رژیم پهلوی بازنده ستیز با شعائر دینی و روضههای حسینی بود
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۶۰۱۲
خبرگزاری مهر–گروه دین و آئین–فاطمه علی آبادی: فرهنگ مدح و مداحی یکی از عوامل مهم در ترویج اندیشه اسلامی شیعی و تثبیت آن در طول تاریخ ایران اسلامی به شمار میرود و در طول تاریخ مداحان و شاعران فراوانی با استفاده از اشعار، سیره و رفتار اهل بیت (ع) را با اسلوبهای هنری و قالبهای جذاب پایدار و تأثیرگذار توصیف و به مخاطبان انتقال دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مداحی حرفه بسیار با شرافتی است و مداح میتواند از این طریق به تبلیغ معارف دین اقدام کند. وقتی یک مدیحه سرا، رنج اهل بیت (ع) را در کربلا و حوادث حزنآمیز صدر اسلام را بیان میکند در اصل به تبلیغ معارف دین و سوق دادن نسل جوان به عمل به دین و شریعت اقدام کرده است؛ مداح با تبلیغ معارف دین و همچنین با پرهیز از انحراف و خرافه گویی میتواند آن چیزی که مردم به خصوص جوانان برای پاک بودن و پاک زیستن و به معنای واقعی کلمه مؤمن بودن و عاقبت بخیری نیاز دارند، به آنان بیاموزد.
بر همین اساس بر آن شدیم تا شاخصه و ویژگیهای یک مداح و مداحی خوب را در گفتگو با زهیر سازگار مداح جوان کشور واکاوی و بررسی کنیم. پیش از این در ۴ گفتگو با فعالان مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) به واکاوی پرداختیم. که در اینجا قابل مشاهده است.
در پنجمین قسمت از سلسله گفتگوهای هزار و یک نکته «هیأت»، بخش اول گفتگو با زهیر سازگار را در ادامه میخوانید:
*مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) در فرهنگ تشیع از چه زمانی آغاز شد؟
بر اساس دریافتی که میتوان از تاریخ داشت میبینیم که برداشتهای متفاوتی از واژه مداح وجود دارد، برای مثال اگر مداح را به معنای عام آن یعنی مدح کننده در نظر بگیریم شعرای آئینی نیز در زمره و رتبه مدح کنندگان قرار میگیرند از این رو تاریخ گستردگی و عمومیت بیشتری پیدا میکند.
اگر بخواهیم برای این کلام شاهد مثال بیاوریم میتوان به دوران رسول الله (ص) اشاره کرد در آن دوران شعرایی مانند حسان بن ثابت اشعاری را در وصف حضرت میسرودند و مورد تشویق پیامبر قرار میگرفتند طوری که ایشان در یک جا خطاب به حسان بن ثابت میفرمایند: تو مورد تأیید روح القدوس هستی تا زمانی که برای ما شعر میگویی؛ از این تعابیر در روایات کم نیست، البته شاعرانی که در آن دوران با موضوع غدیر و یا واقعه کربلا شعر سرودند نیز کم نبودند اما به دلیل وجود تقیه این مساله تا دوران امامت امام محمد باقر (ع) بارز و آشکار نبود.
اما در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) چون تقیه وجود نداشت شعرا بیشتر توانستند خودشان را نشان دهند؛ بنابراین اگر بخواهیم آغاز مداحی را به معنای عام آن در نظر بگیریم مداحی از زمان پیامبر اکرم (ص) آغاز شد، البته شعرایی در این دوران وجود داشتند که از معصوم خاصی شعر نگفتند اما درباره تفکر شیعی و رواج اسلام اشعاری میسرودند.
اگر بخواهیم آغاز مداحی را به معنای عام آن در نظر بگیریم مداحی از زمان پیامبر اکرم (ص) آغاز شد، البته شعرایی در این دوران وجود داشتند که از معصوم خاصی شعر نگفتند اما درباره تفکر شیعی و رواج اسلام اشعاری میسرودند
اما اگر مراد از مداح همان معنای خاص آن یعنی روضه خوانی برای امام حسین (ع) باشد تاریخ ما را به اول خلقت بر میگرداند چرا که نخستین روضه خوان برای مظلومیت امام حسین (ع) خود خداوند متعال بوده است که روضه عطش را برای حضرت جبرائیل و پیامبر اکرم (ص) خواند و فرمود پروردگار فرزندی به تو عطا میکند که او را با لب تشنه در سرزمین کربلا سر از تن جدا میکنند؛ بنابراین با این تعاریف میتوان تاریخچه آغاز مداحی را به اول عالم خلقت ربط داد که بسته به دید و معنی واژه مداحی دارد.
چنانچه تعریف از واژه مداح علاوه بر مادحین و ذاکرین شامل شعرا نیز باشد میبینیم که از دوران رسول الله (ص) شعرا و مادحین بسیاری در مدح و ستایش حضرت شعر سرودند و به مدیحه سرایی پرداختند، البته کسانی هم که برای چاپلوسی شعر میسرودند مورد نهی آنان قرار میگرفتند حتی در این زمینه روایت شده خاک بریزید به صورت کسانی که چاپلوسی میکنند؛ این افراد به ظاهر به مدح اولیای الهی اقدام میکردند در حالی که تفکر و اندیشه خاندان عصمت و طهارت (ع) را دنبال نمیکردند.
همه هم و غم اهل بیت (ع) این بود که شعائر در اشعار حفظ شود و تفکر شیعی رواج پیدا کند تا حدی که در دوران امام صادق (ع) به صورت مستقیم فرمودند اشعار و مداحیها باید چه ویژگیهایی داشته باشند. اگر بخواهیم تاریخ تشیع را بر اساس روضه خوانی و مرثیه سرایی ارزیابی کنیم باز هم باید به عقب برگشت چرا که امیرمومنان علی (ع) در جوار مزار حضرت زهرا (س) و خداوند متعال برای امام حسین (ع) روضه خوانی و مرثیه سرایی کردند؛ بنابراین اولین مداحان را میتوان خدای متعال و اهل بیت (ع) معرفی کرد.
اما اگر بخواهیم تاریخچه مداحی را خارج از ذوات مقدسه بررسی کنیم میتوان گفت از قرن دهم و زمان کتاب روضة الشهدا مداحی و روضه خوانی رواج بیشتری پیدا کرد حتی واژه روضه خوان از همین دوران شناخته شد. در این قرن روضه خوانها علاوه بر اینکه واعظ بودند و به منبر میرفتند از روی کتاب روضة الشهدا مرحوم واعظ نیشابوری روضه نیز میخواندند و در آن دوره رسم بود اگر کسی از روی این کتاب روضه میخواند آن فرد را روضه خوان مینامیدند.
مهمترین وظیفه روضه خوانها در عصر صفوی مدح، مرثیه سرایی و بیان مناقب اهل بیت (ع) بود البته دورهای نیز در عصر ناصرالدین شاه روضه خوانی تحتالشعاع مراسم تعزیه خوانی قرار گرفت و تعزیه خوانی رواج بیشتری پیدا کرد. در زمان رضا شاه نیز حاکمیت شعائر مداحی و مذهبی را نوعی خرافات مینامید و پس از واقعه گوهرشاد بود که دیگر مردم نتوانستند تحمل کنند و اقدام به برگزاری مجالس عزاداری کردند حتی افراد بسیاری در این دوره زندانی و کشته شدند تا اینکه روضه خوانی و مداحی در زمان آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم مجدد رواج پیدا کرد و پهلوی به عنوان بازنده ستیز با شعائر دینی نتوانست مانع این رشد و گسترش شود.
در دوران سلطنت پهلوی به دلیل ممانعتی که در برگزاری جلسات روضه خوانی بود میبینیم مجالس مخفیانه روضه خوانی زنانه رواج بیشتری پیدا کرد و این مجالس تا عصر کنونی ادامه پیدا میکند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه شرایط برای برگزاری مجالس مذهبی و مداحی مادحین فراهم شده و ذاکرین و مادحین آل الله باید این فرصت پیش آمده را قدر بدانند.
*برخورد اهل بیت (ع) با مداحان و ستایشگران خاندان رسالت چگونه بود؟
بدون تردید مداحی و ذاکری خاندان عصمت و طهارت (ع) مورد تأیید اهل بیت (ع) بوده و قداست و جایگاه مداحی و ستایشگری نزد اولیای الهی بسیار بالا است چرا که اعمال و رفتار آن بزرگواران در مواجهه با ذاکران و شاعران آئینی شاهد بر این مدعا است. برای مثال امام سجاد (ع) هزینه زندگی ۴۰ سال فرزدق را به خاطر شعری که او در وصف اهل بیت (ع) میسراید عطا میکند. حتی نقل شده وقتی به شاعران کمک میکردند میفرمودند بیشتر از این نداشتیم که تقدیم کنیم؛ این نشان از جایگاه ستایشگران و مداحان نزد اهل بیت (ع) دارد.
شعرا و مرثیه خوانان کمی نبودند که توسط امام صادق (ع) مورد تشویق قرار گرفتند و حضرت خطاب به آنان میفرمودند هر کس بگرید و بگریاند بهشت بر او واجب میشود؛ مقصود از این کلام روضه خوانی و یاد کردن مصائب اهل بیت (ع) است. بر این اساس اگر کسی مصائب اهل بیت (ع) را متذکر شود و مظلومیت و ستمهایی که در حق اهل بیت (ع) شد را به یاد مردم بیاندازد میتواند بالاترین مدال روایتگری و مهر تأیید را از اهل بیت (ع) دریافت کند.
خاندان عصمت و طهارت (ع) در بسیاری از مواقع خودشان به مدح و ستایشگری میپرداختند برای مثال خطبه فدکیه حضرت زهرا (ع) سرشار از حماسه، ادله و دفاع از ولایت و ترویج تفکر شیعی و رسوا ساختن غاصبان فدک است و همچنین در خطبه حضرت زینب (س) که در شام ایراد فرمودند میبینیم که ایشان با مدح خاندان عصمت و طهارت (ع) ظلم و ستم امویان را رسوا میکنند؛ خود ایشان نخستین روضه خوان عاشورا هستند. قول و فعل اهل بیت (ع) مؤید این مطلب است که مداحی را تأیید و در بسیاری از مواقع به تشویق مداحان و ستایشگران اقدام میکردند.
*مداحان مورد تأیید در زمان اهل بیت (ع) چه ویژگی داشتند؟
میتوان این شاخصهها و ویژگیها را در مداحی خود اهل بیت (ع) و یا کسانی که شعر میسرودند و اولیای الهی آنان را تأیید میکردند، جستجو کرد؛ بنابراین هر کسی را اهل بیت (ع) تایید نکردند و افرادی را که تأیید کردند باید دید چه ویژگیهایی داشتند چرا که این شاخصهها مورد تأیید اهل بیت (ع) است. بسیاری از مداحان مورد تأیید اهل بیت (ع) به تبلیغ و ترویج تعظیم شعائر دینی، تفکر شیعی و اسلامی، اندیشه ظلم ستیزی، رساندن پیام مظلومیت اهل بیت (ع)، دفاع از ولایت، رساندن پیام عاشورا و … اشتغال داشتند.
هر چیزی که خارج از چارچوب آیات و روایات و مخالف مسیر دین باشد قطعاً مورد تأیید اهل بیت (ع) نخواهد بود و مداحانی مورد تأیید اولیای الهی بودند که با اجتناب از چاپلوسی، قلبا حضرات را دوست داشتند و برای آن بزرگان شعر میسرودند. خاندان عصمت و طهارت (ع) این شاعران را مورد تشویق قرار میدادند و کسانی که بر خلاف خواسته اهل بیت (ع) شعر میسرودند تحویل نمیگرفتند. صفات شخصی، مؤمن و متقی بودن در مداحی مداح تأثیر میگذارد.
*اهل بیت (ع) برای مداحی چه چارچوبی را تعیین فرمودند؟
اهل بیت (ع) برای مداحی کردن هرگز نیامدند بگویند مداح باید صدای خوب داشته باشد یا کدام سبک را اجرا کنند بلکه چارچوبی که آن بزرگواران تعیین فرمودند این است که مطالب بیان شده برخلاف آیات و سنت نباشد و موافق احکام دین بیان شود. طبق صریح روایات؛ اگر مطلبی با عنوان روایت بیان شد اما برخلاف آیات قرآن کریم و روایات صحیح بود آن را به دیوار بکوبید، برای مثال کسانی که در مداحی دچار غلو میشوند و کفر میگویند یا از حاکم جور دفاع میکنند این افراد مورد تأیید اهل بیت (ع) نیستند و شاخصههای مداحیهای مدنظر اهل بیت (ع) را ندارند. مداح باید با تقوا، صالح و صادق باشد و از بیانات کذب و دروغ اجتناب کند.
*مداحی چه تأثیری در تبلیغ دین دارد؟
نمیشود جایی سخن از دین باشد و مدح و مرثیه نباشد، همه ابعاد زندگی اهل بیت (ع) مملو از مداحیهای اثر گذار بوده که توسط خودشان و یا خطبایی که در دوران آن ذوات مقدسه شعر میسرودند یا به مدح اولیاءالله اقدام میکردند. بر این اساس هرکجا در مداحیها دفاع از ولایت بوده، رسوا کردن طاغوت و ضلالت بوده، راه اندازی نهضت یا قیامی علیه طاغوت ظالمان بوده و یا تشویق به جهاد فی سبیل الله و زنده نگاه داشتن یاد شهدا بوده تبلیغ دین نیز صورت گرفته است همچنین هر کجا که تاریخ اهل بیت (ع) با این موضوعات بیان شده همه بیانگر اهمیت مداحی در تبلیغ دین میرساند.
برای مثال امام سجاد (ع) به بشیر بن جزلم میفرمایند برو و به اهل یثرب با شعر و مدیحه ورود ما را اطلاع ده؛ یا زمانی که امام هادی (ع) را به آن مجلس بزم شراب بردند تا ایشان را محکوم کنند حضرت با چند بیت شعر حال متوکل را دگرگون کردند به گونهای که لرزه بر اندام آن ملعون افتاد و پایههای حکومتی اش سست شد. حضرت زینب (س) نیز در گودال قتلگاه فرمودند اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان بارالها؛ این قربانی اندک را از ما قبول کن؛ در اینجا حضرت به تبلیغ دین میپردازند یا در جای دیگر فرمودند بارالها؛ در راه تو برادر من را به شهادت رساندند یا جمله زیبای ما رایت الی جمیلا را فرمودند همه این بیانات تبلیغ دین محسوب میشود.
اهل بیت (ع) هر کجا میخواستند از دین دفاع کنند یا معرف اسلام به مردم باشند تا انسانها از ظلم اجتناب و از حق دفاع کنند برخی مضامین را به صورت اشعار، خطبه و یا جملاتی که قرین مرثیه بود را بیان میفرمودند
خطبهای که حضرت زهرا (س) خواندند و فرمودند آیا در کتاب خدا است که تو از پدرت ارث ببری من نبرم؟ این بیانات شعر نیست اما اگر بخواهیم مداحی را به معنای عام در نظر بگیریم این خطبهها نیز در زمره مداحی قرار میگیرند چرا که مضمون همان مضمونی است که در مداحیها به کار میرود و چون این مضمون در همه جا از ذوات مقدسه به صورت شعر یا متن یا خطبه مشاهده شده که اصل موضوع برای تبلیغ دین است و اهل بیت (ع) از این نوع جملات زیاد بیان فرمودند. برای مثال وقتی حضرت ابوالفضل به میدان میرفتند در قالب نظم فرمودند هر بلایی سر من بیاید من دست از امام و ولایت بر نمیدارم؛ آیا تبلیغی بالاتر از این برای دین وجود دارد؟
همه مثالهایی که زده شد در سراسر زندگی اهل بیت (ع) مشاهده میشود و این بیانگر آن است که اهل بیت (ع) هر کجا میخواستند از دین دفاع کنند یا معرف اسلام به مردم باشند تا انسانها از ظلم اجتناب و از حق دفاع کنند برخی مضامین را به صورت اشعار، خطبه و یا جملاتی که قرین مرثیه بود را بیان میفرمودند.
روضه خوانی و مرثیه سرایی نیز پارهای از مداحی است، چرا که روضه خوانی همان جملاتی است که در مقتل آمده و اتفاقات به صورت نثر بیان میشود که همه تبلیغ دین بوده و نشان از اهمیت جایگاه مداحی دارد.
در عصر کنونی نیز بارها از زبان رهبر انقلاب و مراجع تقلید میشویم و میبینیم که چه بهایی به مداحی میدهند و مداحان را مورد تکریم قرار میدهند، وقتی حضرت آیت الله خامنهای روز ولادت حضرت زهرا (س) به صورت ویژه مداحان را به حضور میپذیرند نشان از اهمیت مداحی در تبلیغ دین است، خاطرم هست رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که با مداحان داشتند فرمودند گاهی اثر یک بیت مداحی برابر با چندین ساعت منبر همراه با ادله است؛ بنابراین اثر چندین منبر با ادله را میتوان در یک بیت ملاحظه کرد.
امروز جوانان به اندازهای که پای منبر مداحان مینشینند خود را برای برنامه سخنرانی نمیرسانند بنابراین مداح باید به گونهای بخواند که آن جوانی که پای منبر نشسته بتواند با محتوای مداحی مداح رفع نیاز کند و مطالب به قدری باید پر بار باشد که آن جوان در مسیر هدایت قرار گیرد.
ادامه دارد…
کد خبر 5200060منبع: مهر
کلیدواژه: اینجا مداحان مداحی سیره اهل بیت ع روضه خوانی اشعار آئینی سوگواره نواها و اشعار آیینی عید غدیر خم هیات مذهبی جشن عید غدیر قرآن قرآن کریم امام علی ع فعالیت های قرآنی غدیر خم ماه محرم حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی نهج البلاغه سیدابراهیم رئیسی مداحان خاندان عصمت و طهارت مورد تأیید اهل بیت معنای عام شعر می سرودند نظر بگیریم روضه خوانی بیشتری پیدا اولیای الهی اگر بخواهیم مرثیه سرایی تفکر شیعی تبلیغ دین روضه خوان دفاع کنند حضرت زهرا برای مثال ویژگی ها مداحی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین
حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین که به مناسبت شهادت استاد مطهری و روز معلم برگزار شد، گفت: شهید مطهری تمام عمر، بیان، قلم و زندگیاش در خدمت تعلیم، تربیت و نشر معارف الهی بوده است، بر روح پرفتوح ایشان درود میفرستیم و علو درجات را برای این شهید بزرگوار از خدای متعال درخواست میکنیم.
وی ادامه داد: همه ما مدیون شهید مطهری هستیم، چه آنهایی که شیفته و عاشق معارف ایشان بوده و هستند، چه آنهایی که غیرمستقیم و با واسطه از سفره برکات نورانی آن عالم فرهیخته بهرهمند میشوند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما جامعه ایمانی و دینی را با جوامع دیگر مقایسه کنیم، باید ببینیم در عرصه معلمی فرق ما با دیگران چیست، طبیعی است که ما باید مهندسی تعلیم و تعلم در دین را بدانیم که اساس آن چگونه ریخته شده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲ سوره جمعه میفرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»، یعنی (اوست که در میان مردم بیسواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگیهای فکری و روحی پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند)، این ساختار معلمی ماست، ما معلمی را با این فضا میبینیم، صرف اینکه اطلاعاتی را به دانشآموز، دانشجو و طلبه منتقل کنیم، این صرفاً رسالت ما نیست.
وی بیان کرد: در سراسر قرآن کریم و روایات ما معارفی گفته شده که تفاوت اساسی بین نظام آموزشی در حیطه دین با نظامهای آموزشی غیر دینی را مشخص میکند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: پیامبر (ص) فرمودند من برای مکارم اخلاقی مبعوث شدهام، همچنین پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرمودند من برای معلمی مبعوث شدهام، خدای متعال در کنار همه انبیاء در رابطه با رسول خدا (ص) در آیه ۳۶ سوره نحل فرمود «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ»، یعنی (و در حقیقت در میان هر امتى فرستادهاى برانگیختیم تا بگوید خدا را بپرستید و از طاغوت [فریبگر]بپرهیزید پس از ایشان کسى است که خدا او را هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیبکنندگان چگونه بوده است).
امام جمعه قزوین اضافه کرد: فلسفه و هدف رسالت و معلمی وجههای متمایز نیستند، همه یک چیز هستند، یعنی همان پیغمبری که مبعوث شده معلم باشد، موضوع تعلیماتش مکارم اخلاق است، چگونه این مکارم اخلاق در جامعه نهادینه میشود و به مقصد و نتیجه میرسد؟ راهش دعوت مردم به ایمان و توحید است و اینکه مبانی اعتقادی مردم محکم شود، وقتی مبانی اعتقادی محکم شد اینها بنده خدا میشوند، وقتی بنده خدا شدند، اهل تقوا میشوند، وقتی اهل تقوا شدند، به کرامت میرسند.
وی یادآور شد: امام خمینی (ره) فرمودند نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست، انبیاء هم معلم بشر هستند، تمام ملت باید معلم باشند؛ یعنی این گونه نیست که ما بگوییم یک قشری از جامعه معلم هستند و تعلیم میدهند، همه باید تعلیم ببینند و تعلیم بدهند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: در همه زمینههای معارف، همواره آدم باید تلاش کند بیشتر بفهمد و آنچه را که یاد گرفته بیشتر به دیگران آموزش بدهد، چرا که زکات علم تعلم است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند همه فرزندان اسلام باید معلم و متعلم باشند، یعنی ما دائم باید این سیره را داشته باشیم؛ یکی از آفاتی که حوزههای علمیه ما را ممکن است تهدید کند، این است که برخی طلاب به محض اینکه شغلی پیدا میکنند، احساس کنند دیگر نیاز به تربیت علمی ندارند، در حالی که انسان دائم باید دغدغه دانستن، یاد گرفتن و یاد دادن داشته باشد.
وی بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب هم فرمودند مسئله زبان فارسی، ملیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است، همه ما وقتی به منبر میرویم یا در دانشگاه کلاس درس داریم، این مسئله را باید مورد توجه قرار بدهیم، دشمن آمده ما را از اینها جدا کند تا هویت ایرانی- اسلامی ما را تضعیف کند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: در فتنهها هم معمولاً آنهایی که هویت انسانیشان را گم کردهاند فریب دشمن را میخورند، دشمن به راحتی با آنها بازی میکند و مملکتی را به آشوب میکشاند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم، آنهایی که اشتغال رسمی معلمی دارند این را مدنظر قرار دهند.
وی بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند معلم باید شاگرد را مثل فرزند خودش بداند، شما برای فرزند خودتان چه آرزویی دارید؟ مانند همان را باید نسبت به شاگردان داشته باشید، اینها استخوانبندی و ستون فقرات حوزه علمیه را محکم میکند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: اگر طلبه ما ببیند که ما او را مانند فرزند خود دوست داریم و دلسوز او هستیم، وقتش را بیهوده تلف نمیکنیم، مطالب مفید در اختیارش قرار میدهیم، در این صورت استخوانبندی حوزه علمیه هم محکم خواهد شد.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب در بیانات اخیر خود فرمودند معلمان پرورشدهندگان فضیلت و سازندگان آینده کشور هستند، اگر بخواهیم برای معلم شأنی قائل باشیم، رهبر فرزانه انقلاب این شأن را به این زیبایی بیان فرمودهاند.
وی عنوان کرد: صرف این نیست که معلم بیاید یک سری مطالب را به ذهن شاگرد بنشاند، پرورش انسان، کرامت انسان و تعالی روحی دانشآموزان و طلبهها جزو رسالتهای معلمی است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب امیدآفرینی را از رسالتهای معلمی دانستند، البته امروز الحمدلله با گذشته خیلی فرق کرده است، در گذشته ما خیلی حرفهای منفی میشنیدیم، برخیها چیزهایی میگفتند که باعث خوشحالی صهیونیستها، امریکاییها و دشمنان اسلام و انقلاب میشد، حرفهایی میزدند که نظام تضعیف میشد و جایگاه شهدا دیده نمیشد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: امروز این چیزها الحمدلله خیلی کم شده است، معلمان ما بافضیلت هستند، در آموزش و پرورش و دانشگاهها هم همین طور است، البته هنوز هم آدمهایی هستند که جایگاه معلمی را نمیفهمند، اما تعدادشان اندک است، اکثر معلمان و اساتید موقعیت خودشان را میدانند و به رسالت بافضیلت و معنوی معلمی آگاهند.
وی تأکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب در بیانات اخیرشان درباره فلسفه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل فرمودند این معلمین هستند که باید به جوانان ما بفهمانند که اینها به ما استقلال میدهد و اینها هویت انسانی، ملی و دینی ما را در مقابل دیگران برجسته میکند، اگر ما اینها را متوجه نشویم ممکن است دانشجویان دانشگاههای آمریکا در اظهار انزجار نسبت به رژیم نسلکش صهیونیستی از ما جلو بزنند، ما امروز مفتخریم که پرچمدار مبارزه با صهیونیستها هستیم.
امام جمعه قزوین گفت: امروز وقتی میبینیم جهان علیه ظلم قیام کرده است، دانشگاههای آمریکا، اروپا و حتی کشورهای دیگر علیه صهیونیستها به پا خاستهاند، اینها گویا همان ندای فیضیه ۵۴ را فریاد میزنند، امروز باید گفت ایران قیام کرد امام از تبعید آمد، اگر جهان قیام کند چه کسی میآید؟
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: بنابراین ما وظیفه داریم که فلسفه مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر صهیونیستها را به جوانان بفهمانیم، اینها باید موضوع اساسی درسهای ما باشد، هرگز نگویید ما ادبیات، فقه یا تفسیر میگوییم، سیاست به ما ربطی ندارد، امروز همه عالم فهمیدهاند تفکیک دین از سیاست با عقل و منطق سازگار نیست.
وی اظهار کرد: همانهایی که میخواهند دین را نابود کنند، میخواهند سیاست و دین را از هم جدا کنند که مؤمنین بگویند ما سر به سجده میگذاریم و کاری به چیزی نداریم، تا آنها هر غلطی که دلشان خواست بکنند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم مطالبات دینی را از حوزههای علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاهها بخواهیم و ببینیم خدای متعال از ما چه مطالباتی دارد، باید بدانیم مطالبات خدا در آیات الهی و بیانات انبیای عظام و ائمه اطهار (ع) آمده است.
امام جمعه قزوین بیان کرد: مطالبه خدای متعال از من و شما برای خودمان و مخاطبانمان یعنی دانشآموزان، دانشجویان، طلبهها و پامنبریها در قرآن کریم آمده است، خدای متعال در آیه ۲۰۰ سوره بقره میفرماید یک عده فقط به دنبال دنیا هستند، امروز آمریکا اینطور است، امروز آمریکا با موشک، کشتار، سرقت و تهدید این کار را میکند و صرفاً به دنبال دنیاست، خدای متعال در رابطه با این دسته از افراد که صرفاً به دنبال دنیا هستند میفرماید که اینها در آخرت هیچ چیز ندارند و خیلی بیچاره هستند.
وی گفت: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره بقره میفرماید گروه دیگری هم هستند که میگویند ما در دنیا حسنه و در آخرت هم حسنه را میخواهیم، خدا به ما میگوید خودتان و مردم بسیج شوید که در گروه دوم قرار بگیرید، ما باید عامل باشیم تا این تحول معنوی و زیرساختی در جامعه به وجود بیاید.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۲۵۷ سوره بقره نیز دو دسته را معرفی میکند، یک دسته کسانی که ولیّ آنها خداست، یک دسته کسانی که ولیّشان طاغوت است، اوضاع روزگار این چنین است که یک عده ولایت خدا را دنبال میکنند، ولایت انبیای الهی را قبول دارند و ولایت اولیای الهی را با سلسله مراتب پذیرفتهاند، یک عده هم ولایت شیطان و طاغوت را پذیرفتهاند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: الحمدلله حوزههای علمیه در این زمینه خیلی موفق بودهاند، اگر موفق نبودند دنیا بر اساس اندیشه انبیای عظام به پا نمیخاست، هر روز هم میبینیم اوضاع در این خصوص بهتر میشود.
وی یادآور شد: قرآن مردم را به ما نشان میدهد و میگوید مردم دو گروه هستند، عدهای هستند که فرشتگان در دلهای آنها رفتوآمد میکنند، آیات قرآن دلهای آنها را نورانی کرده است، حکمتهای الهی از زبان اهل بیت (ع) و انبیای عظام دلهای آنها را روشن کرده است.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت درباره این گروه میفرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مىآیند و مىگویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: در رأس کسانی که ملائکه در قلبشان نازل میشود، انبیا و ائمه (ع) هستند، اما پیروان آنها هم از این موضوع بهرهای میبرند و دلهایشان آمادگی دارد که محل نزول فرشتگان باشد.
وی بیان کرد: آیتالله حسنزاده در یکی از سخنرانیهای خود فرمودند حکم الهی، معارف دینی و آیات قرآنی مانند زنبور عسل هستند و به دنبال دلهای معطر و مطهر میگردند، آیه قرآن در هر دلی راه پیدا نمیکند، خیلیها این آیات را پس میزنند، کلام امیرالمؤمنین (ع) را هر کسی قبول نمیکند، دلی که آلوده باشد، شرک و ریا در آن باشد و ساختار آن با لقمه حرام باشد نمیتواند آیات و روایات را بپذیرد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: آیتالله حسنزاده در ادامه فرمودند بدیها، کینهها و عداوتها مانند مگس هستند که صرفاً به دنبال آلودگی میگردند، هر جایی آلودهتر باشد، اینها بیشتر میپسندند.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: قرآن هم میفرماید دلهایی هستند که فرشتگان، آیات قرآنی و حکم الهی بر آنها نازل میشود، در مقابل هم دلهایی هستند که شیاطین بر آنها نازل میشوند، خدای متعال در آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء میفرماید شیاطین بر دل دروغگویان گنهکار نازل میشوند.
وی اضافه کرد: باید ببینیم جامعه در معرض چه خطرات و چه فرصتهایی قرار دارد، همه ما باید تلاش کنیم دلهای مردم برای پذیرش آیات حق آماده شود و شیطان را پس بزند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در قرآن کریم جبهه بین مستکبران و مستضعفان را میسازد و میفرماید هر نگاه دو قطبی، حزبی، قومی، جناحی و طایفهای باید کنار گذاشته شود، تنها دو قطبی عالم دو قطبی مستکبران و مستضعفان است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده صهیونیستها را مستکبر معرفی میکند، فرق بین مسیحیان و یهودیان را هم میفرماید که مسیحیان مستکبر نیستند، اما یهودیان مستکبرند و یهودیان بدترین دشمنان مسلمانان هستند.
وی عنوان کرد: معلمان و مدرسین باید جامعه را در این زمینهها زنده و فعال نگه بدارند، اینها به معنای زمینهسازی برای ظهور حضرت حجت است، ما وظیفه داریم همواره این زمینهسازی ظهور را داشته باشیم.
امام جمعه قزوین بیان کرد: دو دسته دیگر را هم خدای متعال در قرآن کریم معرفی میکند، خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه میفرماید منافقین افرادی هستند که به زور کنار هم نشانده شدهاند، نه تنها دلشان همدیگر را نمیخواهد بلکه هر وقت فرصت پیدا کنند خون هم را میریزند، اینها از هم نفرت دارند، چرا که نفاق دارند و مانند چوب خشک هستند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره توبه راجع به مؤمنین میفرماید که عنصر محبت و دوستی بین اینها حکم فرماست.
وی تأکید کرد: این نوع تقابلها زمینههای مسئولیتی من و شما هستند که در قرآن و روایات آمدهاند و ما باید در این عرصهها رسالت و وظیفه خودمان را انجام بدهیم.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: نوشتههای برخی نویسندگان عقل را تسلیم میکند، یعنی استدلالهایی راجع به موضوعات مختلف میکنند که عقل در مقابل آنها تسلیم میشود و حرفی برای گفتن نمیماند، اما وقتی به دل مراجعه میکنیم میبینیم که هنوز قانع و راضی نشده است.
امام جمعه قزوین یادآور شد: برخی مطالب اهل سیر و سلوک هم نوشتههایشان دل را راضی میکند، اما عقل اعتراض دارد و راضی نمیشود، کتابهای شهید مطهری و امثال شهید مطهری حالتی به انسان میدهد که هم عقل تسلیم میشود و هم قلب راضی میگردد.
باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین