Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی قمصری در بیست و هفتمین گام از پروژه‌ی «تار ایرانی» ویدیویی از اجرایش منتشر کرد که به همنوازیِ او و دوتارنوازان تربت جام اختصاص دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ی علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لباس کردی بر تن علی قمصری / روایت موسیقی کردی با دف‌نوازی حسین رضایی‌نیا

 

قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، مشهد، خوزستان، نیشابور، توس و بجنورد سفر کرده است.

قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف ایران دارد، یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ همان منطقه است.

تازه‌ترین ویدیوی منتشر شده از «تار ایرانی»‌ مربوط به اجرای تربت جام است. در این اجرا استاد عزیز تنها همراه با گروه دوتارنوازانش در کنار علی قمصری حضور دارند. همچنین خواننده این آهنگ استاد عبدالله امینی است.

 

 

بخشی از نوشته‌ی علی قمصری درباره اجرا در تربت جام را می‌خوانید:

در تربت جام به سختی می‌توان کسی را یافت که با نواختن دوتار آشنا نباشد.

«فرض کنید، یک ساز، پرده‌هایش را بر تمام ارکان زندگی اهالی یک شهر گره زده باشد و دو سیم، همه‌ی فراز و فرود زیستشان را به زبان موسیقی ترجمه ‌کند. وقتی همه دوتار می‌نوازند، نوعی یکرنگی و اتحاد بینشان قوام پیدا می‌کند که اتفاقا اصراری بر فریاد کردنش ندارند. تار هم در آنجا تبدیل به دوتار شد. چرا که رسم موسیقیایی می‌گوید برای میزبان شدن ابتدا باید میهمان بودن را بلد باشی.

مردم در این شهر، با دوتار بیعتی دیرینه دارند و صد البته دوتار برایشان تنها یک ساز نیست. آداب، فرهنگ و آئین زندگی است. موسیقی مقامی تربت جام کاملا با موسیقی شمال و غرب خراسان متفاوت است ‌و اسلوب و قواعد خاص خود را دارد.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علی قمصری موسیقی علی قمصری موسیقی تار ایرانی علی قمصری تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفته هفتم اسب دوانی در یزد

ابوطالبی رئیس هیئت اسب سواری استان یزد با بیان اینکه از استانه‌های مختلف در این کورس اسب دوانی حضور داشتند، گفت: در هفته هفتم ۹۳ راس اسب در ۹ دور در مسافت‌های هزار و ۴۰۰ و هزار و ۶۵۰ متر به رقابت پرداختند.

وی افزود: در این هفته در مجموع مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به نفرات اول تا چهارم بعد از اعلام نتایج دوپینگ تقدیم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • یادواره ۴۵ شهید کارگر در تربت جام برگزار شد
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • برگزاری هفته هفتم اسب دوانی در یزد