Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، «حامد کرزای» رئیس جمهور سابق افغانستان در گفت و گو با روسیا الیوم به اقدامات نیروهای آمریکایی در کشورش پرداخت.

کرزای در این گفت و گو تأکید کرد: ایالات متحده آمریکا جنگ فرضی علیه تروریسم به راه اندخته بود. در ابتدا به ما می گفتند که پناهگاه های تروریست ها خارج از افغانستان هستند سپس شروع کردند به بمباران روستاها و خانه های مردم افغانستان و قتل، زخمی کردن و آواره کردن شهروندان افغانستانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرزای که از سال 2004 تا 2014 ریاست جمهوری افغانستان را به عهده داشت تصریح کرد که برای روسیه،چین، ایران،پاکستان و هند ثبات افغانستان و امنیت منطقه بسیار مهم است و در این راستا تلاش می کنند.

وی گفت: وقتی که صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود و وقتی دولت فراگیر امور مملکت را اداره کند آن وقت همه تهدیدها علیه روسیه و منطقه به شکل خودکار از بین می رود.

در تحولی دیگر، «جمال ناصر بارکزی» سخنگوی پلیس در ولایت قندهار در جنوب افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که در حمله خمپاره ای به یک خودرو در این ولایت دستکم پنج غیرنظامی کشته شدند.

به گفته این مقام محلی دو تن از قربانیان کودک هستند. سخنگوی پلیس ولایت قندهار گروه طالبان را مسئول حمله خمپاره ای به این خودروی تاکسی معرفی کرد. این در حالی است که گروه طالبان این امر را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر حملات راکتی به فرودگاه قندهار تمام پروازهای این فرودگاه را لغو کرد. این حملات در حالی رخ داده که طالبان حملات همه‌جانبه خود به سراسر کشور را ادامه می‌دهد. مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار به خبرگزاری فرانسه گفته که شنبه شب سه راکت به سمت فرودگاه شلیک شده و دو مورد آن به باند فرودگاه اصابت کرده است.

آقای پشتون گفته است کار تعمیر باند در حال انجام است و انتظار می‌رود پروازها بعد از ظهر روز یکشنبه از سر گرفته شود.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان انجام این حملات از سوی طالبان را تایید کرده است. آقای مجاهد در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده است این حملات به این علت صورت گرفته که «دشمن» از آن برای حمله به طالبان استفاده می‌کرده است.

همچنین یک مقام در سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان حملات موشکی را تایید کرده است. طالبان هفته‌های است که حملات گسترده‌ای را به حومه قندهار آغاز کرده و این نگرانی‌ها برای تصرف این منطقه از سوی شورشیان گروه طالبان افزایش داده است.

مقام‌های افغانستان می‌گویند طالبان ولایت قندهار را به عنوان مرکزی استراتژیک در نظر می‌گیرد و می‌خواهد با تصرف آن به پیش‌روی‌های خود در مناطق مجاور گسترش دهد.

همچنین درگیری‌ها بین نیروهای افغان و جنگجویان طالبان در شهرهای قندهار و ولایت همسایه هلمند شدت گرفته است. در غرب مقام‌های افغان گفته‌اند که فرماندهان طالبان به سرعت کنترل ساختمان‌های استراتژیک در اطراف شهر هرات را به دست گرفته‌اند و غیرنظامیان را خانه‌های خود حبس کرده‌اند.

با ادامه درگیری‌ها در هرات، روز یکشنبه طلوع نیوز گزارش داد که جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات اعلام کرده نیروهای نظامی و دفاعی جدید با تجهیزات و امکانات برای دفاع از شهر وارد هرات شده‌اند. او همچنین مدعی شده که به زودی وضعیت امنیتی در شهر هرات و بخش‌های دیگر این ولایت بهبود خواهد یافت.

روز شنبه  و در سومین روز حمله طالبان به هرات درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و نیروهای طالبان به مرکز شهر هرات نزدیک‌تر شده‌است.

طالبان روز پنجشنبه به قصد تصرف هرات، به این شهر حمله کرد اما با مقاومت نیروهای امنیتی و گروه‌های مردمی هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد.

در همین حال دفتر سازمان ملل در افغانستان از طالبان خواسته است تا تحقیقات کاملی در خصوص حمله روز جمعه به ساختمان اصلی این نهاد در هرات انجام دهد. حمله‌ای که به کشته شدن یک نگهبان افغان این ساختمان منجر شد. در این بیانیه همچنین با تاکید بر اینکه سازمان ملل به عنوان یک نهاد غیرنظامی در افغانستان فعالیت می‌کند، آمده است: «سازمان ملل از تلاش‌ها برای صلح، ارتقای حقوق همه افغان‌ها حمایت می‌کند و همچنین می‌خواهد با ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها افغان کمک کند تا زندگی بدون تهدید و خشونت را تجربه کنند.

با آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان بر سرعت پیشروی خود در مناطق مختلف افغانستان افزوده است و در هفته‌های اخیر این گروه بنیادگرا بیش از نیمی از خاک افغانستان و از جمله مناطق مرزی با پاکستان و ایران را به تصرف خود در آورده است. هرچند در ابتدا بیشتر مناطق مورد پیشروی طالبان، مناطق روستایی و با جمعیت کم بوده است، اما در هفته‌های اخیر این گروه مناطق مهم استراتژیک و نواحی پرجمعیت را اشغال کرده است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مبارزه با تروریسم حامد کرزای تحولات افغانستان سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشکیان به اسرائیل: شما که هر روز صدها و هزاران نفر را می‌کشید پس چرا ککتان نمی‌گزد؟ اگر مرد هستید با آنها که مبارزه می‌کنند، بجنگید

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابهت اسرائیل با عملیات «وعده صادق» فروریخت، اظهار کرد: آنها دیگر جرات نمی‌کنند به راحتی هر جا که دل‌شان خواست را بمباران و ترور کنند و کسی هم مقابل‌شان نایستد.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: در دنیای امروز اگر در مقابل کسانی که جاه‌طلبی و قلدری می‌کنند، ایستادگی و مقاومت نکنی آنها هر روز جری‌تر وجری‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد: اقدام سپاه و ارتش در عملیات «وعده صادق» غرورآفرین بود به طوری که دنیا تصور نمی‌کرد نیروی‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بتوانند حتی یک سنگ به طرف‌شان پرتاب کنند؛ آن هم در عملیاتی که تمامی قدرت‌های موشکی دنیا به کمک اسرائیل آمدند ولی در نهایت این پهپادها و موشک‌های ایرانی بود که با اهداف اصابت کرد و ابهت آنها را فروریخت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عملیات «وعده صادق» این موضوع را در آینده در ذهن آنها تداعی می‌کند که از این به بعد جرات نکنند به راحتی هر جا دلشان خواست ترور و بمباران کند و هیچ کسی هم در مقابل‌شان نایستد.

پزشکیان با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اسرائیل با کمک آمریکا و افرادی که دم از حقوق بشر و انسانیت می‌زنند، هر روز زن و بچه و پیر و جوان را بمباران می‌کند و در مقابل سازمان ملل متحد و مجامع حقوق بشری سکوت کرده و چیزی نمی‌گویند؛ این کار آنها وحشتناک است و بعد هم دم از انسانیت می‌زنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ایران برای اتفاقی که برای دختری افتاد، زمین و زمان را به هم ریختند که شما حقوق بشر را زیرپا گذاشتید؛ شما که هر روز صدها و هزاران نفر را می‌کشید پس چرا ککتان نمی‌گزد؟ اگر مرد هستید با آنها که مبارزه می‌کنند، بجنگید.  با زن و بچه‌ و بیمارستان و اماکن دیپلماسی چه کار دارید؟ این‌ها نامرد هستند.

وی درباره تبعات عملیات «وعده صادق» بر اقتصاد کشور تصریح کرد: مساله اقتصاد چیز دیگری است؛ باید در عرصه اقتصادی تک‌صدایی برداشته شود و از همه مردم ایران که دل در گروی آب و خاک کشور دارند استفاده شود.

پزشکیان ادامه داد: باید افراد توانمند با تفکرات، قومیت و جناح سیاسی متفاوت را بازی داد؛ چون در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسیم. همه مردم ایران از این‌که ما در مقابل تجاوز، قلدری و زورگویی ایستادیم خوشحال هستند؛ پس باید براساس لیاقت و شایستگی مردم از آنها در جایگاه‌های مختلف حکومت و در سیاست و مدیریت استفاده کرد تا بتوانیم کاری را انجام دهیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • پزشکیان به اسرائیل: شما که هر روز صدها و هزاران نفر را می‌کشید پس چرا ککتان نمی‌گزد؟ اگر مرد هستید با آنها که مبارزه می‌کنند، بجنگید
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم