شیخ فضلالله نوری و مشروطه مشروعه
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۶۳۹۵
پیر استعمار یعنی انگلیس به خاطر شکست خود در جریان تحریم تنباکو از روحانیت شیعه، بفکر انتقام افتاد؛ لذا با طرحریزی قتل شیخ فضل الله شاگرد مبرز فاتح تنباکو قصد، تضعیف روحانیت و کم کردن نور اسلام را در سر میپروراند. خبرگزاری میزان - سید علی حسینی - جریان قیام مصلح بزرگ سید جمال الدین اسدآبادی و جریان تحریم تنباکو با فتوای مرجع عالیمقام میرزا حسن شیرازی هرچند موجب بیداری بیشتر مسلمانان در برابر استعمارگران شد، ولی به موازات این بیداریها، دولتهای استعمارگر شگردها و دسائس خود را در مقابل مسلمانان افزایش داده و دامهای بیشتری را برای استعمار و انحراف از مسیر بیداریها میگسترند؛ که از جمله این نقشهها میتوان به تضعیف اسلام و روحانیت اشاره داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از اینکه در ایران قیامی برای از بین بردن استبداد و به وجود آوردن مشروطیت به وقوع پیوست و در این رابطه قوانینی تدوین شد، این عالم بصیر و فقیه بزرگ که یکی از مراجع آن زمان و استاد بسیاری از علمای ایران و حوزه نجف اشرف بشمار میرفت. به این مطلب پی برد که بعد از این همه جانفشانیها و تحمل زحمات در راه مشروطه هدف اصلی از این قیام که وضع قوانین اسلامی برای اداره مملکت بوده است تامین نشده و مشروطه از راه اصلی خود منحرف شده است و تعدادی از غربزدگان قوانینی از کشورهای اروپایی بلژیک و فرانسه و انگلیس گرفته و با قوانین اسلامی ترکیب کردهاند. اینجا بود که شیخ فضل الله علم قیام را بلند کرد. او با کمال صراحت بدین مطلب اذعان میکرد: که با این نوع مشروطه مخالف است و اینطور بیان میکرد: که ما مشروطهای میخواهیم که مشروعه هم باشد [۱]. یعنی کلیه قوانین آن بر اساس اسلام که کاملترین ادیان است پیریزی شده باشد. اظهار مخالفت به دلیل نفوذ اجتماعی او کم کم در سراسر ایران پیچید و در این راه مصرانه پا فشرد.
از سوی دیگر پیر استعمار یعنی انگلیس به خاطر شکست خود در جریان تحریم تنباکو از روحانیت شیعه، بفکر انتقام افتاد؛ لذا با طرحریزی قتل شیخ فضل الله شاگرد مبرز فاتح تنباکو قصد، تضعیف روحانیت و کم کردن نور اسلام را در سر میپروراند.
ازطرفی این مطلب هم معلوم بود که مشروطه خواهان با غوغاسالاری فراوانی که به راه انداختند، شیخ و همفکرانش را به عنوان مخالف مشروطه از میان برخواهند داشت. در این بین افرادی مانند محمدعلی شاه و اطرافیانش برای حفظ جان خویش به سفارتخانههای بیگانه پناه بردند، اما شیخ فضلالله آن فقیه بزرگ هرگز این ننگ و عار را بر خود نپسندید و با کمال صراحت و شهامت یک جمله را بازگو کرد که برای همیشه در تاریخ ثبت شد: «اسلام فعلا یک قربانی میخواهد و چه سعادتی است که آن قربانی من باشم.» [۲] بالاخره شب یازدهم ماه رجب ۱۳۲۷ قمری عدهای از افراد مسلح به فرماندهی یوسف خان ارمنی به خانه شیخ ریختند و شیخ را یکسره به اداره نظمیه بردند، چند لحظه بعد از ورود شیخ به محوطه نظمیه محاکمه او را آغاز کردند و اعضای دادگاه ۱۳ نفره که سیزدهمین آنها شیخ ابراهیم زنجانی بود. به عنوان فقیه در آن جلسه فتوا به کشتن شیخ فضلالله نوری داد.
روز سیزدهم رجب سال ۱۳۲۷ روز تولد حضرت امیرمؤمنان را دستگاه حکومتی برای به دار زدن شیخ فضلالله نوری انتخاب کرد، علت انتخاب این روز این بود که لطمهای به مذهب و روحانیت وارد کنند و به مردم بگویند: امروز که روز تولد امیرمؤمنان است و در مذهب شما روز شادی است با کشتن یک مرجع از مراجع مذهب شما، روز شادی شما به روز غم و عزا تبدیل میکنیم.
سرانجام در عصر روز سیزدهم در میان جمعیت انبوه میدان توپخانه شیخ فضلالله این فقیه مجاهد و بزرگ را به دار آویخته و به شهادت رساندند. به راستی که شهادت بزرگترین آرزو برای مردان خداست و شیخ فضل الله در روز میلاد مولا و مقتدایش آقا امیرالمؤمنین به آرزوی دیرینه خود دست یافت.
پینوشت
[۱]صحیفه امام بیانات پیامها مصاحبهها و نامههای سید روح الله خمینی ناشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
[۲]کتاب علمای بزرگ اسلام اثر حسین نوری همدانی ناشر مؤسسه تحقیقاتی مهدی موعود بیشتر بخوانید: ۸ اصل سیاسی سیره علی (ع)
انتهای پیام/ برچسب ها: شیخ فضل الله مشروطه مشروعه
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: شیخ فضل الله مشروطه مشروعه شیخ فضل الله نوری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت:
حضرات بزرگان محترم روحانیت
سلام علیکم
تصور میشد، عملیات "وعده صادق" علیه رژیمصهیونیستی و نیز آغاز مجدد فعالیت گشتارشاد( با نام جدید طرح نور) بتواند اتفاق پیشآمده در یکی دوماه اخیر در باره جناب آقای کاظمصدیقی را به محاق ببرد و به فراموش بسپارد.
گواهی میدهم هر روز با افراد متعددی در خیابانها، فروشگاهها ، وسایل نقلیه بخصوص مترو مواجه میشوم که درباره دو سه موضوع اظهارنظر یا پرسش میکنند. این بدان معناست که قضیه از نگاه افکارعمومی نه تنها تمام نشده، بلکه چون شفافیت کامل در آن صورت نگرفته، فضایی از بدبینی را حفظ کرده است.
به عنوان یک علاقمند به روحانیت و معتقد به حفظ شان و جایگاه آن و مهمتر بازگشت مرجعیت این طبقه برای مردم، انتظار دارم موضوع آقای صدیقی استخوان لای زخم نماند. اگر رفتار او صحیح،قابل دفاع و بدون خدشه است، صراحتا اعلام و ابهامات جامعه برطرف شود. در غیراین صورت، توقع جامعه مبنی بر برخورد بدون تبعیض با ایشان عملی گردد.
توجه به عبارت مشهور "حسنات الابرار، سیئات المقربین" اقتضا دارد که مواجهه با اشتباهات کوچک عناصری که تابلو نظام به شمار می روند، سخت باشد تا امید و اطمینان مردم افزایش یابد.
متاسفانه حضور آقای صدیقی در نمازجمعه و توجیهات طلبکارانهای که در برابر شائبه ها بیان داشت، سوءتفاهمهای موجود را افزایش داد و بیم آن می رود این دمل چرکین سربسته بماند و بعدها خدای ناکرده عواقبش دامنگیر همه روحانیت( که قطعا بسیاری از آنها از آن دفاع نمیکنند) شود. د
آنچه نوشته شد صرفا گزارشی از حرفهای شفاف مردم کوچه و بازار است. چشم بستن برواقعیت، واقعیت را از بین نمی برد بلکه دیر یا زود، روی تلخ خود را نشان می دهد.
والامر الیکم
27218
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900553