Web Analytics Made Easy - Statcounter

رفتار چندگانه آمریکا و بی‌تعهدی نسبت به توافقات و پیمان‌ها موجب ایجاد بی‌اعتمادی در ملت ما شده است و این دولت بیشترین نقش را در این موضوع داشت. گمان دولت بر این بود که می‌توان با اعتماد بر غرب وضعیت کشور را بهبود بخشید، اما دیدیم و ثابت شد که نه؛ اعتماد به غرب چاره حل مشکلات نیست و باید پاسخ به مشکلات را از درون کشور و از جوانان و متخصصین ایرانی پرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - توحید محمدزاده پژوهشگر مسائل سیاسی - مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار آخر با دولت دوازدهم اشاره فرمودند: در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و غربی‌ها هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت ثبت این تجربه را برای چندمین بار متذکر شدند و یادآور شدند که باید از تجربه‌های مهم تاریخی درس بگیریم و تا آینده‌گان اشتباه این دولت و اعتماد به غرب را فراموش نکنند.

برجام و تجربه نهضت ملّی از جمله این تجربیات هستند که باید تجربه‌نگاری شوند. یکی از فواید اصلی تجربه‌نگاری، ایجاد تصویری تاریخی در ذهن افراد جامعه است. به کمک این تصویر می‌توان شرایط و اتفاقات جدید را مشاهده و درک کرد. دانش ناشی از تجربیات، نقشی آشنا در ذهن به وجود می‌آورد که با استفاده از آن می‌توان بین آنچه که اکنون در حال شکل گرفتن است و آنچه که قبلاً اتفاق افتاده، ارتباط برقرار کرد.

انسان‌ها به دلیل محدودیت ظرفیت حافظه خود، قادر به حفظ و یادآوری تمامی مطالب نیستند. کشور‌ها برای یادگیری از اشتباهات قبلی خود، ارزش قائل می‌شوند و این برای مسئولین ضروری است که متوجه شوند چه کار‌هایی را غلط انجام داده‌اند، پیامد‌های آن چه بوده است و چگونه در آینده از شرایط مشابه اجتناب کنند.

رهبر معظم انقلاب در مورد لزوم استفاده از تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در آینده به موارد زیر اشاره کردند:
۱- بی‌اعتمادی به غرب
۲- کمک نکردن غربی‌ها و ضربه زدن آن‌ها
۳- شکست قطعی درصورت منوط کردن برنامه‌های داخلی به همراهی غرب
۴- موفقیت دولت هرجا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آن‌ها قطع امید کرد.

بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود جمهوری اسلامی است. نه انرژی هسته‌ای، نه حقوق بشر، بلکه مشکل آمریکا با نفْس جمهوری اسلامی است.

آمریکا با قطع نظر از نظام جمهوری اسلامی، با استقلال ایران و به طور عام با استقلال همه کشور‌های جهان مشکل دارد؛ یعنی اگر فرض کنیم یک نظامی غیر از نظام جمهوری اسلامی هم در ایران سر کار بود و بنا بود مستقل باشد، آمریکا با آن مشکل داشت.

تجربه نهضت ملّی نیز نباید فراموش شود. در نهضت ملّی، دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها حسنِ‌ظن داشت، امّا مایل نبود به آن‌ها تکیه کند، مایل به استقلال بود. با اینکه نهضت ملّی یک حکومت انقلابی نبود و فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیس‌ها بود و خیال می‌کرد آمریکایی‌ها کمکش می‌کنند، با استقلال کشور مخالفت کردند.

دولت مصدّق که توانست نفت را از چنگ انگلیسی‌ها خارج کند، یک اشتباه تاریخی انجام داد و آن تکیه‌ به آمریکا بود. مصدق در مقابلِ دشمنی انگلیس‌ها، فکر کرد باید یک پشتیبان در عرصه بین‌المللی داشته باشد، این پشتیبان آن روز از نظر او آمریکا بود؛ به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. آمریکایی‌ها از اعتماد او استفاده کردند و کودتای بیست‌وهشتم مرداد را به راه انداختند.

تجربه برجام نیز به ما نشان داد که ما در هیچ مسئله‌ای نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم. آمریکا نشان داد که به حرف خود پایبند نیست و زیر تعهّدات خود خواهد زد. چنانچه مشاهده کردیم ترامپ بدون هیچ ملاحظه‌ای از برجام خارج شد و بایدن که گفته می‌شد به برجام برخواهد گشت، هیچ اقدام مثبتی در این راستا انجام نداده است و خوی استکباری آمریکا این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که به برجام یا هرگونه تعهد دیگر پایبند بمانند.

آمریکا حتی به اروپای متحد خودش هم رحم نکرده است. چه بسیار توافق‌نامه‌هایی که آمریکا در دهه اخیر از آن خارج شده است و جز توافق‌نامه آب و هوایی پاریس که مجبور به برگشت به آن شدند، دیگر توافقات با اروپا یک طرفه لغو شده است.

در منطقه غرب آسیا نیز آمریکایی‌ها ادّعا می‌کنند که می‌خواهند مشکلات را حل کنند، امّا درواقع عکس این است؛ آمریکا به وجود آورنده مشکلات یا تشدیدکننده مشکلات است. دلیل ترک منطقه هم به دلیل این شکست بزرگ است. آمریکای مدعی، نتوانست در هیچ یک از بحران‌های منطقه اقدام مثبتی انجام دهد و امروز مجبور است منطقه را ترک کند.

یکی از اصول امام خمینی (ره) نیز اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی است؛ این یکی از اجزاء مکتب امام است. امام به مستکبرین هیچ اعتمادی و به وعده‌های آن‌ها اعتنائی نمی‌کرد. رئیس‌جمهور وقت آمریکا یعنی ریگان، به امام نامه نوشت و نماینده فرستاد، امام به او اعتنائی نکرد و پاسخی به نداد.

در یک مورد دیگر، یک وعده‌ای در مورد پایان جنگ تحمیلی، یکی از دولت‌های وابسته به آمریکا داده بود، بحث صد‌ها میلیارد در میان بود، امام اعتنائی به آن نکردند، اعتماد نکردند. ما حالا در قضایای گوناگون جاری خودمان داریم همین معنا را لمس می‌کنیم، می‌بینیم که چطور نمی‌شود به وعده مستکبرین اعتماد کرد.

این رفتار چندگانه آمریکا و بی‌تعهدی نسبت به توافقات و پیمان‌ها موجب ایجاد بی‌اعتمادی در ملت ما شده است و این دولت بیشترین نقش را در این موضوع داشت. گمان دولت بر این بود که می‌توان با اعتماد بر غرب وضعیت کشور را بهبود بخشید، اما دیدیم و ثابت شد که نه؛ اعتماد به غرب چاره حل مشکلات نیست و باید پاسخ به مشکلات را از درون کشور و از جوانان و متخصصین ایرانی پرسید.

تجربه‌نگاری در بخشی از مدیریت‌های جهادی و انقلابی کشور ثابت کرده است که با استفاده از ظرفیت عظیم داخلی می‌توان بر همه مشکلات فائق آمد.

در نهایت این تجربه‌نگاری باید برای همیشه در تاریخ سیاسی کشورمان همراه با کودتای بیست‌وهشتم مرداد ثبت شود تا اثبات کند آمریکا از اوّل انقلاب با ما دشمنی می‌کند و از این دشمنی دست نخواهد کشید. مگر اینکه جمهوری اسلامی از بین برود، استقلال کشور از بین برود.

آمریکا در زمان طاغوت، ساواک را به راه انداخت، کودتای ۲۸ مرداد را به راه انداخت، در جنگ هشت‌ساله به دشمن ما حدّاکثر کمک ممکن را کرد؛ هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کرد؛ سکّوی نفتی ما را زد؛ ما را تحریم کرد؛ از برجام خارج شد و هر روز بهانه‌ای برای افزایش فشار بر کشورمان پیدا می‌کند.

ما باید بی‌اعتمادی به غرب را به عنوان یک تجربه در ذهن خود داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت داخلی نهایت تلاش خود را برای ارتقاء کشور در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و اقتصادی به کار ببندیم که پیروزی با ماست.

 

بیشتر بخوانید: رهبر معظم انقلاب: در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد

 

انتهای پیام/

برچسب ها: رهبر انقلاب اعتماد به غرب برجام عبرت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رهبر انقلاب اعتماد به غرب برجام عبرت جمهوری اسلامی اعتماد به غرب آمریکایی ها تجربه نگاری بی اعتمادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران

آمریکا و مکزیک در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روسای جمهور کشور‌های آمریکا و مکزیک اعلام کردند در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک متعهد به مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از این مرز‌ها شدند که در سال‌های اخیر به رکورد بی سابقه‌ای رسیده است.

آن‌ها تصریح کردند دولت‌های دو کشور به زودی گام‌هایی را برای کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌های مشترک بر می‌دارند در حالی که به مشکلات اقتصادی و امنیتی پرداختند که باعث مهاجرت افراد می‌شود.

رهبران دو کشور در بیانیه‌ای مشترک افزودند: رهبران دو کشور در مدت زمان کوتاهی، به مسئولان امنیت ملی خود دستور دادند تا بلافاصله برای اجرای اقدامات ملموس، به منظور کاهش چشمگیر عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌ها در عین رعایت حقوق بشر، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین حال، جو بایدن که برای بار دوم نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شده، در ماه‌های اخیر دیدگاه خود نسبت به امنیت مرز‌ها را سختگیرانه‌تر کرده در حالی که موضوع مهاجران غیرقانونی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های رای دهندگان آمریکایی شده است.

همچنین جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد منتخب حزب برای انتخابات ۵ نوامبر، منتقد اصلی بایدن، از وی به دلیل برگرداندن بسیاری از محدودیت‌ها و سیاست‌های مرزی دوران ترامپ و شکست در مقابله با عبور فزاینده مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا قانون مرزی ایالت تگزاس مبنی بر دستگیری و بازجویی افراد مظنون به عبور غیرقانونی از مرز مکزیک با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این قانون که به طور رسمی قانون S.B.۴ نامیده می‌شود، نقطه عطفی در درگیری مرزی بین مقامات تگزاس و دولت بایدن در مورد موضوع مهاجرت و امنیت مرزی است و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب می‌شود. همچنین براساس این قانون ورود یا ورود دوباره غیرقانونی به تگزاس از یک کشور خارجی، جرم تلقی می‌شود، و قضات ایالتی این قدرت را پیدا می‌کنند تا مهاجران غیرقانونی را ملزم به خروج از خاک آمریکا کرده و کسانی را که از خروج از کشور خودداری کنند، به تحمل تا ۲۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

این در حالی است که موضوع مهاجرت و امنیت مرز‌ها در مرز مکزیک با آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر تبدیل به موضوعی چالش برانگیز در بین جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وعده اخراج مهاجران غیرقانونی و بستن مرز‌های کشور به روی این دسته از مهاجران در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را داده است.

در همین حال چندی پیش مشخص شد، تنش‌ها بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس همچنان ادامه دارد و آبوت گفت حضور نیرو‌های گارد مرزی را در مرز‌های جنوبی آمریکا تقویت خواهد کرد تا از این ایالت در برابر «هجوم مهاجران» محافظت کند.

چندی قبل قضات دادگاه عالی آمریکا به ماموران گشت مرزی کشور به طور موقت اجازه دادند تا سیم‌های خاردار در مرز با مکزیک را که برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی کشیده شده، بردارند.

این در حالی است که شکایتی از سوی «کن پکستون» دادستان‌کل جمهوری‌خواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

اما دولت بایدن طی دادخواستی در دوم ژانویه سال جاری، اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه این سیم‌ها مانع عبور مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شده باشد، وجود ندارد و مهاجران غیرقانونی همچنان می‌توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

علاوه بر این دولت در ۱۲ ژانویه نیز در دادخواستی اعلام کرد مقامات ایالت تگزاس موانع جدیدی را در سراسر مرز با مکزیک نصب کرده اند که مانع از انجام وظیفه ماموران گشت مرزی برای ارزیابی و پاسخ دادن به موارد اضطراری می‌شود.

سیم‌های خاردار مرز مکزیک با آمریکا با هزینه گارد ملی تگزاس و در راستای بخشی از عملیات ستاره تنها (لقب ایالت تگزاس) کشیده شده است که ابتکاری از سوی گرگ ابوت فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت بود که در سال ۲۰۲۱ با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از این مرز کشیده شد.

جمهوری خواهان آمریکایی بار‌ها سیاست‌های دولت بایدن در مورد موضوع مهاجران و عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده اند. موضوعی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال جاری شدت گرفته و مخالفان بایدن به دنبال استفاده از این موضوع برای تخریب بایدن هستند.

موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آن‌ها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرز‌های مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، تا کنون دو بار به‌صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرز‌های جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از ۲,۰۰۰,۰۰۰ عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

با وجود این، برخی از ناظران تحلیل‌ها در این راستا را مبالغه‌آمیز توصیف کرده و درگیری‌های میان دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه را در چارچوب نبرد میان دو حزب بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و بودجه تحلیل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • عبرت‌های بابک برای اکبرها
  • استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی