷ کشور همسایه شده است، بر مبنای آمار و ارقام موجود در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تولید آبزیان پرورشی در استان، بیشترین رشد سالانه را در میان سایر محصولات کشاوری از سال ۹۲ تا سال ۹۹ با رشدی معادل ۶/۱۴ درصد داشته که این عدد نشان دهنده توسعه آبزی پروری در استان مرکزی بوده است.

وی سرمایه گذاری انجام شده در بخش احداث واحدهای آبزی پروری را طی این سالها حدودا ۵۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طی این سال‌ها ۳۸۰ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد و ۱۵۳ واحد آبزی پروری نیز احداث شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ماهي زينتي شيلات استان مرکزی ماهي مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی ماهیان زینتی شهرستان ها تولید ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور