Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،مهرداد فتحی بیرانوند،مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ضمن اشاره به فعالیت ۱۷ پاسگاه محیط بانی ثابت و سیار در مناطق تحت مدیریت استان اظهار داشت: همچنین ۱۴۵ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی لرستان در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت، ارتقا یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: احداث پاسگاه محیط بانی در استان از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و به لحاظ مساحت ۲۰۰ درصد رشد داشته که نقش موثری در احیای گونه‌های جانوری ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه لرستان در حوزه تنوع زیستی کشور سرآمد است اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه و گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در این استان واقع شده که این موضوع بسیار کم نظیر است.

مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: به منظور حفاظت بیشتر از محیط زیست و رفع دغدغه‌مندی‌های این حوزه، اکنون ۲ پاسگاه محیط بانی در حال احداث و چهار پاسگاه نیز در مرحله اخذ مجوز و تهیه نقشه هستند.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: لرستان در قلب زاگرس واقع شده است و نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارد به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس ۱.۲ میلیون هکتار آن در این استان است.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۷ درصد از ۲۹ هزار کیلومترمربع مساحت استان، زیر پوشش مناطق حفاظت شده اداره می‌شود اظهار داشت: هفت منطقه حفاظت شده با وسعتی بیش از ۳۲۰ هزار هکتار، ۶ منطقه شکار و صید ممنوع با وسعتی معادل ۱۳۱ هزار و ۷۴۴ هکتار و ۲ زیستگاه حساس نیز با وسعت پنج هزار و ۲۴۹ هکتار تحت حفاظت محیط زیست لرستان قرار دارند.

وی عنوان کرد: زیستگاه‌های سمندر لرستانی در شهرستان پلدختر تحت عنوان مناطق شادابکوه، منطقه صید و شکار ممنوع قالیکوه در شهرستان الیگودرز و زیستگاه سمندر لرستانی در بخش پاپی شهرستان خرم آباد تحت عنوان پناهگاه حیات وحش سمندر یک (وژن آب) در دولت تدبیر و امید به مناطق حفاظت شده استان افزوده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ۳۵۸ گونه جانوری و یکهزار و ۷۵۰ گونه گیاهی اهمیت تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد افزود: ۱۵۰ گونه اندمیک (منحصر بومی) در استان شناسایی شده که از این تعداد وزغ لرستانی، سمندر لرستانی و سه گونه ماهی کور غار به عنوان گونه‌های جانوری اندمیک ثبت جهانی شده اند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست از ۶.۲۷ درصد مساحت استان به ۱۱.۳۷درصد افزایش یافته که این امر اقدامی ارزشمند، ماندگار و مفید در راستای حفظ تنوع زیستی استان است.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست لرستان محیط بان محیط زیست لرستان پاسگاه محیط بانی تنوع زیستی حفاظت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بهار فصل تخم گذاری پرستو‌های دریای است، گفت: پرستو‌های دریایی تیره در غرب تالاب انزلی ۱۰۰ لانه ساختند.
تورج صادقی با اشاره به ورود هزار پرستوی دریایی تیره به غرب تالاب انزلی افزود: این پرستو‌ها با آشیانه سازی در چندین کلونی بزرگ لانه گزینی خود را آغاز می‌کنند.
وی با بیان اینکه این گونه از پرنده‌ها کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زاد آوری دارند اضافه کرد: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل بستر مناسبی برای لانه گزینی این پرستو‌ها است.
صادقی گفت: کارشناسان محیط زیست همزمان با زاد آوری این پرنده ها، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرستو‌ها را آغاز می‌کنند. 
پرستو دریایی تیره با (نام علمی: Chlidonias hybridus) گونه‌ای پرستوی دریایی از تیرهٔ کاکائیان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.
این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد. 
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است و این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجر است.

دیگر خبرها

  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر