Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت توافق کردند که ردیابی خاستگاه ویروس کرونا نباید جنبه سیاسی پیدا کند.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، «مایک رایان» مدیر اجرایی برنامه‌ فوریت‌های بهداشتی این سازمان گفت:‌ «چیزی که به‌طور مداوم از تمام کشورها می‌شنویم این است که بیایید دانش را سیاسی نکنیم و اتفاقی که بعد از آن رخ می‌دهد این است که دانش، سیاسی می‌شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» نوشت، بیش از سیصد حزب سیاسی، سازمان و اندیشکده از بیش از صد کشور جهان روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ریاست سازمان جهانی بهداشت درخواست کردند با سیاسی‌سازی مطالعه خاستگاه ویروس کرونا مخالفت کند.

علاوه بر این، به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، سخنگوی دولت فیلیپین روز دوشنبه گفت: «ما باید خاستگاه کووید-۱۹ را بدانیم اما بیایید این کار را به دانشمندان و کارشناسان بسپاریم. بیایید آن را به دانش بسپاریم».

او در ادامه گفت: «مهم است که تمام جهان دست به دست هم دهند تا با این بیماری مبارزه شود. مشکل اینجا است که اگر آن را سیاسی کنیم، به مانعی برای تلاش جهت مبارزه با آن تبدیل می‌شود. ما از سیاسی‌سازی هر چیزی که به کووید-۱۹ مربوط باشد خودداری می‌کنیم».

اخیراً یک رسانه آمریکایی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای این کشور درباره منشأ کرونا مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

از سوی دیگر «جو بایدن» به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داده ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌هایشان درباره نحوه شیوع این ویروس را گزارش کنند به تازگی در کنگره مورد توجه واقع شده است.

بایدن در روزهای گذشته بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا روی دو فرضیه درباره منشأ ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است یکی از این فرضیه‌ها بر انتقال ویروس کرونا از حیوان آلوده به انسان تمرکز دارد و دیگری تصادف آزمایشگاهی را عامل آن می‌داند.

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند.

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.

پیش از روی کار آمدن بایدن نیز دولت آمریکا اتهامات متعددی را درخصوص شیوع ویروس کرونا به چین نسبت داده بود کار تا آنجا پیش رفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا این بیماری را ویروس چینی نامید.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره ترامپ و از طرفداران جدی تئوری ادعایی که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در موسسه ویروس شناسی شهر «ووهان» چین به بیرون درز کرده، اخیراً مدعی شد خطر نشت چیز دیگری از این آزمایشگاه وجود دارد.

«وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشستی خبری درباره اتهام زنی‌های آمریکا به چین در زمینه منشاء کرونا گفت، ایالات متحده دانشمندان را تحت فشار قرار داد تا از فرضیه نشت آزمایشگاهی حمایت کنند. این نشان می‌دهد که ایالات متحده به جای جستجوی منشأ علمی این قضیه، فقط به این فکر می‌کند که چگونه مسئولیت را به گردن چین بیندازد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت دانش جهان ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

کد خبر 6091919 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد