Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-04@07:12:00 GMT

زیارت به روایت تصویر...

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۷۲۶۱

زیارت به روایت تصویر...

در عصر حاضر، باشکوه‌ترین آثار معماری جهان اسلام به مزارات پیشوایان بزرگ و شخصیت‌های برجسته اسلامی تعلق دارد که این امر خود بیانگر اهمیت مسئله زیارت است.

به گزارش قدس آنلاین، در این راستا، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی جهان اسلام، حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشورها و اماکن زیارتی اسلامی، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» کرد تا با استفاده از تجربه و اهتمام همه‌ عکاسان، دریچه‌ای نو به ثبت لحظه‌های باشکوه نیایش و معماری گشوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراخوان این جشنواره در دو بخش «نیایش» و «معماری مزارات اسلامی» در بهمن ۱۳۹۹ اعلام و در مجموع ۸ هزار و ۱۲۷ اثر شامل ۶ هزار و ۲۹۴ عکس از عکاسان ایرانی و یک هزار و ۸۳۳ عکس از عکاسان ۳۳ کشور مختلف جهان به دبیرخانه آن ارسال شد. اختتامیه جشنواره عکس مزارات با معرفی برگزیدگان آن مردادماه سال جاری به دلیل محدودیت‌های دوران شیوع بیماری کرونا بدون حضور برگزیدگان داخلی و خارجی در مشهد برگزار و به صورت زنده در بستر اینستاگرام برای مخاطبان پخش شد. در این گزارش، پای صحبت‌های سه نفر از برگزیدگان ایرانی جشنواره می‌نشینیم.

 

پایانی غریبانه

یکی از روزهای حزن‌انگیز سال گذشته بود. مهرداد خطر را به جان خریده و همراه استادش راهی آرامستان شده بود. استادش از آغاز شیوع بیماری کرونا در حال عکاسی از مراسم تطهیر و تدفین قربانیان ویروس منحوس کرونا و تهیه مجموعه عکسی در این حوزه بود. او هم از وقتی دومین عمه‌اش را در فاصله شش ماه از عمه اولش در اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داد، تصمیم به عکاسی در این حوزه گرفت. آنان برای حضور در بلوک ویژه تدفین باید لباس مخصوص می‌پوشیدند و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. مهرداد آن روز نه به فکر جشنواره بود و نه برگزیده شدن، او فقط برای ثبت وقایع این برهه زمانی از تاریخ بشری رفته بود.

مهرداد واحد یوسف‌آباد، یکی از مهندسان تبریزی کشور است که از سال ۱۳۹۳ در رشته عکاسی هم فعالیت می‌کند. او توانست در جشنواره بین‌المللی عکس مزارات، رتبه سوم بخش «نیایش» را از آن خود کند. این عکاس متولد ۱۳۶۹ درباره عکس برگزیده خود می‌گوید: این عکس را در یک روز سرد برفی در پیک سوم همه‌گیری کرونا در بلوک مخصوص تدفین فوتی‌های کرونایی آرامستان «وادی رحمت» تبریز گرفتم و در آن یک روحانی در حال اقامه نماز میت برای قربانی کرونایی است. این عکس، تصویری غریبانه از مراسم تدفین متوفیان کرونایی را نشان می‌دهد.

در ادامه این عکاس برگزیده با تأکید بر اینکه جشنواره عکس مزارات توسط تیمی حرفه‌ای برگزار شد، بیان می‌کند: امیدوارم شاهد برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره به همت آستان قدس رضوی باشیم و جشنواره جایی برای خودش در بین جشنواره‌های عکاسی باز کند.

 

در آغوش کوه

برف سنگینی باریده بود و منطقه اطراف زیارتگاه یکدست سفید شده بود. در این بین، خورشید در حال غروب بود و منظره دل‌انگیزی را ایجاد کرده بود. محمد مجذوب این منظره زیبای زمستانی شده بود. حدود ۲۰ دقیقه بعد، دوربینش را درآورد و عکسی ماندگار ثبت کرد.

محمد عطایی محمدی، متولد ۱۳۶۱ و اهل آزادشهر استان گلستان است. او حدود ۱۵ سال است به عنوان مربی عکاسی و گرافیک در سازمان فنی و حرفه‌ای خدمت می‌کند. این هنرمند، حائز رتبه سوم در بخش «معماری مزارات اسلامی» جشنواره بین‌المللی عکس مزارات شده است. عطایی محمدی در خصوص عکس برگزیده خود در این جشنواره می‌گوید: این عکس را بهمن ۱۳۹۹ از زیارتگاه «خالد نبی» در محدوده شهر کلاله گلستان گرفتم. در این منطقه به طور معمول برف بسیار کم می‌بارد، استثناً سال گذشته برف سنگینی آمد و من خوشبختانه در آن روز آنجا بودم و توانستم این عکس را بگیرم.

او می‌افزاید: بعضی از منظره‌ها را دوست داریم فقط نگاه کنیم. من هم ابتدا دلم نمی‌آمد عکسی بگیرم، اما خوشبختانه توانستم این منظره را از دریچه لنز دوربینم ثبت کنم. همان زمان حس کردم که این عکس، یک اثر متفاوت است. اگر عکس‌های مرتبط با زیارتگاه خالد نبی را در اینترنت جست‌وجو کنید بی‌نهایت عکس وجود دارد، اما تا کنون چنین عکسی از زیارتگاه در آن شرایط جوی با این نوع دید ندیده‌ام.

این عکاس برگزیده درباره جشنواره هم بیان می‌کند: فکر نمی‌کنم جشنواره‌ای با محوریت مزارات اسلامی تا کنون برگزار شده باشد، بنابر این آستان قدس رضوی اقدام جدیدی انجام داد که در پرتوی آن توانست عکس‌های این مزارات متبرک را گردآوری کند.

همچنین او می‌گوید: امیدوارم متولیان جشنواره به عنوان یک هدیه معنوی، شرایط عکاسی از صحن و سرای رضوی را هم برای برگزیدگان جشنواره فراهم کنند.

 

زیارتی بارانی

باران شدیدی می‌بارید و همه زائران زیر ایوان‌ها پناه گرفته بودند. محمدجواد مثل دیگر روزهای کاری‌اش در حال عبور از صحن‌های حرم مطهر رضوی بود که چشمش به زائری افتاد. این زائر وسط صحن، زیر باران، رو به گنبد طلایی نشسته بود و خادم هم بالای سرش چتری نگه داشته بود. او بدون توجه به شدت باران وسط صحن رفت و از این لحظه معنوی، عکسی ماندگار گرفت.

محمدجواد مشهدی متولد ۱۳۶۳ و از جمله عکاسان فعال آستان قدس رضوی است. جایزه ویژه دبیر جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به این هنرمند که حدود ۱۴ سال است به طور حرفه‌ای عکاسی می‌کند، اهدا شد. او درباره عکس برگزیده خود در این جشنواره می‌گوید: یک روز بارانی پیش از آغاز شیوع بیماری کرونا بود که دوربین به‌دست در حال رفتن به دفتر کارمان در حرم رضوی بودم. وقتی این زائر و خادم را دیدم، بدون هیچ چیدمان خاصی در یک لحظه این صحنه را ثبت کردم.

در ادامه مشهدی درباره نخستین وظیفه یک هنرمند فعال در حوزه عکاسی مزارات به‌ویژه اعتاب مقدسه بیان می‌کند: این عکاسان باید با عکسی که می‌گیرند، بتوانند بین بیننده عکس و صاحب آن عتبه مقدس ارتباط برقرار کنند تا در لحظه‌ای که مخاطب آن عکس را می‌بیند، اول دلش سمت صاحب آن عتبه برود.

او می‌افزاید: وقتی می‌خواهم در اماکن مقدس عکاسی کنم، اول از خود صاحب حرم اجازه می‌گیرم. به طور مثال می‌گویم آقا علی بن موسی الرضا(ع) می‌خواهم در صحن و سرای شما عکاسی کنم، خودتان کمکم کنید. سپس سراغ مباحث زیباشناسی، کادر و... می‌روم.

این عکاس برگزیده از برگزاری جشنواره مزارات به عنوان یک اتفاق خوب نام می‌برد و خاطرنشان می‌کند: جشنواره‌ عکاسی با موضوع عتبات عالیات داشته‌ایم، اما تا کنون جشنواره‌ای به چشمم نخورده بود که تمامی مزارات اسلامی را در بر بگیرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زیارت جشنواره عکس مزارات معماری جشنواره بین المللی عکس آستان قدس رضوی مزارات اسلامی بیماری کرونا عکس مزارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای این کارگاه گفت: در سینمای ایران حضور در سمت‌های مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که می‌خواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیلی روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم. به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفه‌های مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه می‌کنم که ابتدا عکاسی را با فیلم‌های کوتاه تجربه کنند تا روابطی که میان گروه‌های مختلف وجود دارد را یاد بگیرند.

کار در سینما طاقت فرسا است

عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرساست و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلان‌ها بارها تکرار شود. برخی فکر می‌کنند عکاسی فیلم کار ساده‌ای است. عده‌ای نیز تصور می‌کنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ می‌کنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب می‌کند. در واقع شیوه ثبت بسیاری از عکس‌ها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور می‌کنم.برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا می‌کنند آشنایی ندارند و این مسئله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را می‌خوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایده‌هایی جدیدی می‌رسید.



شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد

عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قاب‌های من تاثیر گرفته است، افزود:مثلا می توان‌برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مسئله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جز وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند .
وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل می‌کند ،سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است است. بازیگر مقابل دوربین پارتنر یک عکاس به شمار می‌رود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس « قرمز» در ادامه این نشست گفت: سالها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار می‌کند و چگونه حسش به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می کند . در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد عده ای کاملا حسی بازی می کنند و برخی مبتنی بر تکنیک برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد .


عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو صورت می‌گرفت و به همین دلیل با دشواری‌های بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها می‌پرداختم. به صورت اصولی در همه فیلم‌ها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط می‌توان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یادگرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است . یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفه‌ای من داشته است.

یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است

عابدی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکس‌های مربوط به آن شخصیت‌ها می‌توانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است و این باور اشتباه است.. یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برایم ریسک بزرگی به شمار می‌رفت.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک می‌بیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش می‌دهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی نقشی بسیار مهم برعهده دارد. به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد.
اکبر عالمی دریای دانش بود

وی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانی که فیلمنامه‌ای را مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم کدام قسمت‌ها نیاز به عکس دارد.
عابدی با یادی از اکبر عالمی بیان داشت: او در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او می‌آموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده میکردم.
وی با اشاره به اهنیت نگاه تهیه کننده‌ها، خاطرنشان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است

ماندن در سینما اهمیت دارد

وی درباره چگونگی ورود به سینما نیز گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژه‌های مختلفی معرفی کرده‌ام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمی‌توانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژه‌های مختلف این عرصه را تجربه کردم. این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه یا یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی وعکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوان‌ترها چندان دنبال تجربه‌های تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاه‌های سینمایی دوره‌هایی را برای افرادی برگزار می‌کنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده‌اند و دوره‌های مختلف آن را گذرانده‌اند. در این کلاس‌ها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزه‌ها و خصوصا عکاسی صحبت می‌کنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا می‌شدند و این مسئله برای آن‌ها اهمیت زیادی داشت زیرا عکس‌ها بسیار دیده می‌شدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارائه آن بسیار گسترده‌تر شده است.

خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است

عابدی درباره شاخص‌های یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست اولین مسئله است و نورسنجی نیز باید به درستی صورت بگیرد و این مسئله الفبا برای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعه‌ای از اکت بازیگر، نورپرداژی، صحنه آرایی وشکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس می‌شود.
وی ادامه داد: مجموعه‌ای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب می‌شود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام می‌شود و به همین علت فرآیند عکس‌برداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند بیان داشت: بزگترین عنصری که هر عکاس می‌تواند در کار خود به آن متکی باشد، بهره‌گیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکس‌ها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه می‌کنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکس‌هایی را تهیه می‌کردم. متاسفانه امروزه بر روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام می‌شود و حتی اندازه قاب را تغییر می‌دهند که اتفاقی بسیار غیر حرفه‌ای است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901653

دیگر خبرها

  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد
  • ۱۳ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • تقدیر از عکاس خوزستانی‌ در مسابقه عکس روز سنندج
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد