Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، واکاری (Gap filling) به کشت بذر یا کاشت دوباره نهال گفته و زمانی انجام می‌شود که به دلایلی مانند نبود بارندگی و رطوبت کافی در خاک، امراض و آفات گیاهی وقوع سرما و تگرگ، گیاه سبز نشده باشد.

رضا شفیعی سرپرست اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: سال گذشته حدود پنج هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان با هدف توسعه پوشش گیاهی به‌وسیله کشت بذر جنگلکاری شد اما کمبود چشمگیر بارش‌ها و کاهش رطوبت خاک سبب شد که فقط نیمی از بذر‌ها رشد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: به همین دلیل نیاز است تا عملیات واکاری برای بخش باقی مانده صورت پذیرد تا شاهد افزایش پوشش گیاهی باشیم.

سرپرست اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: اگرچه درختان جنگل‌های دست کاشت این استان مقاوم به کم آبی است اما با اینحال مقدار بارندگی‌های یک سال اخیر برای رشد آن‌ها کافی نبود.

شفیعی با بیان اینکه بیشتر جنگلکاری مناطق غیر بیابانی در استان اصفهان به‌صورت دیم انجام می‌گیرد تصریح کرد: بیشتر سطح جنگلکاری را اسکوپاریا (نوعی درخت بادام) تشکیل می‌دهد که با آب و هوای استان انطباق دارد.

او با اشاره به اهمیت توسعه پوشش گیاهی در استان اصفهان اظهارکرد: کاهش فرسایش خاک و زمین، تولید اکسیژن و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و ریزگرد‌ها و کمک به حفظ گونه‌های جانوری از جمله ثمرات طرح‌های مرتبط با جنگلکاری است.

سرپرست اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، کمبود اعتبارات را اصلی‌ترین چالش این بخش دانست و گفت: تخصیص اعتبار به‌ویژه از صندوق توسعه ملی برای پیشبرد اهداف ضروری است.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه پوشش گیاهی کشت بذر منابع طبیعی استان اصفهان میلیون هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین اخگرپور با اشاره به اینکه بخش‌هایی از اراضی ناحیه سه به دلیل ناهمواری و شیب به محل تجمع معتادان متجاهر، کارتن خواب‌ها و کلونی انواع آسیب‌ها تبدیل شده بودند افزود: به همین منظور و برای جلوگیری از گسترش این مکان‌ها ضمن احصاء نقاط آلوده با به کارگیری بولدوزر، لودر و کامیون نسبت به تسطیح و هموار کردن اراضی طی چندین مرحله اقدام شد.

به گفته این مسئول عملیات تسطیح و پاکسازی این اراضی در خیابان شکری جنوبی ضلع جنوب بلوار شقایق در محدوده کوره‌های آجرپزی انجام شد.

اخگرپور یاد آور شد: محل‌های پاکسازی و تسطح شده با گشت زنی مستمر عوامل نواحی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • انجام بیش از ۲۴ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی در استان اصفهان
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • عملیات کنترل آفت در ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای شاهرود آغاز شد
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • اتمام عملیات باند شرقی کیلومتر ۷۴ تا ۷۷ رینگ حفاظتی شهر اصفهان
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت