Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهزاد خوانساری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در خصوص وضعیت واکسن‌های کرونا اظهار کرد:‌واکسن‌ها انواع مختلفی دارند که به هر کدام از آن‌ها پلتفرم گفته می‌شود که بین پلتفرم‌های موجود می‌توان به واکسن‌های فایزر و مدرنا، واکسن‌هایی که بر مبنای تکنولوژی وایرال وکتور ساخته می‌شوند(اسپوتنیک و آسترازنکا)، واکسن‌های غیرفعال و کشته شده(برکت و سینوفارم) و واکسن‌های ساب یونیت که تنها پروتئین s ویروس است، اشاره کرد که تمامی آن‌ها مفید بوده و کارایی خود را نشان داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خوش‌بین یا بدبین بودن به اثرات واکسن یک عقیده‌ اشتباه و غلط می‌باشد چراکه واکسن‌هایی که تاکنون برای کووید ۱۹ ساخته شده، واکسن کلاسیکی نیستند و ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد نمی‌کنند و تنها هدف در آن‌ها کاهش مرگ و میر است.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با وجود اینکه در انگلستان حدود ۷۰ درصد مردم دُز اول و ۶۰ درصد آن‌ها هر دو نوبت را دریافت کرده‌اند، در حال حاضر در روز حدود ۵۰ هزار نفر مبتلا می‌شوند اما به دلیل این حجم از پوشش‌دهی واکسیناسیون، موارد مرگ و میر در آن منطقه کاهش یافته است.

خوانساری‌نژاد ادامه داد: آنزیم‌هایی که کار تکثیر ویروس را بر عهده دارند، به دلیل دقت کم باعث ایجاد جهش می‌شوند که این جهش‌ها در اکثریت مواقع به ضرر ویروس بوده و حذف می‌شوند اما گاهی اوقات بر اساس انتخاب طبیعی انتخاب می‌شوند که باید ویروس را با فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و واکسیناسیون محدود کرد و هر چه به ویروس فرصت بیشتری برای تکثیر داده شود، احتمال جهش آن بیشتر است.

وی اضافه کرد: جهش جدید ویروس کرونا و انتشار سریع آن و کاهش مقاومت و تاب‌آوری مردم در برابر شیوه‌نامه‌های بهداشتی باعث ایجاد موج پنجم کرونا شده است.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: کلیه افراد بر اساس ژنتیک و برخی ریسک فاکتورهای ژنتیکی و محیطی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند از این‌رو برخی از آنها مستعدتر می‌باشند و همچنین بدن در شرایط مختلف محیطی پاسخ‌های متفاوتی را می‌دهد.

خوانساری‌نژاد با بیان اینکه در کرونای دلتا حدود ۱۵ جهش و تغییر نسبت به واریانت اصلی رخ داده که باعث قابلیت انتقال بسیار بالا در آن شده است و به علت تغییرات و جهش‌های ایجاد شده در ژن (S)، ویروس از پاسخ‌های آنتی‌بادی ایجاد شده توسط واکسن راحت‌تر از باقی واریانت‌ها فرار می‌کند ادامه داد: از این‌رو شاهد ابتلای درصدی از افراد واکسینه شده هم هستیم اما خوشبختانه واکسن توانسته است شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش دهد.

وی افزود: شاخص ct به صورت غیرمستقیم با تعداد ویروس مرتبط می‌باشد و هر چه عدد این شاخص کمتر باشد تعداد ویروس بیشتر است به طوری که با افزایش ۳ تایی آن، ویروس ۱۰ برابر کمتر می‌شود اما این شاخص شدت بیماری را تعیین نمی‌کند.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه این عقیده که تست pcr، کرونای دلتا را نمی‌تواند تشخیص دهد یک شایعه است تأکید کرد: تمامی کیت‌های تشخیصی pcr عامل کووید ۱۹ را می‌توانند تشخیص دهند اما برای تمایز آن‌ها از روش‌های آزمایشی دیگر استفاده می‌کنند‌.

خوانساری‌نژاد اظهار کرد: قاعده عفونت‌زایی ویروس به‌گونه‌ای است که زمانی که ویروس ابتدا وارد بدن می‌شود ۷۲_۴۸ ساعت طول می‌کشد تا pcr مثبت شود و در آن ساعات اولیه عدد ct بالا و ویروس کم است و پس از آن این عدد به صورت انفجاری پایین آمده و تعداد ویروس زیاد می‌شود از این‌رو عدد ct به زمان مراجعه به آزمایشگاه بستگی دارد و آسیب ریه شدت بیماری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهش ویروس دانشگاه علوم پزشکی اراک خوانساری نژاد واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند سایر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای 400 ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO2 به تنها 800 ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO2 3000 ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO2 هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO2 دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO2 در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO2 در جو تا پایان قرن به بیش از 700 ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO2 در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

کد خبر 6093463

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو
  • ثبات دلار و درهم و رشد یورو در معاملات امروز مرکز مبادله
  • واکنش منفی وزارت ورزش نسبت به تغییر نام استقلال؛ این موارد باید رسما به ما اعلام شود!
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند