Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@17:37:30 GMT

استقبال از واکسن و رعایت پروتکل‌ها پائین است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۷۲۳۰

استقبال از واکسن و رعایت پروتکل‌ها پائین است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به استقبال پایین از واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد.

عبدالرسول همتی بیان کرد: جمعیت هدف مشمول واکسن در فارس ٧٠ درصد از کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و ١٨.٦ درصد از جمعیت هدف تاکنون در این واکسن دریافت کرده‌اند.

او افزود: تا شامگاه شنبه ۹ مردادماه، ٧٨٣ هزار دوز واکسن تزریق شده که از این میزان ١٨٤ هزار نفر دوز دوم را هم دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عمده واکسن تزریق شده در فارس سینوفارم چینی بوده و البته تعداد قابل توجهی از افراد جامعه هدف واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک، برکت و بهارات هم دریافت کرده‌اند.

ظرفیت بالای واکسینه کردن افراد در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد:  ظرفیت سازی بالایی در استان برای تزریق واکسن انجام شده و در حالی که ظرفیت روزانه تزریق ٥٠ تا ٦٠ هزار دوز واکسن داریم اما اکنون با نصف ظرفیت(روزانه ٣٠ هزار دوز واکسن) کار واکسیناسیون انجام می‌شود.

همتی تصریح کرد که اگر به میزان ظرفیت بیش‌بینی شده به ما واکسن بدهند، می‌توانیم روزی ٦٠ هزار دوز واکسن را هم تزریق کنیم و در واقع در طول یک ماه می‌توان یک میلیون و ٨٠٠ هزار دوز واکسن زد که خود سهم مهمی در پیشگیری از ابتلای افراد در آستانه ماه محرم دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بیان کرد: اگر واکسن به موقع و به میزان مورد نیاز به دست ما برسد، به مدت ٦٠ روز تقریبا همه و یا بیشترین تعداد جمعیت هدف در استان واکسینه می‌شوند.

حمایت اندک ستاد مدیریت کرونا در فارس

همتی با ابراز گلایه از کارکرد ستاد استانی کرونا در فارس و عدم تعطیلی بسیاری از مشاغل گروه یک علی‌رغم مکاتبات و درخواست تعطیلی، گفت: تمام مغازه‌ها، پاساژها، رستوان‌ها و ...باز هستند و در مقابل اعتراض به این وضعیت فقط می‌گویند وظیفه بهداشت است. در حالی که طبق قانون اگر ستاد کرونا مصوب کند، می‌توانیم پلمپ کنیم.

او با بیان اینکه الان هم گشت شبانه داریم اما ستاد کرونا در این دور از محدودیت‌ها هیچ حمایتی نکردند و تنها دانشگاه علوم پزشکی است که در چند جبهه می‌جنگد، گفت: همزمان باید به فکر اختصاص سهمیه بیشتر واکسن به استان باشیم، واکسن تزریق کنیم، مراکز سرپایی و ١٦ ساعته را ساماندهی کنیم، نیروهای واکنش سریع را هم داشته باشیم و بیمارستان و تخت هم اضافه کنیم و همه باز این مسئولیت‌ها روی دوش دانشگاه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: اگرچه در موج پنجم حداقل سه هزار تخت بیش‌بینی کردیم اما امروز به تنهایی ما سه هزار و ٢٢٣ بیمار داشتیم که بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی شده است اما هر چه بیمار می‌آید، ظرفیت سازی می‌کنیم، چون ناچاریم پاسخگوی بیمار باشیم.

کادر بهداشت و درمان هیچ کوتاهی نکرده‌اند

همتی با تاکید بر این مسئله که چرایی آشفتگی‌های این روزها در روند صعودی تعداد مبتلایان متوجه کادر بهداشت و درمان نیست، تصریح کرد: هیچ کوتاهی از کادر درمان نبوده و نیست؛ هم مردم بیخیال شده‌اند، درصد پوشش و استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر٥٠ درصد رسیده است و اگر ٩٠ درصد بالاتر برود می‌توان بار سنگین ویروس را شکست.

او همچنین در پاسخ به این سئوال که اگر روند فعلی تداوم یاید، شاهد روزانه چند قربانی کرونابی خواهیم بود؟ گفت: تعداد قربانیان وابسته به تعداد بستری‌ها است، هرچه بستری بیشتر، قربانی بیشتر و هرچه ابتلا بیشتر، بستری‌ها بیشتر.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیشترین مرگ و میرها در موج پنجم مربوط به افرادی است که واکسن نزده‌اند، عنوان کرد: افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند و ٢٠ روز از دوز دوم گذشته باشد، کمتر در خطر فوت شدن قرار دارند.

همتی با ذکر این مطلب که اگرچه تلاش می کنیم که واکسن بیشتر بیاوریم اما متاسفانه عده‌ای به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها استقبال نمی‌کنند، گفت: جالب است پزشک خانواده چندین مرتبه با افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند تماس می‌گیرد تا افراد دوز دوم را هم دریافت کنند، اما به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمی‌کنند.

او تاکید کرد: علی‌رغم افزایش تعداد مبتلایان و فشار زیادی که از این بابت به کادر درمان وارد می‌شود اما بیماران برای پذیرش در بیمارستان‌ها سرگردان نیستند و دلیل این گفته هم آمار بستری‌هاست که هرچه بیمار بیاید و نیاز به بستری شدن داشته باشند، پذیرش می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که افراد از کوچکترین علائم هم نباید به سادگی عبور کنند و با مراجعه به مراکز ١٦ ساعته نسبت به انجام تست اقدام کنند، چون اگر برخی افراد مثبت باشند اما ندانند در مسیر همه افراد را آلوده می‌کنند.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت کرده اند هزار دوز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۷۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟

به گزازرش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: علت فوت فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دست بررسی است و شایعات در فضای مجازی صحت ندارد.

او ادامه داد: فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارم اردیبهشت در جهرم به خاک سپرده شده است و پزشکی قانونی علت فوت او را محرمانه به اطلاع خانواده اش خواهد رساند. او همسر دکتر فرید شهریور فوق تخصص چشم بود که هفته پیش درگذشت.

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر مصرف مشروبات الکی تقلبی و مسمومیت ۲۹ پزشک در جهرم در یک میهمانی منتشر شده است که تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است‌. 

در این خبر آمده است که چند پزشک، کلیه خود را از دست داده اند و چند پزشک هم در کما هستند‌.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم بستری بودن پزشکانی تحت این عنوان را نیز تایید نکردند.

امروز هم برخی رسانه ها در فضای مجازی از دستگیری عوامل فروش مشروبات الکی تقلبی در جهرم خبر دادند که پلیس هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت