نویسنده «این پسر من است»: مخاطب، شعارزدگی در زندگینامه شهدا را پس میزند
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۸۲۴۹
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ندا رسولیزاده متولد ۱۳۶۱ در اراک و دانشآموخته رشته شیمی آزمایشگاهی و ساکن کرج است. در دبیرستان، رشته ریاضی فیزیک را انتخاب میکند؛ ولی در همین سالها با شعر به حیطه ادبیات هم وارد میشود. کمی بعد اولین داستان کوتاهش را مینویسد و علیرغم علاقهاش به شعر کمکم از آن فاصله میگیرد و ادبیات داستانی را به شکل جدی دنبال میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیش از این رمانی تاریخی «هیچ کس این زن را نمیشناسد» را در کارنامه خود دارد و به تازگی کتاب «این پسر من است»، مستند داستانی زندگی شهیدان رسول و مهدی جعفری را نوشت که از سوی انتشارات خط مقدم منتشر شد. این کتاب ۲ روزی است که وارد بازار کتاب شده. در «این پسر من است» روایت داستانی دانای کل به همراه روایتهای تکاندهنده و پرجزئیات مصاحبهشوندهها در کنار هم پیشبرنده خط روایی کتاب شده است که علاوه بر مضمون، انتخاب فرم مستند داستانی آن را به اثری متفاوت تبدیل کرده است. به همین بهانه با وی گفتوگویی داشتهایم:
* چه شد که این موضوع را برای نوشتن انتخاب کردید و در روند نوشتن کتاب با چه چالشهایی روبهرو شدید؟
این کار از طرف انتشارات به من پیشنهاد شد و فقط میدانستم که قرار است داستانِ مستندی از زندگی شهیدی بنویسم. آشنایی قبلی نداشتم. بخش سخت کار برایم مصاحبه بود. «این پسر من است»، داستان مستند زندگی پدر و پسری است که پسر زودتر از پدر به شهادت میرسد. مهدی جعفری (پسر) در اولین اعزامش، در عملیات تراژیک بصری الحریر به شهادت میرسد؛ اما وقتی یک گردان ۱۲۰ نفره در این عملیات شرکت میکند و حدوداً ۱۰۰ نفرشان شهید میشوند، چطور میشود همرزمانی از این شهید پیدا کرد که هم در آن عملیات بوده باشند و هم مهدی جعفری را دیده باشند و هم نحوه شهادتش را؟ چنین مواردی و سعی در رسیدن به واقعیت و آنچه رخ داده بوده از چالشهای کار بود.
* برخورد خانواده شهید و همرزمان چطور بود؟ همکاری میکردند؟
خیلی خوب بود. فکر میکنم لازم است از همه این دوستان، بهویژه دختر شهید جعفری (فاطمه جعفری) هم تشکر کنم که صبورانه به سؤالات من پاسخ میدادند.
* خاطره خوب، حس خوب و شیرینیهای نوشتن این کتاب چه بود؟
من داستاننویسی را با رمان و داستان کوتاه شروع کردم. اولین رمانم «هیچکس این زن را نمیشناسد» یک رمان تاریخی است. به طور کلی نوشتن، هم سخت و نفسگیر است و هم لذتبخش. حین نوشتن این رمان، وقتی به بخشهای تاریخی میرسیدم در کنار فرآیند نفسگیر رماننویسی، حظ نوشتن برایم دو چندان میشد، چون حس میکردم که دارم جهانی را خلق میکنم که بخشی از آن واقعی است و وقایعش، روزی در گوشه و کنار سرزمینم اتفاق افتاده بوده. حین نوشتن این کتاب هم چنین حسی داشتم، خلق دوباره وقایعی که میدانی یک روزی اتفاق افتاده بوده و شخصیتهایش روزی در نزدیکیات زندگی میکردهاند، برای نویسنده جذاب است؛ هر چند در بخشهایی هم تکاندهنده و متأثرکننده بود.
* چه شد که این حوزه از ادبیات را برای نوشتن برگزیدید؟
فکر کردم میتوانم انجامش دهم. یک نویسنده میتواند هم رمان و داستان کوتاه بنویسد و هم در حوزه مستند وارد شود و فکر میکنم اتفاقاً کسانی که کار مستند انجام میدهند، لازم است به قدر کافی با فنون و تکنیکهای داستاننویسی و نوشتن آشنا باشند تا بتوانند کار مستند را هم به شکل حرفهای از آب و گل دربیاورند. خوب میدانیم چنین کارهایی یک بار نوشته میشوند و لازم است که در این یک بار به شایستگی به نگارش درآیند.
* آیا کارهای دیگری در این حوزه (ادبیات مقاومت) در دست دارید؟
در جنگ و حوزه مقاومت همیشه حرف برای گفتن وجود دارد. چون در جنگ پای انسان در میان است و نویسنده میتواند به سوژههای تأثیرگذار انسانی برسد. به جز «این پسر من است»، در حال نگارش یک رمان نوجوان برای انتشارات خط مقدم هستم. علاوه بر آن مجموعه داستانی در دست چاپ دارم با موضوع تبعات جنگ، همچنین رمان منتشر شدهام مربوط به جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین است.
* بایدها و نبایدهای نوشتن از شهدا چیست؟
برای نوشتن در این حوزه لازم است نویسنده در درجه اول به درستی تحقیق و پژوهش انجام دهد. این تحقیق هم شامل رویدادهای زندگی شهید میشود و هم شامل شخصیت او. نویسنده میبایست خودش در درجه اول به شناخت شخصیت شهید برسد تا بتواند آن را در یک داستان مستند برای مخاطبش نمایان کند. اگر این شناخت و شناساندن وجود نداشته باشد، کار به یک روایت خطی و ساده از یک زندگی ختم میشود و نمیتواند بر روح مخاطب بنشیند و تأثیرگذار باشد و فراموش خواهد شد. از طرفی وقتی صحبت از کار مستند میشود، بسیار ارزشمند خواهد بود که نویسنده از آنچه واقعاً وجود داشته، بنویسد. نوشتن جملات شعاری، مقدسنمایی یا دستنیافتنی کردنِ اغراقآمیز شهدا، باعث معرفی درست شهدا به مخاطب نخواهد شد؛ بلکه ممکن است در جایی مخاطب را پس بزند و باور نکند.
نویسنده باید بکوشد و در شخصیت شهید به دنبال آن نقطه عطفی باشد که به موجب آن زندگی یک آدم میتواند متحول شود و ارتقای معنوی پیدا کند. نشان دادن این سیر تحول اهمیت دارد. نویسنده این حوزه باید آنچه وجود داشته به درستی برای مخاطب بازگو کند و از همه مهمتر صادق باشد.
* چرا به خواندن زندگینامه شهدا بهخصوص شهدای مدافع حرم نیازمندیم؟
برای بسیاری در این حوزه سؤالاتی وجود دارد؛ عدهای هنوز چیزی در اینباره نمیدانند و حتی شاید موضعگیریهایی داشته باشند. نشان دادن آنچه واقعاً وجود دارد، اهمیت دارد و آشنایی با زندگی چنین افرادی علاوه بر دلنشینی، میتواند پاسخ به سؤالات بسیاری باشد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: هیچ کس این زن را نمی شناسد این پسر من است انتشارات خط مقدم نویسنده تازه های نشر پسر من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شمهای از بیکفایتی پهلوی
کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی میزند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سالهای حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت میشود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آنها مواجه میشدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا میشوند.
فاطمه شهروش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:
ممل یک پسربچه هفتهشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستانها وقت بچه در تهران تلف میشود. برای همین او را میفرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجرهدار است و هر روز ممل را با خودش میبرد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچهپسکوچههای محل رخ میدهد. سروکله غریبهای در شهر پیدا شده که میرود سراغ دختربچهها و زنها. طلاهایشان را میدزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب میزند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بیفایده است.
ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، میترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبانها و کلانتری نمیرسد. وقتی ریشسفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری میروند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را میدهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو میکنیم. الان هم بیکار نیستیم. اعلیحضرت تازه به کشور برگشتند و ما میخواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلیحضرت به کشور برگشتن، به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار میگید؟»
چرا نوجوان ایرانی هریپاتر میخواند، اما کتاب ایرانی نه؟ممل عکس محمدرضا شاه و و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان میبیند و بو میبرد که قضیه قرار نیست به این سادگیها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشهای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاشهایشان برای گرفتن حق اشاره میکند.
از آنجا که داستان در شهر قم دنبال میشود، مخاطب با شخصیتهای مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیتالله بروجردی نیز آشنا میشود. از محلههای قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنیتر و جذابتر میکند.
حرفهای درگوشی مردم کوچهوبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونهای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بیکفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.
ممل تهرونی یک رمان 159 صفحهای است که پسربچههای بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی میتوانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند، کدام یک از شخصیتهای کتاب مظنون اصلی است و همه آتشها از زیر سر او بلند میشود.
انتهای پیام/