Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیمارستان از یک بعد مانند یک هتل پنج ستاره است و باید بیمارستان را جامع دید، درباره عدم بهره برداری از پروژه های بیمارستانی مهدی کلینیک و مرکز طبی کودکان ۲ و آماده نشدن این دو پروژه که در دولتهای یازدهم و دوازدهم شروع شده، توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر کریمی با تأکید بر اینکه ساختن بیمارستان و راه اندازی آن دو مقوله کاملاً جداست گفت: مدیریت و بهره‌برداری از بیمارستان بعد از تکمیل ساختمان آن امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر رئیس دانشگاهی و هر وزیری دلش می‌خواهد که یک چنین پروژه‌های در دوران کاری اش افتتاح شود، ولی من اصرار داشتم که افتتاح بیمارستان در دوران کاری ما مهم نیست، صحت راه‌اندازی آنجا مهم است و روی این موضوع هم پافشاری کردیم.

وی افزود: پروژه مهدی کلینیک جزو پروژه‌های ‌دولت یازدهم و دوازدهم است، حق این دولت بود که اگر این پروژه آماده‌ می‌شد مورد بهره‌برداری هم قرار بگیرد ولی نمی‌توانیم بیمارستان را به‌صورت زودرس و نابجا یا زودتر از موعدی که بشود بهره‌برداری کرد، افتتاح کنیم.

کریمی ادامه داد:  همان‌طور که می‌دانید در این روزها رئیس‌جمهوری پروژه‌های درمانی کشور را افتتاح می‌کنند. معمولاً هر روزی از هفته یکی از وزارتخانه‌ها پروژه‌های مربوط به خودشان را توسط آقای رئیس‌جمهور به‌صورت مجازی افتتاح می‌کنند. در سال‌های گذشته دو پروژه بزرگ در دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است. تلاش دانشگاه و تیم اجرایی دانشگاه بر این بود که ان‌شاءالله در انتهای این دوره چهارساله این دو پروژه، حتماً جزو پروژه‌هایی باشد که در چرخه درمان وارد شوند. این دو پروژه هرکدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد. یکی مهدی کلینیک در محوطه بیمارستان امام خمینی که شرایط خاص خودش را دارد و دیگری مرکز طبی کودکان ۲ یا به عبارتی داخل پرانتز بگویم بیمارستان حکیم که وابسته به مرکز طبی یک دانشگاه در جنوب شهر در منطقه ۱۸ توسط خیر ساخته شده است و به نظرم باید درباره این دو پروژه به صورت جداگانه صحبت کنیم.

وی با اشاره به برخی جزئیات درباره مدل ساخت این دو پروژه و مدل راه‌اندازی‌اش که این روزها مطرح است، گفت: باید این مباحث را برای همکاران دانشگاهی و برای همه‌ مردم عزیزمان توضیح دهم مخصوصاً که بالاخره این روزها در فضای مجازی، ارگان‌های مختلف نظرات مختلفی راجع به این دو بیمارستان داشته‌اند، اما اطلاعات دست اول آن چیزی است که اکنون من به‌عنوان مسئول دانشگاه، در اختیار شما می‌گذارم. مهدی کلینیک یک بیمارستان بزرگ است که با نیت اولیه خیرساز توسط خانواده مرحوم گرامی در سال ۱۳۹۰ در زمان ریاست آقای دکتر لاریجانی در دانشگاه کلنگش به زمین خورده شد. خانواده مرحوم گرامی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است و آهن اولیه‌ آنجا را به‌صورت اسکلت ریختند و کلنگش را به زمین زدند. بعد به دلیل مشکلاتی که پیش آمد پروژه رها و یکی دو سالی کاملاً پروژه متوقف شد تا ۱۳۹۲  رئیس دانشگاه عوض می‌شود و آقای دکتر جعفریان رئیس دانشگاه می‌شوند. مجدد این پروژه همچنان در رکود بوده تا اواخر سال ۱۳۹۴ و و اوایل سال ۱۳۹۵ که مجدداً با مدل جدیدی که برای ادامه‌ ساخت بیمارستان گرفته می‌شود از خانواده گرامی هم جدا می‌شود و به‌صورت شرکتی که این شرکت زیر نظر هیئت‌امنای ارزی وزارت بهداشت و با کمک وزارت بهداشت مجدداً با ترکیب یک هیئت‌مدیره‌ای که سه نفر از بیرون بودند و دو نفر هم نماینده‌های دانشگاه شروع به ساخت می‌شود تا سال ۱۳۹۶ که بنده مسئولیت دانشگاه را به عهده گرفتم.

بیمارستان یک مجموعه است که راه‌اندازی آن به‌صورت یکپارچه‌ است

 وی گفت: از سال ۱۳۹۶ به بعد با همان روش قبلی پیش رفتیم، اما این بار یک کار دیگری هم اضافه شد که آن هم سرمایه‌گذاری بانک ملت بود. با همان هیئت‌مدیره‌ای که قبلاً در ساخت بودند که سه نفر از بیرون و دو نفر هم از داخل دانشگاه به عنوان نماینده در آنجا بودند. به‌اضافه وام ۴۰۰ میلیارد تومانی که بانک ملت تقبل کرد و در واقع با این بیمارستان در ساخت‌وساز شریک شد و کار با سرعت خیلی زیادتری در دوره وزارت آقای دکتر هاشمی ادامه پیدا کرد تا بالاخره آقای دکتر هاشمی هم از وزارتخانه تشریف بردند و به‌جای ایشان آقای دکتر نمکی آمدند. وقتی آقای دکتر نمکی آمدند تقریباً در دو سال پیش، پروژه مجدداً توسط وزارت بازبینی شد و خوشبختانه با رایزنی‌هایی که دانشگاه با وزارتخانه کرد، شخص خود من با آقای دکتر نمکی و با معاونت توسعه وزارتخانه‌ صحبت کردم و رفت‌وآمدهای زیادی انجام شد. در نهایت قرار شد این اقدام با سرعت بیشتری و با همان روش ادامه پیدا کند. آقای دکتر نمکی هم در پروژه حاضر شدند و وقتی از پروژه بازدید کردند خیلی تشویق شدند که فشار بیاورند که ما هم هرچه زودتر پروژه را به انتها برسانیم.

کریمی همچنین گفت: دانشگاه در این دوره حداکثر تلاش خودش را کرد و حوزه‌ توسعه دانشگاه و نماینده‌هایی که از دانشگاه در آنجا بودند، تلاش کردند و خوشبختانه با کمک‌های بانک ملت و کمک‌هایی که هیئت‌امنای ارزی انجام داد و با مجموعه کمک‌هایی که در ادامه‌ ساخت حوزه درمان وزارت بهداشت انجام شد، پروژه با سرعت بیشتری تا روزهای اخیر پیش رفت. بنا بود که این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن در همین دوره مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. منتها باید توضیح دهم که ساخت بیمارستان و آن‌هم بیمارستانی به وسعت مرکز مهدی کلینیک، با ظرفیت حدود ۹۰۰ تخت و کم و زیاد متغیر، یک پروژه خیلی بزرگ و عظیمی است، پروژه‌ای که در نظام سلامت کشور سابقه‌ ساخت با این حجم را در یک جا و یک محل نداشتیم.  آن‌هم در یک محوطه‌ای مثل بیمارستان خوش‌نام و قدیمی بیمارستان حضرت امام.  

وی گفت: بنابراین علی‌رغم تمام تلاش دانشگاه و تمام تلاش حوزه‌ درمان وزارت بهداشت و تمام زحماتی که هیئت‌مدیره‌ آنجا کشیدند و خیلی هم تلاش کردند که پروژه به‌روزهای آخر این دوره برسد، اما اینطور نشد و طوری نبود که من به‌عنوان رئیس دانشگاه راضی باشم که آنجا بتوان مریض بخوابد و به این صورت آماده نشد.

کریمی تاکید کرد: بیمارستان یک مجموعه است که راه‌اندازی آن به‌صورت یکپارچه‌ است؛ یعنی باید تمام بخش‌های کمکی بیمارستان غیر از بخش‌های بستری مانند آزمایشگاه، رادیولوژی،  تأسیسات،  خدماتی که در آشپزخانه داده می‌شود، خدمات حمل‌ونقل بیمارستان،  آسانسور همه باید آماده باشند. نمی‌شود که در بیمارستان هزار تختخوابی، یک تعدادی از تخت ها مثلاً ۱۰۰ تخت و یا ۲۰۰ تخت آن استفاده شود، حتی اگر تخت‌ها آماده باشد، اما بقیه تجهیزاتی که بیمارستان نیاز دارد آماده نیست نمی‌شود گفت این بیمارستان مثلاً ۳۰۰ تختش آماده است یا ۱۰۰ تختش آماده است و این مقدار را راه بیندازید.

دلمان می‌خواست مهدی کلینیک در همین دوره افتتاح شود

وی گفت: درست در روزهایی که درباره راه‌اندازی آن صحبت شد من از هیئت‌مدیره مرکز پرسیدم که الان چند نفر کارگر ساختمانی، مهندس، تکنیسین در آنجا کار می‌کنند. به‌صورت زبانی هیئت‌مدیره آنجا گفتند ۵۳۰ نفر، خب بیمارستانی که ۵۳۰ نفر داخلش کار ساختمانی می‌کنند، بیمارستانی که ۲۷ آسانسور دارد و هنوز چهار آسانسور راه‌اندازی نشده، نمی‌شود در این طبقات رفت‌وآمد کرد. با اینکه دو آسانسور یا چهار آسانسور روشن است. بعضی از قسمت‌های آنجا آماده است بعضی از بخش‌هایش کاملاً چیدمانش انجام شده ولی بیمارستان تجهیز کامل برای اینکه پرسنل پرستاری، پرسنل خدمات، پرسنل پزشکی بروند داخل آن و شروع به خدمت‌رسانی کنند و مریض بستری شود از نظر من به هیچ‌وجه آماده نیست. در هفته‌های آخر با توجه به اینکه دلمان می‌خواست در همین دوره هم افتتاح شود خیلی تلاش شد مخصوصاً هیئت‌مدیره‌ آنجا خیلی تلاش کردند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

ما نمی‌توانیم بیمارستان را زودتر از موعد بهره‌برداری کنیم

کریمی گفت: از دفتر آقای رئیس‌جمهور هم تماس می‌گرفتند که این جزو پروژه‌های دوره‌ دولت یازدهم و دوازدهم است و درست هم هست زیرا بیشتر زحمات این پروژه در دوره وزارت آقای دکتر هاشمی و آقای دکتر نمکی اتفاق افتاده و حق بود که اگر این پروژه آماده می شد، در دولت یازدهم و بیشتر در دولت دوازدهم،  مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما من نظرم این است که ما نمی‌توانیم بیمارستان را به‌صورت زودرس و نابجا یا زودتر از موعدی که هنوز بشود بهره‌برداری کرد،  بهره‌برداری کنیم. به دلیل همین مسائل حاشیه‌ای، در تاریخ ۱۶ تیر نامه‌ای مستقیم به معاون رئیس‌جمهور، آقای دکتر نهاوندیان نوشتم با امضای خودم و همین توضیحات را برای آقای معاون رئیس جمهور رسماً اعلام کردم و گفتم در تاریخ موردنظر این بیمارستان به‌هیچ‌وجه قابل بستری کردن مریض  نیست. از طرفی به‌هرحال از حوزه‌های مختلف صحبت بود که ما اینجا را با بستری کردن مریض می‌خواهیم افتتاح کنیم. من، منِ دکتر کریمی با توجه به سابقه خدمت و  با توجه به اینکه من یک تجربه بسیار گران‌بهایی در راه‌اندازی بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی کشور از صفر تا صد از سال ۱۳۸۰، یعنی بیست سال پیش، در مرکز قلب تهران داشتم، می‌دانم که بیمارستان مرکز قلب روزی که من تنهایی رفتم برای راه‌اندازی آن یک کارگر هم دیگر آنجا کار نمی‌کرد، بیمارستان تکمیل شده بود و فقط خاک و گردوغبار ساخت‌وساز بود. از روزی که من وارد بیمارستان شدم تا روزی که خودم اولین عمل جراحی قلب را در آن بیمارستان بعدازاینکه آقای خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور، من شهریور برای راه‌اندازی مرکز قلب رفته بودم – ۱۴ بهمن آقای خاتمی آنجا را افتتاح کرد. صبح چهارده بهمن آنجا پر از مریض قلب بود و من ۱۰ روز بعدش هم اولین عمل قلب خودم را در این مرکز انجام دادم بنابراین شش ماه طول کشید تا بتوانیم بیمارستانی را که یک کارگر هم داخلش نبود، راه‌اندازی کنیم.

صریح و بی‌پرده همه اطلاعات مهدی کلینیک را به مسئولان دادم

وی تاکید کرد: من این تجربه گران‌بها را ۲۰ سال قبل پشت سر خودم در دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتم. حال چطور می‌توانم قبول کنم که الان در یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی،  با این شرایط مریض بستری کنم. برای همین من خیلی صریح و بی‌پرده همه این اطلاعات را در اختیار وزیر بهداشت جناب آقای دکتر نمکی قراردادم و ایشان نیز همین اطلاعات را در اختیار معاونت درمان وزارتخانه قرار داد و همین اطلاعات را مکتوب برای معاون رئیس‌جمهور نوشتم.  طبیعی است که انتظار داشتیم که آقای رئیس‌جمهور با توجه به زحمتی که در دوره خودشان برای این مکان کشیدند و حمایت‌هایی که کردند، واقعاً و انصافاً هم بالاخره در این چهار سال یا شش سال این ساخت‌وساز به این شدت انجام شده، ایشان بیایند و یک بازدیدی کنند و اجازه بدهند که افتتاح چند ماه بعد اتفاق بیفتد ما هم همین تقاضا را از آقای رئیس‌جمهور کردیم و خوشبختانه بعد از کش‌وقوس‌های زیاد همین اتفاق دیروز افتاد و من خیلی خوشحالم که بالاخره مطلب صحیح ما که به زبان‌های مختلف هم از طریق وزیر محترم هم از طریق معاون درمان هم از طریق معاون رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر نهاوندیان به گوش آقای رئیس‌جمهور رساندیم و بالاخره ایشان قبول کرد که حتی بازدید حضوری هم نیایند. ایشان به‌صورت شفاهی در ستاد ملی کرونا توضیح دادند و خیلی هم خوب توضیح دادند که بیمارستان هزار تخت خوابی مهدی کلینیک در این دوره ساخته شده است و ان شاءلله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. گفتند که ما امروز به‌شدت به آن نیاز داریم.

لذت و شیرینی ساخت چنین بیمارستان تخصصی حق مردم است

کریمی گفت: ما نمی‌توانیم اینجا را به‌عنوان یک بیمارستان صحرایی استفاده کنیم ما باید همان کاربری که برایش هزینه شده به‌عنوان یک بیمارستان تخصصی با تجهیزات خودش آن را بهره‌برداری کنیم. اگر می‌خواستیم بیمارستان صحرایی بزنیم که در هر مکانی با کمترین هزینه امکان پذیر است. خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور هم دیروز اعلام کردند که این بیمارستان تقریباً مراحل نهایی خودش را طی می‌کند و در چند ماه آینده مخصوصاً ایشان دو ماه گفتند حالا من می‌گویم در چند ماه آینده تلاش می‌کنیم تا افتتاح شود. اگر ما در دانشگاه باشیم یا هرکس دیگری در دانشگاه باشد اینجا را ان شاءلله بهره‌برداری کند و لذت و شیرینی ساخت یک چنین بیمارستان تخصصی با یک چنین امکاناتی را برای شهروندان عزیز که حقشان هست، ایجاد کند. آن‌هم در این شرایط کرونایی که بزرگ‌ترین بیمارستان کشور یعنی بیمارستان امام خمینی که کنار این بیمارستان قرار گرفته، در حال حاضر سرویس می‌دهد و بتوانیم آن را هم راه‌اندازی کنیم.

دوران کاری ما مهم نیست صحت راه‌اندازی مهدی کلینیک مهم است

وی گفت: مهدی کلینیک در کنار سرویس بیمارستان امام خمینی و با مدیریت مشترک آن بیمارستان ان شاءلله بهترین نتیجه را برای کشور داشته باشد. این آرزوی قلبی هر کسی است. هر رئیس دانشگاهی، هر وزیری، هروکیلی دلش می‌خواهد که یک چنین پروژه‌ای در دوران کاری‌اش افتتاح شود ولی من اصرار داشتم که دوران کاری ما مهم نیست، صحت راه‌اندازی آنجا مهم است و روی این پافشاری هم کردیم.

در دوره‌ ما بنا نیست که خدای‌نکرده هیچ کار نمایشی انجام شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: من می‌خواهم این جمله را به اطلاع همشهری‌های خودم و مخصوصاً دانشگاهیان عزیز و مخصوصاً همکاران خودم در دانشگاه علوم پزشکی تهران برسانم که دانشگاه، کار صحیح را انجام می‌دهد در دوره‌ ما بنا نیست که هیچ کار خدای‌نکرده نمایشی و هیچ کاری که پشتش کوچک‌ترین اشتباهی باشد انجام شود و بنده روی این پافشاری کردم و موفق شدیم. امروز هم به همه‌ دانشگاهیان مخصوصاً همکاران خودم در دانشگاه علوم پزشکی تهران تبریک می‌گویم که ان شاءالله در ماه‌های آینده با تلاش و پیگیری که دانشگاه خواهد کرد و مسئول ‌راه اندازی مهدی کلینیک است به بهره برداری برسد.

کریمی ادامه داد: ستاد وزارت بهداشت، معاونت درمان وزارت بهداشت، خود جناب دکتر نمکی خیلی کمک کردند،  ولی در انتها آن چیزی که بنا هست اتفاق بیفتد راه‌اندازی بیمارستان توسط پرسنل عزیز دانشگاه و همکاران ما در بیمارستان امام خمینی است که زحمت خیلی زیادی کشیدند. آقای دکتر صادق نیت و تیم مدیریت آن بیمارستان هم تلاش کردند که ان شاءلله آنجا را راه‌اندازی کنند و همه ما شیرینی آن را در چند ماه آینده حس کنیم.

وی گفت: بیمارستان امام خمینی بالای ۸۰ تا ۹۰ سال قدمت دارد، اینجا قبلاً اسمش بیمارستان پهلوی بوده که بعد تبدیل به ۱۰۰۰ تختخوابی و بعد از انقلاب به دلیل اینکه امام وقتی با هلیکوپتر تشریف آوردند، در این بیمارستان مستقر شدند اسم اینجا را بیمارستان امام خمینی گذاشتند.

بیمارستان امام خمینی، بیمارستانی برای کل ایران است

وی با بیان اینکه مردم، این بیمارستان را در سرتاسر کشور از قدیم‌الایام می‌شناسند و ملجأ و پناهگاه تمام مریض‌هایی است که از سرتاسر کشور به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، گفت: بیمارستان امام خمینی، بیمارستانی خوش‌نام با تمام تخصص‌ها و کادر درمانی مجرب است. کادر خیلی زحمت کشی دارد، چه پرستاری، چه پزشکی و چه پشتیبانی که سال‌های سال تجربه پشت سر خودشان دارند. امروز مهدی کلینیک هم در داخل همین بیمارستان ساخته شده است. در داخل بیمارستان امام خمینی روزانه حدود ده هزار نفر رفت‌وآمد می‌کنند، این بیمارستان، بیمارستانی معمولی نیست. اولاً این‌که بزرگ‌ترین بیمارستان آموزشی کشور است؛ از حدود ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور ازنظر تعداد هیئت‌علمی، ازنظر ظرفیت نیروی انسانی و ازنظر خدماتی که می‌دهد، ازنظر تخصص‌ها و فوق تخصص‌هایی که در آن وجود دارد و اعمال جراحی ویژه‌ای که انجام می‌شود، بزرگ‌تر است. این بیمارستان، بیمارستان معمولی نیست و تمام مریض‌هایی هم که آنجا مراجعه می‌کنند از اقصی نقاط کشور، از کوچک‌ترین روستاهای اطراف کشور و چهارگوشه کشور هستند، من بارها از آقای دکتر صادق نیت سؤال کردم و ایشان گفته‌اند که بالای ۶۰ درصد مریض‌های مراجعه‌کننده به بیمارستان امام خمینی از شهرستان‌هاست. بنابراین بیمارستان امام خمینی، فقط بیمارستان متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست، بیمارستان امام خمینی بیمارستان شهر تهران نیست، بیمارستان امام خمینی بیمارستان ایران است؛ بنابراین هر خدمتی، هرکاری، هراتفاقی در بیمارستان امام خمینی بیفتد انگار که در کهنوج، در بوشهر و یا در تبریز افتاده است. یعنی من الان می‌دانم از روستاهایی که در نقشه در زیر پونز هستند و روستاهایی که در کنار مرز کشور هستند از آنجا هم مریض می‌آید.  این بیمارستان که فقط بیمارستان دانشگاه نیست. هر کاری در این بیمارستان انجام شود، اگر وزارتخانه کمکی می‌کند، اگر هر ارگان دیگری کمک می‌کند، به کل کشور کمک می‌کند و اصلاً بحث دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست.

داستان مرکز طبی کودکان ۲ (حکیم)

وی درباره داستان مرکز طبی کودکان دو نیز گفت: داستان این مرکز نیز به همین دوره چهارساله‌ای که بنده مسئول دانشگاه هستم برمی‌گردد. در حدود اواخر سال ۱۳۹۷ یعنی حدود دو سال و چند ماه پیش خانم چترروز، آقایان مطهری را به دفتر بنده آوردند. آقایان مطهری گفتند که پدرمان وصیت کرده است که یک پولی داریم و می‌خواهیم یک بیمارستان اطفال ساخته شود. این آقایان رفته بودند مرکز طبی را دیده و با آقای دکتر بدو صحبت کرده و شلوغی و نیاز جامعه را به بیمارستان کودکان و مظلومیت این بچه‌ها را و سرطان‌هایشان را، درمانشان را و مشکلاتشان را دیده بودند. آن‌ها آمدند و ملاقاتی داشتیم. در اولین جلسه که با ایشان داشتیم، صحبت این بود که دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه جنوب شهر و در منطقه هیجده یک زمینی از بنیاد خریده بود حدود بیست‌ویک هکتار که یک زمین خیلی بزرگی در یک منطقه تقریباً خالی شهر و منطقه‌ محروم نزدیک ورزشگاه امام رضا است. ما آن زمین را داشتیم و تصمیم داشتیم کارهای مختلفی را در آنجا انجام دهیم و به‌عنوان یک سایت دانشگاه از آن استفاده کنیم. وقتی آقای مطهری آمد ما گفتیم حاضر هستیم این زمین را در اختیار شما قرار دهیم تا شما بیمارستان بسازید و بیمارستان اطفال بسازید. با مرکز طبی کودکان که در کنار بیمارستان امام خمینی است، صحبت کردم. این بیمارستان یکی از قدیمی‌ترین مراکز درمانی است با حدود شصت سال قدمت و به دوران مرحوم دکتر قریب و دکتر حسن اهری بازمی گردد. بیمارستانی خوش‌نام و قطب علمی کشور در زمینه اطفال با تمام تخصص‌ها است، ولی بسیار شلوغ است و فشردگی مریض دارد که واقعاً باید آنجا گسترش یابد. اعلام کردم که شما بیایید و یک بیمارستان بسازید، اسمش را هم از اول گفتم مرکز طبی دو بگذارید. چرا؟ برای اینکه با مرکز طبی فعلی لینک شود و ما بتوانیم از هیئت‌علمی و امکانات علمی و پشتوانه این قطب علمی استفاده کنیم، اسم دیگری اگر بگذارید نمی‌شود این کار را کرد آن‌ها هم قبول کردند و قرارداد و توافق‌نامه‌ای امضا کردیم.

وی ادامه داد: آقای مطهری در آن جلسه به‌قدری عجله داشت که من یک مقداری تعجب کردم و کمی هم شک کردم و گفتم که این همه عجله ممکن است مثل خیلی کارهای دیگر رها شود، ولی خوشبختانه حالا ۲۷ تا ۲۸ ماه از آن موقع می‌گذرد و عجیب بود که این آقای مطهری با همان شدت واقعاً کار را شروع کرد. اینجا یک اتفاق عجیبی افتاد. این بود که خیّر ساخت را قبول کرد و دانشگاه زمین را داد و قبول کرد که آنجا را تجهیز کند. دانشگاه، تجهیزات پزشکی را بدهد اما کمک نیروی سومی را هم نیاز داشتیم که آن‌هم شهرداری تهران بود.  به دلیل ارتباطی که ما و دانشگاه با شهردار تهران جناب دکتر حناچی و شهردار منطقه آقای فیاض داشتیم این ارتباط را برقرار کردیم و خارج از واقعاً تمام عرف‌های قانونی و تمام زمان‌بندی‌ها و گیرهای اداری که در سیستم‌های اداری هست به‌سرعت تمام این هماهنگی بین سه ارگان شهرداری، دانشگاه وآقای مطهری به‌عنوان خیّر انجام شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقشه آنجا تصویب و آب و برقش درست شد. گازش درست شد. خاک‌برداری آن شروع شد و جالب است که اولین بار مجوز ساخت بیمارستان در سیستم دولتی را هم گرفتیم. کمیسیون ماده پنج و همه این‌ها را رفتیم و شرکت کردیم. به‌صورت فعال هم دانشگاه و هم خود آقای مطهری و شهرداری تهران وارد شدند که من باید برای این همکاری تبریک بگویم زیرا باعث شد که در کمتر از بیست‌وهفت ماه یک بیمارستان بسیار شیک اطفال به نام مرکز طبی ۲، داخل پرانتز برای این‌که این خیّر هم راضی باشد حکیم، در منطقه‌ جنوب تهران در یک منطقه‌ ۱۰۰ درصد موردنیاز و محروم ساخته شود.

مدیریت مرکز طبی ۱ و ۲ باید یکی باشد

وی با بیان اینکه در حال حاضر این بیمارستان مثل مهدی کلینیک و البته مقداری جلوتر از مهدی کلینیک بوده و کاملاً ساختش رو به پایان است، گفت:  فقط مقداری کارهایی مثل آزمایشگاه و رادیولوژی و اینها و تجهیزاتش باقی مانده است که این هم جزو آن برنامه‌هایی بود که بنا بود با بستری مریض افتتاح شود. درباره مدیریت مرکز طبی ۲ هم دانشگاه تصمیم‌ گرفت مدیریت مرکز طبی ۱ و ۲ با آقای دکتر بدو و تیم اطفال دانشگاه یکی باشد. برای اینکه علم مرکز طبی ۱ در آنجا هم باشد اگر این کار را نمی‌کردیم -که خیلی نکته مهمی است و من از روز اول تأکید کردم- آنجا تبدیل می‌شد به یک بیمارستان درجه دو یا سه درمانی که به‌طور مثال فقط بیماران اسهال و استفراغی را بستری کنند و سرماخوردگی را در جنوب تهران درمان کنند که این واقعاً مورد نظر دانشگاه، سازنده و نیاز منطقه نبود. آن کار را هرکسی می‌توانست انجام بدهد و درمانگاه بسازد، ما می‌خواستیم یک بیمارستان دانشگاهی با پتانسیل دانشگاه و عمل‌های تخصصی و فوق تخصصی آن هم ریفرال بشود تا واقعاً قشر محروم اطفال که بعد از انقلاب بیمارستانی برایشان ساخته نشده، بیمارستان برایشان ساخته شود.

کریمی ادامه داد: با این نیت، خوشبختانه این اتفاق افتاد و این پروژه مراحل انتهایی‌اش را می‌گذراند. خانواده آقای مطهری - که خدا خیرشان بدهد و پدرشان را رحمت کند – خیّرانی هستند که من تاکنون خیری به این چابکی و تندی و پیگیری ندیده‌ام که به‌طور شبانه‌روزی آنجا خوابید و کار کرد و ساخت و دانشگاه نیز همه تلاشش را کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های اطراف آنجا و ساخت و سازش را هم دانشگاه قبول کرد، همزمان دانشگاه، کلنگ یک انبار مکانیزه برای سیزده آبان را زد، دو دانشکده را آنجا پیش‌بینی کرد و یک مرکز علم و فناوری را برای دانشگاه پیش‌بینی کردیم همانند مهدی کلینیک آنجا هم روزهای آخر را طی می‌کند. با مشورتی هم که با گروه اطفال بیمارستان مرکز طبی و با آقای دکتر بدو و تیمشان انجام شد، مشاهده کردیم راه‌اندازی با بستری مریض امکان ندارد و دو سه ماه دیگر وقت لازم داریم، مجدد من اینجا هم اقدام کردم و نامه‌ای نوشتم به وزیر محترم به‌صورت محرمانه و اعلام کردم که افتتاح مرکز طبی ۲ با مریض امکان ندارد و حداقل سه ماه وقت لازم است و باید آخرین کارگر ساختمانی از بیمارستان بیرون برود زیرا گروهی که کار ساخت می‌کنند با گروهی که می‌خواهند راه‌اندازی کنند متفاوت است، گروه دوم پزشک، پرستار و خدمات است که به کارهای ساختمانی کار ندارند.

کریمی گفت: بنابراین در مرکز طبی ۲ هم این اتفاق باید می‌افتاد و مقداری کار هنوز وجود داشت. به گفته آقای دکتر بدو و بعضی دوستانشان حداقل دو تا سه ماه  وقت نیاز داریم که بیائیم و اینجا مستقر شویم. بنابراین حضور آقای رئیس‌جمهور با مریض آنجا غیرممکن بود برای همین من خیلی صادقانه به اطلاع وزیر رساندم و خواهش کردم که اگر می‌خواهید بازدیدی کنید بازدید انجام بشود ولی راه‌اندازی و بستری مریض دو سه ماه وقت می‌خواهد و خوشبختانه ایشان هم قبول‌کردند و بنا شد که ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد. بنده هم تا زمانی که مسئول دانشگاه هستم یا  هر کسی که بعد از بنده تشریف بیاورند در اولین فرصت آنجا را با تیم راه‌اندازی که از مرکز طبی ۱ مستقر می‌شوند راه می‌اندازند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بچه‌های مظلوم نیازمند را بستری می کنند.

کریمی گفت: ساخت بیمارستان توسط یک گروه با مشخصات متفاوت انجام می‌شود. گروه سازنده که از بیمارستان خداحافظی کردند گروه راه‌اندازی که اصلاً یک جنس دیگری هستند - جنس بیمارستانی- به بیمارستان می‌آیند و مستقر می‌شوند و راه‌اندازی می‌کنند. معمولاً بر اساس تعداد تخت، محل بیمارستان، نوع تخصص بیمارستان و ظرفیت آن بیمارستان و تعداد روزی که طول می‌کشد تا این بیمارستان به فول ظرفیت برسد متفاوت است. تجربه شخصی من می‌گوید بیمارستان ۵۰۰ تختی تخصصی و فوق تخصصی قلب تهران که بنده خودم شش ماه در آنجا شبانه‌روز مستقر بودم نزدیک شش ماه طول کشید. حالا اگر یک بیمارستانی مثل اطفال بخواهد در جنوب شهر این‌جوری راه‌اندازی بشود حداقل چهار، پنج ماه طول می‌کشد و ما نمی‌توانیم بیمارستانی را که قدرت سرویس‌دهی به بیمار ندارد، اسم افتتاح روی آن بگذاریم.

وی ادامه داد: فردای صبح آن روز که تلویزیون اعلام کند که اینجا افتتاح شده است مردم سرازیر می‌شوند و درمان میخواهند و خدای‌نکرده اگر اتفاقی برای بچه‌های مردم بیفتد کسی پاسخگو نیست.  جایی مثل مهدی کلینیک حداقل، بیش از شش ماه زمان می‌برد تا به ظرفیت فول برسد و این دو نکته‌ای که من روی آن خیلی تأکید دارم و قبلاً گفتم و همیشه هم خواهم گفت که هم تجربه شخصی بنده و هم اطلاعات تخصصی من هست و این تخصص هم مال ماست هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند نه در ستاد وزارت خانه، نه در نهاد ریاست جمهوری، نه جای دیگر راجع به راه‌اندازی بیمارستان این‌طوری نظر بدهند. این نظر واقعاً یک نظر تخصصی است، این مجموع‌ کلامی است که بنده گفتم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تشکر از تمام کسانی که در ساخت مهدی کلینیک کمک کردند، گفت: چه آن‌هایی که گمنام هستند و الان اسمشان نیست چه آنهایی که پشت صحنه هستند از کارگر و مهندس و سازنده و شرکتی که آنجا را ساخته تا آنهایی که در دانشگاه، در وزارت خانه، در بانک و در ارگان‌های مختلف کمک کردند تا مهدی کلیک ساخته شد، از صمیم قلب تشکر می‌کنم. باید قدرشان را بدانیم و خدای‌نکرده اگر هم یک وقت صحبتی شده، بی‌احترامی به آن‌ها نشود. در مورد مرکز طبی ۲ هم به‌طور ویژه باید از خود خانواده مطهری که بسیار سرمایه‌گذاری خوب و مفیدی کردند و بسیار زحمت کشیدند قدردانی کنم و ان شاءالله روح پدرشان شاد باشد و خودشان خیر ببینند. از شهرداری تهران دکتر حناچی، آقای فیاض شهردار منطقه ۱۸ و تمام عوامل شهرداری و شورای شهر که کمک کردند که آنجا سریع‌تر ساخته و آماده شود از تیم توسعه دانشگاه و در دانشگاه هم به‌خصوص من از دو نفر نام می‌برم آقای دکتر بیگلر و مخصوصاً خانم چترروز تشکر می کنم که به‌عنوان یک عنصر تعیین‌کننده در تمام این دو پروژه تلاش کردند. تلاش‌های خانم چترروز در طول این دو پروژه خارج از مسئولیت‌اش و خارج از حیطه کاری‌اش واقعاً کمک‌های شبانه‌روزی کردند و در انتها از روابط عمومی دانشگاه تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: بیمارستان را باید به صورت جامع دید، بیمارستان فقط تخت نیست که یک مریض برود بخوابد روی تخت، بلکه یکسری سرویس‌هایی هست که این سرویس را پزشک می‌دهد، پرستار می‌دهد، خدمات می‌دهد، تأسیسات می‌دهد. بیمارستان یک مجموعه ‌است. این گروهی که در بیمارستان سرویس می‌دهند خودشان هم انسان هستند خود این‌ها سرویس می‌خواهند، امکان ندارد در بیمارستان مریضی را بستری کنید سرویس خوب بگیرد، راضی برود ولی  آن گروهی که به این آدم سرویس می‌دهند خودشان راضی باشند که سرویس دریافت نکنند.  اگر بیمارستانی می‌سازیم باید فکر تمام مسائل حاشیه‌ای‌اش را هم بکنیم، باید بیمارستان را جامع دید. بیمارستان مسافرخانه نیست که شما از یک راه پله‌ها بروید بالا روی یک تخت بخوابید. صبح هم بلند شوید و بروید. بیمارستان یک هتل پنج ستاره است با تمام امکانات؛ پارکینگ می‌خواهد، غذاخوری می‌خواهد، وسایل رفاهی می‌خواهد هم برای پزشک و هم برای پرستار و هم برای پرسنل بیمارستان و هم برای بیمار.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کریمی گفت: پدرو مادری که از کیلومترها دورتر بچه‌اش را در این بیمارستان بستری می‌کند شب باید کجا بخوابند؟ بروند در مسافرخانه، توی خیابان، توی چادر!؟، باید همراه سرا کنار بیمارستان باشد؛ بنابراین در مرکز طبی ۲ خوشبختانه به کمک شهرداری و خود خیّر هم همراه‌سرا، هم پارکینگ و هم وسایل رفاهی برای همه دیده شده. در بیمارستان امام خمینی هم خوشحالیم که در این سه چهار سال اخیر بالاخره پارکینگ آن تقریباً آماده شده و در حال راه‌اندازی است.

وی افزود: در مورد مترو هم بگویم که مرکز طبی دو در جایی قرار گرفته در کنار اتوبان که با خط سه مترو فاصله کمی دارد ما در بررسی‌هایی که کردیم دیدیم اگر یک ایستگاه به خط سه اضافه شود به مترو وصل می‌شود. در مهدی کلینیک هم که از قبل یک ایستگاه مترو بود و خوشبختانه آنجا هم با تلاشی که دانشگاه کرد و خود بیمارستان و کمکی که شهرداری و شورای شهر کرد حتی اسم آن را هم به نام ایستگاه مدافعان سلامت نامگذاری کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بيمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان امام خمینی توانیم بیمارستان مورد بهره برداری معاون رئیس جمهور بیمارستان تخصصی مرکز طبی کودکان آقای رئیس جمهور ساخت بیمارستان مهدی کلینیک راه اندازی آن ساخته شده ما نمی توانیم یک بیمارستان وزارت بهداشت آن بیمارستان بیمارستان یک رئیس دانشگاه آقای دکتر دو پروژه درمان وزارت عنوان یک خدای نکرده افتتاح شود آقای مطهری تلاش کردند هیئت مدیره ان شاءالله دوران کاری مرکز طبی ۲ مرکز طبی ۱ همین دوره ان شاءلله کریمی گفت کمک کردند ساخته شد انجام شد آنجا هم تخصص ها چند ماه یک چنین سه ماه ر ساخت شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در سفر به شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان که با دعوت رسمی وزارت تندرستی تاجیکستان انجام شده است، با مسئولان دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید وحید حسینی رئیس دانشگاه با همراهی سید حسن سراج، معاون بین‌الملل و مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه با حضور در دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا شهر دوشنبه به عنوان بزرگترین دانشگاه پزشکی این‌ کشور، ضمن بازدید از امکانات و توانمندی‌های این مرکز دانشگاهی، در جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا، راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را بررسی کرد.

در ادامه برنامه‌های سفر، هیئت دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز از قسمت‌های مختلف بزرگترین بیمارستان جمهوری تاجیکستان با نام بیمارستان استقلال بازدید کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بازدید از بخش پیوند این بیمارستان که با کمک علمی و آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شده است، از دیگر برنامه‌های نخستین روز سفر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور
  • وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی به سرانه درمانی البرز افزوده می شود
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است