Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@18:36:20 GMT

سرنوشت افغانستان در انتظار عراق است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۶۸۷۸

سرنوشت افغانستان در انتظار عراق است؟

به گزارش خبرآنلاین، احمد دستمالچیان در پاسخ به اینکه آیا وضعیت عراق هم در پی این خروج مشابه افغانستان خواهد بود و احتمال تقویت داعش وجود دارد گفت: عراق به نسبت ساختار و نهادهای دولتی از وضعیت باثبات تری نسبت به افغانستان برخوردار است. در افغانستان یک دوگانگی فکری از لحاظ ایدئولوژیکی و ساختاری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان نظام پارلمانی را قبول ندارد و به دنبال امارت اسلامی با دیدگاه های سنتی و سلفی است. در عراق مسائل خیلی پیشرفته تر و مدرن تر نسبت به افغانستان پیش می رود، که هم به صورت تئوری بوده و هم ایدئولوژیک که در این راستا گام های بسیاری اساسی برداشته شده است و در دوران پس از سرنگونی صدام، تکمیل تر و بهتر از گذشته خود را نشان می دهد. بنابراین بعید به نظر می رسد که در دوران پساخروج نظامیان آمریکایی آشوب و ناامنی در عراق حکمفرما شود.

این کارشناس در ادامه در خصوص اینکه آیا با وجود خروج نیروهای آمریکایی مناقشات بین گروه های مقاومت و آمریکا وجود خواهد داشت گفت: وقتی آمریکایی ها حضور نداشته باشند دلیلی برای حمله وجود ندارد. اما برخی از جریان ها معتقدند که آمریکایی ها باید تمام و کمال از عراق خارج شوند و این حق طبیعی آنهاست که در صورت مداخله در امور عراق وظیفه خود را به جا آورد، که آن هم مبارزه با اشغال و اشغالگری است. بنابراین در این صورت تلاش ها برای خروج آخرین نظامی آمریکایی از عراق ادامه می یابد. اما با وجود خروج گسترده آمریکایی ها به نظر می رسد مقاومت به شکل دیگری به مبارزه ادامه دهد.

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا خروج نیروهای نظامی آمریکا منجر به رقابت شدید ایران، عربستان و امارات در عراق خواهد شد گفت: به نظر نمی رسد که تحولات به این سمت برود، چون کشورهای منطقه واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار مذاکره و همزیستی مسالمت آمیز بوده است. اقدامات ایران در سالهای اخیر خود گواه بر این امر است. وقتی که طرح صلح هرمز از سوی ایران مطرح شد، در آن زمان کشورهای منطقه هنوز به واقعیت های میدانی منطقه پی نبرده بودند، اما در حال حاضر به نظر می رسد که این حقایق برای کشورهای منطقه ملموس تر شده و به خوبی آگاه هستند که در نهایت این کشورهای منطقه هستند که باید برای توسعه و رشد و شکوفایی منطقه با هم به تفاهم برسند. ریاض و ابوظبی در این مدت شاهد بودند که آمریکا نتوانست اهداف آنها تامین کند.
 

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

خروج آمریکایی‌ها از عراق چه معنایی برای منطقه دارد؟

311311

کد خبر 1539927

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عراق ایالات متحده آمریکا داعش کشورهای منطقه آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴

تیم ملی فوتسال افغانستان در پلی‌آف بازنده‌ها (انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴) به مصاف تیم ملی فوتسال عراق خواهد رفت.

به گزارش شهرآرانیوز، تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین‌بار موفق به حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شده بود، روز گذشته با شکست مقابل تاجیکستان از حضور در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ بازماند.

ملی پوشان فوتسال افغانستان در وقت‌های اضافه با نتیجه دو بر یک بازی را به تاجیکستان واگذار کردند.

شب گذشته با پیروزی ازبکستان در برابر ویتنام این فرصت برای ملی پوشان فوتسال افغانستان فراهم شد تا شانس خود را برای حضور در جام جهانی فوتسال ازبکستان محک بزند.

حالا روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران و ۱۱:۳۰ به وقت کابل، افغانستان به مصاف عراق خواهد رفت و در صورت پیروزی در این دیدار با برنده قرقیزستان و ویتنام بازی خواهد کرد. افغانستان در صورت پیروزی در این مسابقات به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه
  • افغانستان و قرقیزستان در شانس مجدد جام جهانی
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون
  • پیروزی تیم فوتسال افغانستان در برابر عراق
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟