Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، المپیک به عنوان بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان محلی برای حضور برترین نخبگان ورزشی جهان است و کسب مدال در این آوردگاه بزرگ نشان از توسعه ورزش در هر کشور دارد. در المپیک جایگاه کشورها براساس کسب مدال طلا تعیین می‌شود؛ مدالی که اهمیت ویژه‌ای برای کشورها دارد و تلاش خواهند کرد تا با سرمایه‌گذاری و ایجاد محرک‌های تشویقی ورزشکاران خود را به کسب مدال زرین این جشنواره ورزشی تشویق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در المپیک توکیو رقابت برای رسیدن به مدال طلا یکی از مهمترین راهبردهای ورزشی جهان  به شمار می‌رود؛ راهبردی که اکنون به هدف اصلی تبدیل شده و برخی از کشورها پس از حدود یک سده نخستین مدال طلای خود را در المپیک ضرب کردند. قطر و فلیپین نمونه بارز  این کشورها هستند. 

اما این ۲ کشور چگونه به یک سده حسرت در کسب مدال طلا پایان دادند؟  برای بررسی موفقیت این کشورها لازم است مسابقات دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه‌برداری زنان المپیک و ۹۶ کیلوگرم مردان را این دوره از بازی‌ها مورد بررسی قرار داد.

در دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه‌برداری زنان بازی‌های المپیک در حالی تمام کارشناسان منتظر  ضرب چهارمین مدال طلای چینی‌ها بودند که «هیدلین دیاز» همان ورزشکاری که با مهار وزنه ۲۲۴ کیلوگرم در مجموع مدال طلا را کسب و به یک دهه حسرت فلیپینی‌ها در المپیک پایان داد. 

تاریخ‌سازی این وزنه‌بردار زن موجب شد تا مسوولان ورزش فیلیپین ۳۳ میلیون پزو معادل ۶۶۰ هزار دلار به وی پاداش بدهند. این مقدار پاداش برای یک مدال، اهمیت موفقیت در توکیو در بین برخی از کشورها را نشان می دهد. در دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه‌برداری زنان «لیائو» وزنه‌بردار نامدار چینی با ۲۲۳ کیلوگرم مدال نقره را از آن خود کرد.

کشور فلیپین پیش از این در هشت دوره از بازی‌های المپیک حضور یافته است که حاصل آن سه مدال نقره و هفت مدال برنز بود. نخستین مدال کشور فلیپین در ادوار المپیک مربوط به المپیک ۱۹۲۸ آمستردام است که برنز بود.

اما داستان سرمایه‌گذاری قطر بر روی مدال طلا در رشته وزنه‌برداری متفاوت از دیگر کشورها بود زیرا این کشور بنای توسعه ورزشی خود را در بسیاری از رشته به جذب ورزشکاران خارجی گذاشته و این کار را در فوتبال، دوومیدانی و وزنه‌برداری انجام داده است. قهرمانی تیم ملی فوتبال قطر در جام ملت های ۲۰۱۹ و یا نایب قهرمانی تیم ملی هندبال قطر در جام جهانی با بازیکنان چند ملیتی نمونه  بارز این سیاست است.

 این کشور در گذشته سالم جابر وزنه‌بردار بلغاری را استخدام کرده بود. 

قطری‌ها که در گذشته توانسته بودند یکی از  پنج مدال المپیکی خود را با یک ورزشکار غیر بومی کسب کنند برای المپیک توکیو سیاست متفاوتی ررا در پیش گرفتند و با استخدام «ابراهیم فارس الباخ» برای دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه برداری مردان یک راهبرد موفق طراحی کرد. این راهبرد با حذف کیانوش رستمی، مصدومیت سهراب مرادی و غیبت تیان تائو تکمیل شد تا وزنه‌بردار اجاره‌ای قطری‌ها نخستین طلای المپیک این کشور را ثبت کند. البته فارس الباخ از سال‌ها قبل در قطر حضور دارد و در چندین دوره پیکارهای وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان در سطح قاره آسیا و جهان نیز شرکت کرده است.

فارس ابراهیم الباخ اصالتا مصری است و تابعیت قطر دارد. 

کشور قطر تا پیش از المپیک توکیو چهار دوره در این جشنواره ورزشی شرکت کرده بود که حاصل آن پنج مدال نقره و برنز بود. این کشور تا کنون موفق شده یک مدال نقره و چهار برنز کسب کند. نخستین مدال قطر در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون به دست آمد.

برچسب‌ها کیانوش رستمی وزنه برداری المپیک توکیو سهراب مرادی پروندهٔ خبری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کیانوش رستمی وزنه برداری المپیک توکیو کیانوش رستمی وزنه برداری المپیک توکیو سهراب مرادی کیلوگرم وزنه برداری المپیک توکیو مدال نقره کسب مدال مدال طلا بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانان رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛ ایروان در سال ۲۰۲۳ مسابقات قهرمانی اروپا را با موفقیت برگزار کرد و کاراکاس نیز در همین سال جاری میلادی میزبان رقابت‌های پان امریکا بود. علاوه بر دو رویداد فوق، میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در سال ۲۰۲۶ نیز به شهر بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین داده شد.

محمد جلود رییس IWF از انتخاب میزبان رویداد‌های جهانی در قاره‌های مختلف دنیا استقبال کرده و انتخاب زودهنگام این دو شهر را موجب ثبات تقویم و برنامه ریزی بهتر برای برگزاری آنها دانست.

با وجود این که سیستم کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ هنوز مشخص نشده، اما در هر صورت، مسابقات جهانی سال ۲۰۲۷، یکی از رویداد‌های مهم کسب سهمیه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • ناکامی دو ملی‌پوش شمشیربازی در کسب سهمیه المپیک
  • ناکامی شمشیرباز اپه ایران در گرفتن سهمیه المپیک پاریس
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • سریال ناکامی کاراته خوزستان ادامه دارد!
  • اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان
  • میزبان رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028 مشخص شد
  • میزبانان رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند
  • اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸
  • ترکیب تیم وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان همدان مشخص شد