Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به چالش‌های اقتصادی که دولت سیزدهم با آن‌ها رو به رو است گفت: مهمترین اقدامی که دولت آینده در زمینه حل چالش‌های اقتصادی می‌تواند انجام دهد این است که زمینه را برای حضور و مشارکت مردم فراهم کند.

محمد صفایی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با چالش‌های اقتصادی که دولت سیزدهم  با آن رو به رو است و راهکارهای حل این چالش‌ها اظهار کرد: در حال حاضر گرفتار چندین مسئله در زمینه مسائل اقتصادی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین مورد بحث نقدینگی فراوان است که در عین آن دولت با کسری بودجه نیز مواجه است و شاید این دو مورد از بزرگترین چالش‌هایی باشد که دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم به ارث می‌گذارد.  

وی با بیان اینکه «ظرفیت‌های بی‌بدیلی وجود دارد که دولت دوازدهم از آن‌ها غفلت کرد»، اضافه کرد: مشارکت دادن مردم در حوزه اقتصاد از جمله این ظرفیت‌ها است. امید است تا دولت سیزدهم با به کارگیری این ظرفیت‌ها، آن‌ها را به ظهور برساند و این اتفاق مبارک رخ دهد و مردم با حضور خود در حوزه اقتصادی و مشارکت در آن، چالش‌های اقتصادی را پشت سر بگذارند. این اتفاق قطعا قابل رخ دادن است.  

نماینده مردم گناباد در مجلس ضمن تاکید بر اهمیت حضور و مشارکت مردم در حوزه اقتصادی، در خصوص مهمترین اقدامی که دولت سیزدهم می‌تواند برای حل چالش‌های اقتصادی انجام دهد، عنوان کرد: مهمترین اقدامی که دولت آینده در زمینه حل چالش‌های اقتصادی می‌تواند انجام دهد این است که زمینه را برای حضور و مشارکت مردم فراهم کند. قبل از سال‌های ۹۷ و ۹۸ تکیه بر نفت داشتیم و این اتفاق باعث از بین رفتن خلاقیت، ایجاد شکاف میان دولت و ملت، عدم همراهی منابع بخش خصوصی در حوزه اقتصادی و ایجاد و تولید رانت شد.

صفایی با اشاره به اینکه در سال گذشته اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم، بیان کرد: امیدواریم دولت آقای رئیسی این مسیر را با راهگشایی حضور مردم در اقتصاد باز کند. اگر مجددا چشم امید ما به نفت و پول نفتی افتاد، فیل ما یاد هندوستان نکند و دوباره وارد حوزه‌های رانتی نشویم و بازار صادرات و واردات را باز نکنیم و زمینه تولید را زمین نزنیم. این مساله بستگی به این دارد که دولت سیزدهم چه عناصر و چه گرایش‌ها و استراتژیک‌هایی را به کار گیرد.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با ویژگی‌های وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، عنوان کرد: وزیر اقتصاد باید کسی باشد که چشم‌داشتی به پول نفت نداشته باشد و بستر را برای حضور مردم در عرصه اقتصادی باز کند. نه تنها وزیر اقتصاد بلکه کل تیم اقتصادی دولت که شامل وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر نفت، وزیر صمت، وزیر راه‌ و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی می‌شود، همراه با دولت و سازمان برنامه و بودجه باید تیمی باشند که باور به حضور مردم در حوزه اقتصاد داشته باشند.  

نماینده مردم گناباد در مجلس در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی مغفول مانده در این شهرستان اظهار کرد: در گناباد معادن غنی‌ وجود دارد که فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده برای موادی مانند کائولن و سیلیس و موادی که کاملا احصا شده است و به احتمال زیاد مس و آهنی که در این شهرستان وجود دارد، ظرفیت های معدنی بسیار غنی‌ را در این شهرستان به‌وجود آورده است که باید استفاده حداکثری از این موارد صورت بگیرد.  

وی استفاده از این ظرفیت‌ها و به ظهور رساندن آن را منوط به حمایت دولت دانست و ادامه داد: مثلا به جای‌اینکه صادرات کائولن خام صورت بگیرد، با حمایت دولت این کائولن را با ارزش افزوده ۳۵ الی ۴۰ برابری صادر بکنیم و به جای صادرات سیلیس خام، سیلیس فرآوری شده با ۴۰ برابر ارزش افزوده صادر کنیم. این مواردی است که دولت باید بستر آن را فراهم سازد و بخش خصوصی و مردم احساس اعتماد نسبت به دولت داشته باشندتا این بسترها فعال باشند.  


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی چالش های اقتصادی دولت سیزدهم اقتصاد در دولت سیزدهم چالش های دولت سیزدهم کابینه کارآمد چالش های اقتصادی دولت سیزدهم حوزه اقتصاد حضور و مشارکت برای حضور وزیر اقتصاد ظرفیت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ضعف‌هایش را انکار نکند، گفت: مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند برویم.

مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با عملکرد دولت در مهار تورم، اظهار داشت: ما نمی گوییم عملکرد دولت صد در صد رضایت بخش بود اما ارزیابی بنده از عملکرد اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲، این است که پای کار آمد و عزم جدی داشت اما در همین حد که می بینیم، موفق بود.

وی با اشاره به موانع تحقق اهداف دولت، گفت: دولت باید عزم جدی برای تحقق اهدافش داشته باشد لذا باید به سراغ تقویت کابینه اش برود اما این به معنای تغییر نیست؛ ما لزوما به دنبال مچ گیری و تغییر وزرا نیستیم بلکه دولت باید بُعد مسوولین اجرایی را به هر طریقی تقویت کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت خودش باید ضعف هایش را بازگو کند و آنها را انکار نکند؛ مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند رفت. نماینده ها با مداخلات در انتسابات، اثرهای منفی گذاشتند اما خود دولت هم جدی نبود و به نظر من آقای رییسی جدیت لازم در یافتن و آوردن افراد قوی به عرصه اجرایی کشور را، نداشت.

آقای باقری بیان کرد: در حوزه اقتصادی کشور، انتظار داشتیم که دولت پهلوان ها را روی کار بیاورد اما این اتفاق رخ نداد این انتقاد هم لزوما در سطح وزرا نیست؛ بلکه از رأس قوه مجریه تا سطوح پایین‌تر در شهرستان ها هم، اولویت این نبوده که تیم های اقتصادی تقویت شود و حضور افراد قوی را شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: پیش بینی من از آینده این است که قطعا روزهای بهتر اما چالش های بیشتری هم خواهیم داشت؛ کشور ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … در بَعد بین المللی و حتی داخلی، با مشکلاتی مواجه است؛ درواقع رقابت سیاسی و اجتماعی خوب است اما بعضا رویکرد منفی پیدا کرده و به ضرر مردم تمام می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد