Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:15:24 GMT

نحوه ی ساخت قطعات لاستیکی خودرو

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۲۷۹۴

نحوه ی ساخت قطعات لاستیکی خودرو

ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی برای خودروها یکی از پردرآمدترین مشاغلی است که هنوز پابرجاست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام صنایع لاستیک سازی داوودی، بسیاری از قطعات لاستیکی مثل کاسه نمدی، دسته موتور لاستیکی، اورینگ ها های لاستیکی و واشرهای لاستیکی از لوازمی هستند که  بر روی ماشین‌ها نصب می‌شوند. این قطعات، قطعات مصری هستند که به طور دائمی مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قطعات با گذشت زمان خراب می شوند و قطعه ی جدید باید جایگزین قبلی شود. 

در صورتی که با مراحل ساخت قطعات لاستیکی خودرو آشنایی ندارید، بهتر است ابتدا با تعداد مراحل ساخت و نام آنها آشنا شوید. در این مقاله سعی کرده‌ایم که شما را با فرایند تولید قطعات لاستیکی آشنا کنیم.

 قطعات پلاستیکی و لاستیکی از ترکیب مواد ترمو پلاست ساخته شده می شود. توجه داشته باشید که از دستگاهی به نام دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک استفاده می کند.

پس از ذوب ترموپلاست، این مواد وارد دستگاه شده و طبق روشی که از قبل مشخص شده است، با مواد دیگر مخلوط می شوند.  پس از مخلوط شدن مواد دوباره ذوب می شوند و اصطلاحاً با قیف تزریق هدایت می شود. در ادامه پس از سرد شدن مواد، می توان قسمت پلاستیکی را به راحتی از قسمت متحرک قالب جدا کرد و از آن استفاده کرد. 


چه دستگاهی برای تزریق لاستیک استفاده می شود؟ 

دستگاه تزریق، یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین دستگاه ها برای ساخت قطعات لاستیکی خودرو است.به طوری که در طی این سال‌ها بدون دستگاه تزریق، تولیدکنندگان قطعات لاستیکی از رقبا بسیار عقب می مانند.

 دستگاه تزریق از دو قسمت تشکیل شده است: بخش قالب و بخش تزریق

باید بدانید  که همه ی قطعات لاستیکی از طریق تزریق لاستیک به قالب، تشکیل می شود. به هر وسیله ای که قالب تزریق لاستیک در آن قرار می گیرد دستگاه قالب گیری تزریق لاستیک گفته می شود. 

انواع قطعات لاستیکی

قطعات لاستیکی علاوه بر خودرو سازی در بسیاری از صنایع نیز کاربرد دارند. در زیر، لیستی از انواع قطعات لاستیکی که در ایران توسط تولید کنندگان قطعات لاستیکی ساخته می‌شود را خواهیم دید.
کوپلینگ لاستیکی
ضربه گیر لاستیکی
گوی لاستیکی
رولیک
دیافراگم لاستیکی
روکش غلطک لاستیکی
واشر پلیت صفحه‌ای
پکینگ لاستیکی
گسکت لاستیکی
رابر ولو
کاسه نمد
نوار طولی لاستیکی
اورینگ لاستیکی
چرخ لاستیکی
گردگیر آکاردئونی
استاتور
رابر لاینینگ مخازن
ورق لاستیکی

متریال های قطعات لاستیکی

از اصلی‌ترین ویژگی‌های قطعات لاستیکی، کنترل فرسایش می‌باشد. تولید قطعات لاستیکی کار حساسی است. انرژی اصطحکاکی و انرژی شکست دقیقا بیانگر میزان حساسیت تولید قطعات لاستیکی است زیرا نسبت انرژی اصطکاکی اعمال شده به انرژی شکست، نمونه تعیین کننده رفتار سایش آن خواهد بود. هر ترکیبی از مواد برای ساخت قطعات لاستیکی، برای شرایط خاصی به کار می رود. برای مثال نوعی مواد ترکیبی خاص توانایی تحمل دمای بسیار زیادی دارند. در نتیجه قطعه‌ای که با آن ساخته می‌شود نیز مناسب شرایطی است که با دمای بالا در تماس باشد.
انتخاب مواد و متریال برای ساخت قطعات لاستیکی امری بسیار مهم می باشد.  موادی که از آن‌ها برای تولید قطعات لاستیکی استفاده می شود، به سه دسته و  تقسیم می شوند.
قطعات لاستیکی طبیعی:
لاستیک های طبیعی شامل موارد زیر می باشند:
ایزوپرن 
 استایرن بوتادین 
 نیتریل های بوتادین رابر 

از لاستیک های طبیعی برای ساخت موارد زیر استفاده می شود:
 ساخت قطعات لاستیکی بیوتیل 
 ساخت قطعات هایپالون 
 تولید قطعات لاستیکی تزریقی 
 بادی و وکیوم 
 تولید قطعات دایکست 

 لاستیک های تک محفظه ای در سایز های مختلف 
 لاستیک های فشار شکن 
 ساخت قطعات بوتارین رابر 
 ساخت قطعات لاستیکی اتیلن 
 ساخت قطعات لاستیکی نیتریل 
 تولید قطعات لاستیکی صنعتی ابعاد بزرگ 
 تولید قطعات لاستیکی دقیق و حساس 
 تولید قطعات معیوب دستگاه های صنعتی 
 لاستیک های ضربه گیر های آتش نشانی 
 تولید قطعات صنعتی خاص 
 تولید انواع اورینگ ها برای صنایع مختلف 
 ساخت قطعات ایزوپرن 
 ساخت قطعات استایرن بوتادین 
 لاستیک های دو محفظه ای 


ویژگی‌های قطعات لاستیکی طبیعی :

از ویژگی‌های قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
لرزان بودن 
 انعطاف پذیری در دمای پایین 
مقاومت دربرابر آب 
 قدرت مقاومت پارگی بالا 
 مقاومت دربرابر ضربه 
 مقاومت در برابر رشد برشی بالا 
 جهندگی بالا 
مقاومت در برابر فشردگی

مزایا و معایب قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی

از معایب این قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی می‌توان از ضعیف بودن این قطعات لاستیک در برابر  گازها نام برد. علاوه بر این، مقاومت کمی که در برابر نور خورشید و گاز ازن (O3) دارند، از نقاط ضعف این قطعات لاستیکی محسوب می شوند.
از دیگر معایب قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی می‌توان به  مقاومت کم در برابر شعله و آتش اشاره کرد.

از مهمترین ویژگی‌هایی  که قطعات لاستیکی باید داشته باشند، عبارتند از:
 قطعات ضد اسید 
 ضد آتش 
 قطعات مقاوم به حرارت 
قطعات مقاوم به مواد شیمیایی

از معایب لاستیک های ایزوپرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  مقاومت کم در برابر نور خورشید
 مقاومت گرمایی کم
 تاخیر دهندگی کم اشتعال 
مقاومت کم در برابر روغن ها
مقاومت پایین در برابر حلالها

قطعات لاستیکی بوتادین :
از مزایای لاستیک های بوتادین 
 مقاومت در برابر آب 
 جهندگی 
 مقاومت در برابر ترک زایی خمشی 
 استحکام کششی 
 مقاومت در برابر اکسیداسیون 
 مقاومت دربرابر ضربه 

معایب قطعات لاستیکی بوتادین

دانت زدن به حریق و آتش
مقاومت کم در برابر بنزین
مقاومت کم در برابر روغن 
 مقاومت کم در برابر حلالهای هیدروکربنی

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولیدکنندگان قطعات تولید قطعات لاستیکی مقاومت کم در برابر قطعات لاستیکی مقاومت در برابر برای ساخت موارد زیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان

 به گزارش  تابناک به نقل از گاردین، اولین واکسن سفارشی مبتنی بر فناوری «ام‌آر‌ان‌ای» برای بیماران مبتلا به ملانوما، کشنده‌ترین سرطان پوست، در بریتانیا آزمایش شد.
 

 دکتر هدر شاو، محقق ملی هماهنگ‌کننده این کارآزمایی، گفت که این تزریق‌ها پتانسیل درمان افراد مبتلا به ملانوم را دارند و در سرطان‌های دیگر از جمله ریه، مثانه و کلیه آزمایش می‌شوند.

این واکسن یک نئوآنتی ژن درمانی فردی است. این برای تحریک سیستم ایمنی طراحی شده است تا بتواند با نوع خاصی از سرطان و تومور بیمار مقابله کند.

شاو گفت: «این یک درمان کاملاً فردی است و از برخی جهات بسیار هوشمندانه‌تر از یک واکسن است». واکسن «سفارشی» به این معنا است که آن را برای بیماری که آن را می‌زند طراحی می‌کنند و ممکن است برای بیمار بعدی مؤثر نباشد. ساختار واکسن با ژنتیک مخصوص تومور آن بیمار هماهنگ است و به سیستم ایمنی او آموزش می‌دهد تا پادتن‌هایی را برای حمله به آنتی‌ژن‌ها یا پادگن‌های سلول‌های سرطانی بسازد. برای طراحی این درمان سفارشی، نمونه تومور بیمار برداشته می‌شود و دی‌ان‌ای آن را توالی‌یابی می‌کنند که هوش مصنوعی نیز در این فرآیند نقش دارد.

داده‌های فاز ۲ نشان داد که احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوم‌های پرخطر که همراه با ایمونوتراپی کیترودا تزریق شده بودند در مقایسه با افرادی که فقط کیترودا دریافت کردند، تقریباً نصف (۴۹%) بود.

نحوه استفاده این واکسن برای بیماران به این صورت است که ۱ میلی گرم از واکسن MRNA را هر سه هفته برای حداکثر ۹ دوز و ۲۰۰ میلی گرم کیترودا هر سه هفته (حداکثر ۱۸ دوز) برای حدود یک سال دریافت می‌کنند.

تاریخچه تولید واکسن «ام‌آر‌ان‌ای»
تولید «ام‌آر‌ان‌ای» و تزریق آن در بدن بیش از سی سال قدمت دارد. ساخت واکسن معمولا ده تا پانزده سال طول می‌کشد، اما با همه‌گیری کرونا، فرآیند تولید واکسن شتاب گرفت و به لطف پژوهش‌هایی که پیشتر بر روی سرطان انجام شده بود، یک سال بیشتر طول نکشید. همین، پژوهشگران را تشویق کرد تا امیدوارانه به تولید این واکسن‌ها برای درمان و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها از جمله سرطان ادامه دهند.

دو نوع واکسن پیشگیری از سرطان وجود دارد که توسط سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا تأیید شده‌اند؛ واکسن «اچ‌پی‌وی» که از فرد در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می‌کند. اگر این ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان شود.

واکسن دیگر «هپاتیت بی» است که از فرد در برابر این ویروس که می‌تواند باعث سرطان کبد شود محافظت می‌کند.

واکسن‌هایی که سرطان را درمان می‌کنند از روشی درمانی به نام ایمونوتراپی بهره می‌برند که کارشان تقویت و آموزش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان است. پزشکان به افرادی که سرطان دارند واکسن درمانی می‌دهند تا هر سلول سرطانی را که پس از پایان درمان در بدن باقی مانده است از بین ببرند و یا از رشد یا گسترش تومور جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • نحوه انتخاب چوب ترموود
  • نحوه ساخت لیفتراک در کارخانه + فیلم
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین